Vi funderar på att bygga ett Eksjöhus (Lyckan).

Tomt
Va-anslutning...tillkommer något mer på detta?

Vad tillkommer mer för kostnader?

Att koppla/gräva telefon fram till huset?
Samma sak med elen?

Känner oss lite bortkomna, alla extra kostnader skulle vara bra att veta.
 
Ojoj... många kostnader blir det. Lägg till ca 400 000 på tomtpriset så är ni på god väg. Där ingår räntor, lagfart, pantbrevskostnader, telefoninkoppling, elanslutning och massa mer... sen tillkommer markarbete ev. grundkostnad osv.

Det absolut bästa är att ta kontakt med en säljare och be dem skicka en kalkyl.

Jag ringde upp en hussäljare och sa som det var, att vi funderar på att bygga hus men innan vi bestämmer oss så vill jag se om det öht ligger i vår prisklass. Innan detta så måste ni ju ha kollat vad ni får låna - så ni har något att gå på - och inte drömma iväg på de fullutrustade snasigaste husen... ;) När ni fått kalkylen så - be att få ett excel-ark eller en kopia per mail, så ser ni alla småkostnader som tillkommer.

Lycka till!!! :)
 
Sen är det dom vanliga svaren.

Vad elen kostar kollar du med nätägaren i ditt område, det skiljer se ganska mycket beroende på vart du bor. Men räkna med 20000kr om det är i ett villaområde.

Tele det får du fråga telia om vad dom vill ha.
 
Lagfart osv hade jag självklart räknat med.

Vi får låna runt 4 miljoner, men tänker absolut inte bygga för så mycket.
Men utöver elinkoppling, telefon o bredband...är det något mer?

VA anslutningen, är det kostnaden in till huset eller är det ett annat pris. Fick ett pris på 125 000 kr...."VA anslutning"...

Vad ligger bergvärme borrning kostnaden runt?

Jag ska få en kalkyl hemskickad imorgon, är det alltså slutpris som inkluderar allt. Eller bör jag räkna med kostnader utöver den?

*Bortkommen*
 
Man ska nog alltid räkna med att det tillkommer minst 10%, en tummregel jag brukar köra med när jag lägger budget för jobb, det har räddat mig många gånger.

Hur är det med vägar? behöver ni gör iordning ytor eller tillfartsvägar, det kostar. Tänk på att du skall kunna köra fram med en lastbil.
 
Vi håller på och bygger ett hus från LB-HUS.. Ett tips är att gå in på vår hemsida och kolla på våran kostnadskalkyl.. Där får du lite tips på vad som eventuellt kan tillkomma vid nybygge..

*Blåstjärnan 4*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.