MaxHugo
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
.
Vad har ni för positiva erfarenheter av er granne?
Min granne/kollega 5 hus bort var bort rest 3 1/2 vecka för ett par år sen. Ända han ville, det var att ta hand om posten.
Direkt kände jag att där fanns mer jag kunde göra. Så jag och en annan kollega åkte och köpte hönsgödsel, fiberduk och annat.

Sen från dag ett tills han kom hem, så gödsla vi och vattnade allt vi kunde.... Men skulle aldrig fått för mig att klippa den
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
en flaska Chivas Regal eller Johnnie Walker och man får stå där och försöka verka tacksam,
Haha... kan verkligen relatera till detta. Om någon vill skänka sprit till mig rekommenderar jag gin. Vilken sort somhelst utom Gordons. När gåvan anländer får jag ett kvitto på givarens karaktär.
Det är skillnad på Star och Bombay Saphir...

Egentligen gäller alltid pay forward. Gengåvor är inget som är med i kalkylen. Däremot att neka en gentjänst utan giltigt förfall den dag behovet uppstår bryter kedjan.

Blev skimmad på vägen upp till Norrland i veckan vilket ledde till att mitt kort var spärrat när jag försökte tanka på återvägen. Tänkte att jag hade dålig koll och mindre än 1500 på kontot så gick in och tankade manuellt. Visade sig vara omöjligt att betala även i kassa (kontot rensat).
Löste sig genom att ringa vänner. Den första jag fick tag i betalade med swish så att jag kunde komma vidare hem.

På telefon till vännen när jag rullat vidare frågade jag hur han ville ha tillbaka sina pengar. Svaret... skipa det. Så går det inte till.

Det tar ett liv att bygga upp relationer att lita på. Det räcker med snåla en gång för att bli av med en sådan.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Haha... kan verkligen relatera till detta. Om någon vill skänka sprit till mig rekommenderar jag gin. Vilken sort somhelst utom Gordons. När gåvan anländer får jag ett kvitto på givarens karaktär.
Det är skillnad på Star och Bombay Saphir...

Egentligen gäller alltid pay forward. Gengåvor är inget som är med i kalkylen. Däremot att neka en gentjänst utan giltigt förfall den dag behovet uppstår bryter kedjan.

Blev skimmad på vägen upp till Norrland i veckan vilket ledde till att mitt kort var spärrat när jag försökte tanka på återvägen. Tänkte att jag hade dålig koll och mindre än 1500 på kontot så gick in och tankade manuellt. Visade sig vara omöjligt att betala även i kassa (kontot rensat).
Löste sig genom att ringa vänner. Den första jag fick tag i betalade med swish så att jag kunde komma vidare hem.

På telefon till vännen när jag rullat vidare frågade jag hur han ville ha tillbaka sina pengar. Svaret... skipa det. Så går det inte till.

Det tar ett liv att bygga upp relationer att lita på. Det räcker med snåla en gång för att bli av med en sådan.

Mvh Findus
Gin är bra. Erhöll en flaska häromdagen när jag tipsade en kompis om ett hus i "mitt" kvarter som skulle säljas. Kompisen köpte huset innan det hunnit ut på annons och gav mig hittelön i form av en Tanqueray.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Tanqueray.
En favorit! Vännen bryr sig om vad han ger bort (y).
Mvh Findus
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
En favorit! Vännen bryr sig om vad han ger bort (y).
Mvh Findus
Ja, han undrade visserligen först om jag ville ha en whisky men eftersom jag inte dricker sånt elände ledde jag honom i rätt riktning. Valet av sort upplät jag emellertid till honom att avgöra :D
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du har inte rätt till någon ersättning alls eftersom du gjort allt på eget bevåg. Du får istället hoppas att grannen inte blir förargad och anmäler dig för egenmäktigt förfarande. Hade jag varit i grannens ställe hade jag blivit rejält irriterad över att du betett dig som en busybody och tagit dig friheter med andras egendom.
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Grannen kommer hem från husvagnssemester imorgon. Har passat huset och sådär. Har vattnat och tittat på den växande gräsmattan. Inte fan är den mitt problem. Skulle ut och springa nu. Tänkte att jag kan väl lika gärna trimma av deras 35 cm långa gräs.
[bild] [bild] [bild]
Vad har jag för rättigheter? Vad är rimligt att de återbetalar mig
med i tjänster eller monetära medel?
 
  • Gilla
  • Haha
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
Det är uppenbarligen besvärligt att ge uppskattning i natura, alla är öl-, whiskey-, gin-snobbar numera. Bjuda på lite fika funkar inte heller, ingen äter snabba kolhydrater eller dricker vanligt bonnkaffe.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Det här måste vara en skämttråd eller är det på riktigt ?
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Grannen kommer hem från husvagnssemester imorgon. Har passat huset och sådär. Har vattnat och tittat på den växande gräsmattan. Inte fan är den mitt problem. Skulle ut och springa nu. Tänkte att jag kan väl lika gärna trimma av deras 35 cm långa gräs.
[bild] [bild] [bild]
Vad har jag för rättigheter? Vad är rimligt att de återbetalar mig
med i tjänster eller monetära medel?
Jag gör likadant.
Även om jag inte är utsedd till husvakt så klipper jag åt grannar när jag ser att de varit borta så länge så att det behövs en klippning.
Det samma hände mig nu denna sommar.
Kom hem efter tre veckor i Italien och hade oroat mig lite över hur högt gräset var.
När vi kom hem blev jag så glad över att en granne klippt det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag antar att du tror dig veta att dina grannar vill ha en klippt gräsmatta. Om du är osäker så skulle jag avstå.

Mina föräldrar klippte inte gräset särskilt ofta (av olika skäl) vilket retade gallfeber på en granne som vid ett tillfälle klippte ”ESKIL” med stora bokstäver (min pappa kallas så) i det höga gräset med sin gräsklippare.

Det var inte populärt. Vi bodde i ett suterränghus och ”ESKIL” liksom lyste i gräsmattan när man tittade ut från vardagsrumsfönstret. Grannsämjan blev inte bättre efter det, om man säger så.
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 6 till
  • Laddar…
Hade du varit min granne hade du fått en stor kall öl och en rejäl grillad T-benstek eller vad du nu kan tänkas gilla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
en granne som vid ett tillfälle klippte ”ESKIL” med stora bokstäver (min pappa kallas så) i det höga gräset med sin gräsklippare.
Det är ju faktiskt väldigt roligt, och ett steg upp i klass från att skriva runda ord på dammiga bilar.

Jag förstår att man kanske inte ser humorn som utsatt (och kanske hade han goda skäl för att inte klippa), men roligt var ju övertrampet oavsett.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har helt fantastiska grannar där jag bor, är så nöjd.

För många år sen hyrde vi ett hus i 3 månader i väntan på nytt boende.i samma veva föddes ens barnet så vi tillbringade tid på BB. När vi skulle åka "hem" så fick jag börja hemresan med att sopa bort en dryg decimeter snö från och jag fruktade hur det skulle se ut när vi kom till huset.
Vi blev mycket glatt överraskade att det var nyskottat på garageuppfarten och på gången till dörren när vi kom hem. Grannen mitt över, som vi aldrig träffat hade hört av de vi hyrde av att vi var på BB så han hade gått och skottat åt oss. Det finns fina människor.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Mina föräldrar klippte inte gräset särskilt ofta (av olika skäl) vilket retade gallfeber på en granne som vid ett tillfälle klippte ”ESKIL” med stora bokstäver (min pappa kallas så) i det höga gräset med sin gräsklippare.
Brukar vara mer subtilt att gödsla fram budskapen, tar också länge tid innan det går bort...
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E
Ertappade min granne med att fylla sin pool med vårt vatten. Fick 500 spänn.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Arg
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.