Jag skulle idag installera den nya tvättmaskinen och upptäcker då att tappkranen som sitter där som avstängning sedan tidigare är svår att stänga helt tät. Jag antar att jag skulle kunna byta packning i den, men planen är att göra om tvättstugan längre fram, så jag tänkte att det som någorlunda tillfällig lösning istället skulle kunna vara en snabbare och smidigare lösning att bara sätta på en ballofix direkt på kranen och så tvättmaskinsanslutningen på den. Låter det vettigt? Eller har jag missat någon enklare eller bättre lösning?

Att sedan hitta en ballofix med slätända tyckte jag också verkade lite svårt, förutom denna på Rinkaby Rör (https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-foravstangning-ut-inv-lek-mutter-15r/) - men jag hade hoppats hitta något lite närmare geografiskt.
 
  • Gammal rostig kran fastsatt på en kakelvägg, behöver råd om utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Krilleman
Jag vet inte om det är ett så bra alternativ, en "ballofix" är inte tänkt att vara en avstängning för tvättmaskin. Men ur ett kortsiktigt perspektiv så kan det ju fungera.

Många stänger ju aldrig av sin tvättmaskin heller för den delen, fast man ska göra det efter användning!

En vanlig WC-avstängning skulle göra samma jobb och finns på nästan varje byggvaruhus.

Tex:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ngar-nipplar-och-bussningar/wc-ventil-452181/
https://www.k-rauta.se/produkt/avstangningsventil-wc-r15-inutv/7392462013029
 
Stort tack för snabb hjälp! WC-avstängning är det förstås jag letar efter! (y)
 
det är inte svårt att byta kranpackningen
men det har ingen betydelse om kranen droppar lite när tvättmaskinen är påkopplad, sitter intagningsventil i tvättmaskinen
själv stänger jag inte vattnet till maskin står på alltid
 
T tergo skrev:
det är inte svårt att byta kranpackningen
men det har ingen betydelse om kranen droppar lite när tvättmaskinen är påkopplad, sitter intagningsventil i tvättmaskinen
själv stänger jag inte vattnet till maskin står på alltid
Är det inte också delvis för att skydda anslutningsslangen som avstängningen sitter där?
 
M Mikael 81 skrev:
Är det inte också delvis för att skydda anslutningsslangen som avstängningen sitter där?
Jo ,man skall stänga av vattnet när man inte använder maskinen
 
Fast läcker det bara lite genom kranen så fungerar det ju ändå så låt den sitta tills vidare. Stänger du den så kommer ju vattnet inte att spruta om slangen går av...
Men som sagt. Hur många stänger vattnet vid tvättmaskinen efter varje tvätt..........
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast läcker det bara lite genom kranen så fungerar det ju ändå så låt den sitta tills vidare. Stänger du den så kommer ju vattnet inte att spruta om slangen går av...
Men som sagt. Hur många stänger vattnet vid tvättmaskinen efter varje tvätt..........
Att även en droppande kran funkar för att begränsa problemet om anslutningsslangen spricker är jag helt med på. Det jag också tänkte var att anslutningsslangen skulle må bättre av att inte vara konstant trycksatt, men det kanske är en missuppfattning från min sida?
 
nä det är väl det som är risken. Att slangen mot förmodan skulle brista. Men det handlar ju isåfall om ett par dl vatten som tar sig ut om man har kranen stängd.
Men jag har då inte stängt nån kran under de 30 åren jag har haft egen maskin. Tror knappast morsan vred av nåt heller. Så i praktiken så tror jag det är större sannolikhet att få en jumbojet i huvudet än att råka ut för nå sånt.......men man vet ju aldrig såklart......
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nä det är väl det som är risken. Att slangen mot förmodan skulle brista. Men det handlar ju isåfall om ett par dl vatten som tar sig ut om man har kranen stängd.
Men jag har då inte stängt nån kran under de 30 åren jag har haft egen maskin. Tror knappast morsan vred av nåt heller. Så i praktiken så tror jag det är större sannolikhet att få en jumbojet i huvudet än att råka ut för nå sånt.......men man vet ju aldrig såklart......
Och med det resonemanget skulle avstängningsventilen i praktiken egentligen vara mest till nytta när man byter tvättmaskin... :D
 
Och sen borde man ju stänga av vattnet till toalettstolen varje gång man spolat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.