MathiasS MathiasS skrev:
Detta har inte med tekniken fiber att göra utan är ett resultat av hur din förening upphandlat nätet. Det finns många olika affärsmodeller för fibernät och ni verkar ha valt den sämsta om man önskar valfrihet.
Håller delvis med, men jag menar att valfriheten i allmänhet är ännu större med 4g/5g. Där finns mig veterligen inga sådana här IP-onlyliknande problem. Just det faktum att ens påfart till nätet i fiberfallet kontrolleras av en enda leverantör är en egenskap som jag anser är en stor nackdel vad gäller fiber. I 4g/5g-fallet har man i allmänhet möjlighet att ganska fritt välja påfart då det med dagens mobiltäckning nästan alltid finns flera leverantörer att välja mellan. Därmed blir även prisbilden en annan eftersom man inte sitter fast i fiberfällan.
 
R rådmottagare skrev:
Jag la ner det tills vidare. I samfällighetsstyrelsen sitter ett gäng gamla moderata politiker som absolut inte vill att någon klampar in på deras turf. Att IP-only sätter utpressningspriser - de höjde förresten nyligen återigen priserna rejält - i kraft av sitt lokala monopol verkar ingen på allvar vilja protestera över (ungefär som med elpriserna under ett antal år). Till saken hör att dataspelande sonen absolut inte kan tolerera någon ms längre svarstid som 5g-alternativet skulle medföra. Så jag avvaktar tills det inte längre finns krav på absolut lägsta svarstid, och sen begär jag utträde ur samfälligheten och går över till 5g. Delvis av kostnadsskäl men också av principskäl. Har ingen lust att bara behöva acceptera vad en samfällighetsstyrelse och IP-only dikterar, det känns som en ofrihet som inte passar mig.

Jag anser för övrigt att fiber snart är lika förlegat som de gamla koppartrådarna. Det känns idiotiskt att behöva vara med och subventionera en fortsatt fiberutbyggnad.
vänta tills starlink kommer nästa år tror jag går att spela på det
 
M maria01 skrev:
vänta tills starlink kommer nästa år tror jag går att spela på det
20-40ms och en tusing i månaden. Då är nog 5g ett bättre alternativ om man inte kan få fiber.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
20-40ms och en tusing i månaden. Då är nog 5g ett bättre alternativ om man inte kan få fiber.
polaren testa 5g först det gick inte så det vart starlink
 
M maria01 skrev:
polaren testa 5g först det gick inte så det vart starlink
Ja det är lite tidigt att testa 5g ur det perspektivet eftersom flera av näten ännu inte har ett "kärnnät" som är enkom byggt för 5g, utan det är ett påhäng på befintlig infrastruktur. Så just latensen kommer bli bättre.
 
R rådmottagare skrev:
Håller delvis med, men jag menar att valfriheten i allmänhet är ännu större med 4g/5g. Där finns mig veterligen inga sådana här IP-onlyliknande problem. Just det faktum att ens påfart till nätet i fiberfallet kontrolleras av en enda leverantör är en egenskap som jag anser är en stor nackdel vad gäller fiber. I 4g/5g-fallet har man i allmänhet möjlighet att ganska fritt välja påfart då det med dagens mobiltäckning nästan alltid finns flera leverantörer att välja mellan. Därmed blir även prisbilden en annan eftersom man inte sitter fast i fiberfällan.
Ja i allafall i tätort så finns det ju ofta flera operatörer att välja på men lite längre ut blir du låst även i det mobila fallet. Men, jag håller med om att det är en skillnad att komma ihåg. Dock tycker jag du verkar vara lite färgad av din egen "fiberupplevelse" som jag inte riktigt tycker är representativ.

De flesta fibernäten är öppna med många olika tjänsteleverantörer att välja på.
Alla nät som Telia byggt kan du välja att lämna helt (jag har själv lämnat Telia/skanovas öppna nät helt och gått till ett låst nät hos Bahnhof.
I alla BRFer så har man ju gjort ett aktivt val när man skaffat fiber, så även där har det ju funnits en valfrihet att acceptera affärsmodellen som föreslagits. Eller förhandla fram en annan.

Därmed inte sagt att konkurrenssituationen i fibernäten i sverige är problemfri. Det är en av de mest diskuterade kommersiella frågorna. Inlåsning, priskarteller i öppna nät osv osv.

Allt jag försöker säga är att det inte är svart-vitt. Det finns bra och dåliga upplägg när man skaffar fiber.

För mig har inlåsning varit bäst. 1000/1000 för 300kr per månad. Övriga tjänster köper jag separat av andra leverantörer (TV osv). Hade jag bott i en förening hade jag arbetat för någon sorts gruppanslutning av hushållen, det är nog det billigaste sättet att få en snabb anslutning och sedan gör var och en vad de vill med tv-tjänster etc.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:
Ja i allafall i tätort så finns det ju ofta flera operatörer att välja på men lite längre ut blir du låst även i det mobila fallet. Men, jag håller med om att det är en skillnad att komma ihåg. Dock tycker jag du verkar vara lite färgad av din egen "fiberupplevelse" som jag inte riktigt tycker är representativ.

De flesta fibernäten är öppna med många olika tjänsteleverantörer att välja på.
Alla nät som Telia byggt kan du välja att lämna helt (jag har själv lämnat Telia/skanovas öppna nät helt och gått till ett låst nät hos Bahnhof.
I alla BRFer så har man ju gjort ett aktivt val när man skaffat fiber, så även där har det ju funnits en valfrihet att acceptera affärsmodellen som föreslagits. Eller förhandla fram en annan.

Därmed inte sagt att konkurrenssituationen i fibernäten i sverige är problemfri. Det är en av de mest diskuterade kommersiella frågorna. Inlåsning, priskarteller i öppna nät osv osv.

Allt jag försöker säga är att det inte är svart-vitt. Det finns bra och dåliga upplägg när man skaffar fiber.

För mig har inlåsning varit bäst. 1000/1000 för 300kr per månad. Övriga tjänster köper jag separat av andra leverantörer (TV osv). Hade jag bott i en förening hade jag arbetat för någon sorts gruppanslutning av hushållen, det är nog det billigaste sättet att få en snabb anslutning och sedan gör var och en vad de vill med tv-tjänster etc.

Det som nu börjar bli mer vanligt, vi var tidiga, det är att ha ett öppet nät med en kollektiv lösning inne i för de som önskar. Sen var 5-7 år förhandlar man om driften, i BRF eller sammfällighet har samma möjligheter, sålänge de inte snålade och lät operatören stå för bygget...
 
TRJBerg
OT men kanske intressant. Jag är med i en lokal fiberförening som för några år sedan bildades för att gräva fiber här ute på landet (100 km från Sthlm). Det handlar om långa sträckor, ibland kilometer till vissa abbonenter.
Så vi äger den fysiska fibern som sedan ansluter till Skanovas stationer. I början hade vi tanken på att vara vår egen operatör av nätet men kraven för att få bidrag var bl a att vi hade en extern operatör. Så då valde vi Telia öppen fiber. Nu kan var och en välja den ISP den vill. Samma med kanalpaket osv. Dessutom har vi väldigt förmånliga paket från Telia att välja bland. Vi betalar inget till Telia, i stället får vi betalt av dom per medlem och månad. Vår egen avgift är 60 per månad för medlemmar.
Just nu är högsta hastigheten 1000/1000 (tror jag, har inte sett något erbjudande på 10GB).
Eftersom vi äger vår egen fiber och övrig elektronik samt har i storleksordningen > 2000 medlemmar har vi ett bra förhandlingsläge.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Smart! Jag tror att ni kanske hade en fördel som startade upp med direkt inriktning på fiber och internet. I mitt fall var det koaxialbunden gemensam tv-antenn för analog marksändning som var ingången för samfällighetens bildande, och sen har det gissningsvis bara rullat på och man har så småningom även häktat på fiber, så att säga. Kanske har det funnits en gräns för hur mycket tid styrelsen har velat lägga på att aktivt grotta i avtal och teknik också. Till viss del förståeligt. Det trista är att man i och med detta har hamnat i IP-onlys klor.

Jag hade önskat att man i samfälligheten hade definierat utträdesregler i samband med att man gick över till fiber, men det sjöngs ju på den tiden fiberhalleluja och ingen hade en tanke på hur uppbunden och prisgiven man i praktiken blev. Kanske motionerar jag - dock utan något som helst hopp om framgång - om att införa utträdesregler. Tror dock inte jag gör något innan jag på allvar kan göra slag i saken. Svarstidskraven är av "skall-typ" har min gamer meddelat mig :)

Kuriosa: En god vän i västerort bor i ett liknande område som mitt. Där är man ansluten till fd Comhem. Koaxialkablar, mao. Prisbilden är en bråkdel av min, prestanda map bandbredd och svarstider i stort sett jämförbar, och tillförlitlighet/tillgänglighet i detta fall faktiskt högre i praktiken (!). Ska fråga om enskilda hushåll en gång i tiden, som i mitt fall, fick betala kanske 20k i anslutningsavgift men av någon anledning tvivlar jag på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Unikt namn
Har ni åkt på ett svinjävladåligt avtal med iponly så är det väl läge att börja i den änden. Dvs i roten av problemet istället för symptomen.

Med 200kr/mån/hushåll lär väl kalkylen för ett helt nytt (obundet)fibernät kunna ställas bredvid det befintliga och se hygglig ut?

Har du ändå lite energi att lägga i den här frågan är det väl bättre att försöka få till en bättre lösning för alla i GA:n.
 
Claes Sörmland
R rådmottagare skrev:
Jag hade önskat att man i samfälligheten hade definierat utträdesregler i samband med att man gick över till fiber, men det sjöngs ju på den tiden fiberhalleluja och ingen hade en tanke på hur uppbunden och prisgiven man i praktiken blev. Kanske motionerar jag - dock utan något som helst hopp om framgång - om att införa utträdesregler. Tror dock inte jag gör något innan jag på allvar kan göra slag i saken. Svarstidskraven är av "skall-typ" har min gamer meddelat mig :)
Utträdesregler är inte en fråga för samfällighetsföreningen utan regleras av anläggningslagen. Det finns två vägar ut, en överenskommelse med samfällighetsföreningens styrelse enligt 43 § anläggningslagen. Läs här:

https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...nskommelse-om-andelstal-43--anlaggningslagen/

Eller att ansöka om en förrättning hos Lantmäteriet där din fastighet utträder. Ett av kraven för denna omprövning är förändrade förhållanden sen gemensamhetsanläggningen bildades:

https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...ndra-eller-ta-bort-en-gemensamhetsanlaggning/

EDIT: Ser att jag redan gav denna info tidigt i tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kollade just med min vän som till sin samfällighet betalar 310/m för bas-tv samt bredband 250Mbps. Koax.

Motsvarande avtal skulle för min del totalt sett kosta mer än det dubbla. Fiber. Vill jag av någon anledning köra 1000/1000 kostar det totalt upp till 1000/m, beroende på vilken internetleverantör som man "tillåts" välja i IP-onlys portal.
 
  • Gilla
Lorpar
  • Laddar…
Kan ju nämna att ni förmodligen inte kommer att bli bortkopplad från fibernätet om ni utträder från G:an. Något är fuffens med samfällighetens avtal med IP-Only och den kostnad som samfälligheten tar nu.

Det borde gå att härleda från årsredovisningar.
 
B
R rådmottagare skrev:
Kollade just med min vän som till sin samfällighet betalar 310/m för bas-tv samt bredband 250Mbps. Koax.

Motsvarande avtal skulle för min del totalt sett kosta mer än det dubbla. Fiber. Vill jag av någon anledning köra 1000/1000 kostar det totalt upp till 1000/m, beroende på vilken internetleverantör som man "tillåts" välja i IP-onlys portal.
Ni verkar inte alls ha någon kollektiv tjänst, utan individuella… men då ska ju nätägaren få näthyra av operatören och då ska ni inte behöva betala 200kr till… verkar som någon som inte har koll har satt upp ert…
 
R rådmottagare skrev:
Kollade just med min vän som till sin samfällighet betalar 310/m för bas-tv samt bredband 250Mbps. Koax.

Motsvarande avtal skulle för min del totalt sett kosta mer än det dubbla. Fiber. Vill jag av någon anledning köra 1000/1000 kostar det totalt upp till 1000/m, beroende på vilken internetleverantör som man "tillåts" välja i IP-onlys portal.
Jag skulle gissa på att Comhem också kör fiber till en central punkt någonstans i närheten och sedan koax sista biten ut i fastigheterna bara. I lägenhetshus med gamla koax ledningar dragna är det vanligt att dra fibern till den plats där gamla kabeltv tidigare gick in för att återanvända koax istället för att dra ny CAT. Gissar att samma gäller gamla kabeltv-samfälligheter.

Nu blev jag blev lite nyfiken så jag kollade 5g abonnemang kostar just nu. Billigaste jag hittar är 499/mån vilket är ungefär dubbla vad jag betalar för fibern. Och då är min erfarenhet av 5g som jag fick när min fiber blev avgrävd att det inte är jämförbart med fiber.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.