när man pratar solfångare så är det ofta som man pratar om att den mest ger varmvatten på sommaren och allt annat är mer el mindre marginellt.

jag har ännu inte kommit så långt att jag har skaffat solfångare men min hjärnan har ändå processat en del..

borde man inte under de tider som solen ändå ger en viss effekt kunna koppla tvättmaskin och diskmaskin på varmvattnet? då borde man ju kunna ge sig på och sänka lite av "hushållselen" som verkar vara en statisk utgift enl många? = stööre ekonomisk nytta.

har ni som kommit längre än mig hittat några smarta lösningar på detta?

finns det ngn som har hittat andra användningsområden för sin solfångarvärme?

(är förövrigt lite avis på alla som sitter och kammar in gratis duschvatten just nu i detta underbara väder...)

 
Jag tänkte också på det med varmvatten till tvätt och diskmaskin tex med en duchblandare så att man kan reglera temperaturen. Tankarna tog slut när min fru kom in i diskussionen och kom med komentare det är BRA men hur gör du med sköljningen för den ska ske med kallt vatten!!!! END OF DISKUSSION!!!!!

Ibland gär det väldigt fort!!!

Hmmmmmmm man vet inte alltid bäst!!! Men nästan !!!!
 
det är ju en bra poäng... men lite tråkig...

någon annan som har en lösning på det problemet eller någon annan bra ide?
 
Varför ska sköljningen ske med kallvatten?
 
Jag som eldar med ved har nytta av dem så snart solen skiner, eftersom vedförbrukningen minskar då. På våren, när det blir lite sol att tala om, men ändå kan bli rejält kallt, sparar de ungefär 1/3 av vedförbrukningen.
 
kalle T: det är nu man önskar att man varit lite engagerad under tyskalektionerna.. :(

apersson: 1/3 i vedminskning innebär ju att man slipper en massa kånkande på veden - inte illa... elda i kamin = hemtrevligt - klyva ved och bära in ved = inte lika mysigt :D

 
Jag funderar på att byta jobb. Du kan ta över mitt nuvarande. Senaste året har jag varit i Schweiz 14 gånger och jobbat. Du lär dig tyska vare sig du vill eller ej!
 
Tydligen enligt frugan så ska man skölja med kallt vatten för att få ut allt tvättmedel. Tvättmedel löddrar med varmt vatten men inte med kallt. Jag vet inte om detta stämmer men jag litar på henne!!!!

Någon kanske vill göra en empirisk studie av detta eller hitta en länk!!!

 
Leveau skrev:
Tydligen enligt frugan så ska man skölja med kallt vatten för att få ut allt tvättmedel. Tvättmedel löddrar med varmt vatten men inte med kallt. Jag vet inte om detta stämmer men jag litar på henne!!!!

Någon kanske vill göra en empirisk studie av detta eller hitta en länk!!!

kanske inte värt att ifråga sätta för mkt... kan ju lätt bli så att du får hela tvättansvaret då :)


apersson: har du ngt spännande jobb? jag skulle kunna byta bort mitt lärarjobb ett tag framåt.. :D
 
Jag kopplade en gång i tiden in min diskmaskin i en hyreslägenhet (=gratis VV) till VV och jag fick problem med proteinutfällningar på vintern när VV är lite varmare än på sommaren. Så sköljning etc ska nog ske i kallt vatten (plus att man sparar energi då!).

Jag har ofta tänkt på detta och funderat på att det enda som behövs är en styrsignal ut ifrån DM eller TM där man kan styra en magnetventil som väljer KV eller typ 40 graders VV. Den tillverkare som fixar till detta får säkert nobelpriset. Detta hade förenklat problemet med extra VV-rör fram maskinen (=hög kostnad). Det räcker ju med en elkabel till en elstyrd blandningsventil (som bör vara strömförsörjd ifrån TM/DM =minimal kabeldragning) som kan sitta i 'pannrummet'.

Någon hackare som kan knäcka ut en sådan signal från en AEG TM.. :)...???
 
Vill man ha ut allt tvättmedel låter det ju som om man skulle skölja med varmt vatten hellre än kallt. Det mesta löser sig ju lättare i varmt än i kallt vatten. Eller menar hon att löddret inte sköljs ut med resten av vattnet?
Det kan ju rentav vara så, att löddret är det lilla, men det hon annars inte ser är att det sitter en massa oupplöst tvättmedel i kläderna. Hemska tanke!

Man får inte låta fruarna avgå med mentala segrar för lätt. Då kan de bli odrägliga med tiden...  :surprised:

Jag konstruerar elsystem till specialmaskiner. Huruvida det är spännande beror på tycke och smak. Nya saker i ett kör är det i alla fall.
Med specialmaskiner menar jag alltså sådana som vanligtvis inte går i serieproduktion, utan där varje maskin anpassas till speciella behov och krav.
 
Varmvatten löser inte upp äggviteämnen som kan koagulera istället! Men använd två rör till maskinen med en växelventil som slår till när elpatronerna får signal! Då tar den ju varmvatten eller hur!

Jeja2000
 
jeja2000 skrev:
Men använd två rör till maskinen med en växelventil som slår till när elpatronerna får signal! Då tar den ju varmvatten eller hur!

Jeja2000
Njä...när elpatronen slår till har maskinen redan fyllt på vatten...gissar jag på...
 
verkar troligt.. men om man sätter dit en blandare och tex kör på 20 gradigt vatten.??? koagulerar äggviteämnena då med? borde veta men orkar inte tänka eftersom jag har puts i hela huvudet i kväll ;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.