Hon ska väl arbeta när hon jobbar hemifrån, inte sitta och glo på utsikten på betald arbetstid.
 
  • Gilla
  • Haha
Zlatje och 79 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Helt ovanlig är nog inte denna text i gamla byggnads- och stadsplaner.

Men är detta fortfarande juridiskt gällande? D v s kan gamla planers regelverk om grannemedgivande verkligen slå PBLs lagreglering hur bygglovsprocessen ska gå till? @MetteKson kanske vet?!
Jag läser expertmyndigheten Boverket som att man vid bygglovsprövning ska bortse från text i gamla detaljplaner där granne ska ge medgivande. D v s gamla detaljplaners krav på grannars samtycke vid bygglovsprövning är inte lagligen gällande:

Skärmbild av text som beskriver att detaljplaners krav på grannars medgivande vid bygglovsprövning saknar lagstöd enligt PBL.

Spot on:

Skärmdump av text från Boverket som förklarar att bygglovsprocessen inte kan ändras genom detaljplanbestämmelser.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ammelser/planbestammelser-som-saknar-lagstod/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag läser expertmyndigheten Boverket som att man vid bygglovsprövning ska bortse från text i gamla detaljplaner där granne ska ge medgivande. D v s gamla detaljplaners krav på grannars samtycke vid bygglovsprövning är inte lagligen gällande:

[bild]

Spot on:

[bild]

[länk]
intressant eftersom det som står i en dp gäller oavsett när den är den skriven....
 
Claes Sörmland
Bananskalare Bananskalare skrev:
intressant eftersom det som står i en dp gäller oavsett när den är den skriven....
Nej, så är det inte. Gamla planer kan ha alla möjliga konstiga regleringar om inte har lagstöd och därmed bortses från vid bygglovsprövning. De måste tolkas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Hon ska väl arbeta när hon jobbar hemifrån, inte sitta och glo på utsikten på betald arbetstid.
Ja, som någon sade: "du äger inte din utsikt".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vad säger detaljplanen?
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Hur länge är grannens barn barn? De lär växa upp och om några år torde problemet att grannen inte ser vägen vara borta. Det är inget argument som håller.
 
H hidealite skrev:
Hur länge är grannens barn barn? De lär växa upp och om några år torde problemet att grannen inte ser vägen vara borta. Det är inget argument som håller.
Inte länge om den där carporten kommer upp, då blir barnen mos direkt.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
kisumisu
U Ubbe55 skrev:
När jag pratat bygglov för garage i 'min' kommun säger de att jag får bygga 1,5 m från tomtgräns. Borde kunna gälla i er kommun också
Intressant. Har alltid undrat varför våran garage får vara så nära granntomten.

Nu med nya reglerna angående attefall osv får vi inte förlänga garaget med just motiveringen att den är för nära grannen.

Skönt dock veta ifall man måste riva och bygga nytt att det inte bara var 80 tals byggregler som gällde. Är ju inte i bästa skicket våran nuvarande garage. Tänkt ibland att man får säkert inte bygga nytt på samma plats.

Enligt vår kommun beror mycket på också vad området räknas som...om det ät stadsområde, förort eller landsbygd. Tog nämligen några exempel där man byggt friggebod, dubbelgarage mm precis på tomt och kommungräns. Tydligen okej i stan och på landsbygden men inte på området jag bor :mad:

Så ibland är det bättre på bo mitt i stan eller landsbygd men inte mitt i mellan...:thinking:
 
Redigerat:
T toer00 skrev:
För ca 10 år sedan fick vi nya grannar som har tomten nedanför oss. Vi på bor längs en skaftväg uppe på ett berg där vägen dessutom är G:A. När de nya grannarna kom så saknades det garage på deras tomt så de ville bygga ett stort dubbelgarage på deras tomt, 1 m från vår tomt. Garaget är ett tvåbilsgarage mäter ca 7 * 7 *4,2:
Placeringen är mitt på vå kortsida i nordvästläge. Initialt var vi tveksamma men eftersom de var en barnfamilj med behov av barn och för att bevara grannsämjan godkände vi detta, deras "nytta" bedömde vi var större än vår "skada". Vidare så trodde vi att underförstått att vårt godkännande skulle gengäldas den dag vi tänkte bygga garage edyl.

Nu har vi kommit fram till att vi vill bygga en carport längs samam kortsida en aningen "framför" deras garage. carporten är tänkt att bli 4,6 * 3,6 m och 1 m in på vår sida om tomtgränsen. Borde inte vara alltför störande?
Tämligen diskret om man jämför med deras garage... ;)

Nu har vi lagt in om bygglov, men grannarna säger nu att de inte tänker godkänna carporten med motiveringarna att:

- Den stör utsikten när grannfrun jobbar hemma och vill titta ut från sin arbetsplats beläget på övre våningen.
- När dom sitter vid sin grillplats framför deras garageport så ser de inte om det kommer någon bil uppifrån, från vårt håll (trafikintensiteten är ca 4-12 rörelser per dag), risken finns att minsta dottern snart 4 år, kan springa ut på vägen innan de hinner reagera... Vid kontroll så visar de sig att ser större delen av vägen (bortsett från några dm på ena kanten)

Jag struntade i deras påpekanden då efter genomgång med min arkitekt funnit att detta var enda platsen som vi överhuvudtaget kan ha en Carport. Därefter tröttnade jag och skickade in bygglovet. Grannarna har sagt att de inte kommer att godkänna placeringen när väl kommunen kontaktar dem för granngodkännande.

Vad tycker ni att jag skall göra? Redan nu kontakta kommunen och förklara läget för dem? Eller vänta och se vad som händer (att kommunen kör över grannarnas nekande...). :thinking:
Din granne är har ingen beslutsrätt, de kan enbart framföra personliga synpunkter. Om ditt planerade garage inte strider mot detaljplanen utöver avstånd till tomtgräns har du goda möjligheter att beviljas bygglov. Om jag förstår det rätt är din grannes garage placerat nära din tomtgräns, vilket kan vara en del av beslutsunderlaget att även du kan placera ditt garage nära tomtgräns.
Det är vanligt att byggnader placeras nära tomtgräns i sammanhållen bebyggelse där det historiskt är vanligt med byggnader nära tomtgräns.
Gammal bymiljö kan i många fall betraktas som en viktigt bevaransvärd kultur.
Dock är det vanligt att byggnadsnämnden ställer större krav på brandskyddet t.ex. Vid garagebyggnader som gränsar mot varandra.
"Privat utsikt" från grannens fönster är inget skäl att avslå ditt bygglov.
Stå på dig och lycka till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B
T toer00 skrev:
För ca 10 år sedan fick vi nya grannar som har tomten nedanför oss. Vi på bor längs en skaftväg uppe på ett berg där vägen dessutom är G:A. När de nya grannarna kom så saknades det garage på deras tomt så de ville bygga ett stort dubbelgarage på deras tomt, 1 m från vår tomt. Garaget är ett tvåbilsgarage mäter ca 7 * 7 *4,2:
Placeringen är mitt på vå kortsida i nordvästläge. Initialt var vi tveksamma men eftersom de var en barnfamilj med behov av barn och för att bevara grannsämjan godkände vi detta, deras "nytta" bedömde vi var större än vår "skada". Vidare så trodde vi att underförstått att vårt godkännande skulle gengäldas den dag vi tänkte bygga garage edyl.

Nu har vi kommit fram till att vi vill bygga en carport längs samam kortsida en aningen "framför" deras garage. carporten är tänkt att bli 4,6 * 3,6 m och 1 m in på vår sida om tomtgränsen. Borde inte vara alltför störande?
Tämligen diskret om man jämför med deras garage... ;)

Nu har vi lagt in om bygglov, men grannarna säger nu att de inte tänker godkänna carporten med motiveringarna att:

- Den stör utsikten när grannfrun jobbar hemma och vill titta ut från sin arbetsplats beläget på övre våningen.
- När dom sitter vid sin grillplats framför deras garageport så ser de inte om det kommer någon bil uppifrån, från vårt håll (trafikintensiteten är ca 4-12 rörelser per dag), risken finns att minsta dottern snart 4 år, kan springa ut på vägen innan de hinner reagera... Vid kontroll så visar de sig att ser större delen av vägen (bortsett från några dm på ena kanten)

Jag struntade i deras påpekanden då efter genomgång med min arkitekt funnit att detta var enda platsen som vi överhuvudtaget kan ha en Carport. Därefter tröttnade jag och skickade in bygglovet. Grannarna har sagt att de inte kommer att godkänna placeringen när väl kommunen kontaktar dem för granngodkännande.

Vad tycker ni att jag skall göra? Redan nu kontakta kommunen och förklara läget för dem? Eller vänta och se vad som händer (att kommunen kör över grannarnas nekande...). :thinking:
Jag tycker att du ska avvakta kommunens beslut. Vanligt är att kommunens tjänstemän även tittar på tidigare byggnationer och då lär de upptäcka att grannens garagebyggnad också är utanför gällande regler, oftast 4,5 m från tomtgräns. Med det i åtanke, kommer de också att bedöma grannens ”ogillande/nekande” till er carport. Inte lätt för grannen att argumentera för att deras bygge minsann var okej, men inte er kommande carport. Mitt råd är alltså att avvakta. I slutändan är det byggnadsnämnden som bestämmer, inte era grannar. Man kan ju fundera över vad grannarna är för puckon som riskerar fungerande grannsämja. Troligen är det annat som gnager i deras relation och ni blir den perfekta gemensamma fienden istället för att de tittar på sitt äktenskap/relation. Lite elakt kanske, men har de problem i relationen så kanske det ”löser sig ändå”. :heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Jag tror att det som är ditt största hinder för bygglov är brandskyddet lite beroende på vilken sid som är öppen och mot deras garage.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T toer00 skrev:
För ca 10 år sedan fick vi nya grannar som har tomten nedanför oss. Vi på bor längs en skaftväg uppe på ett berg där vägen dessutom är G:A. När de nya grannarna kom så saknades det garage på deras tomt så de ville bygga ett stort dubbelgarage på deras tomt, 1 m från vår tomt. Garaget är ett tvåbilsgarage mäter ca 7 * 7 *4,2:
Placeringen är mitt på vå kortsida i nordvästläge. Initialt var vi tveksamma men eftersom de var en barnfamilj med behov av barn och för att bevara grannsämjan godkände vi detta, deras "nytta" bedömde vi var större än vår "skada". Vidare så trodde vi att underförstått att vårt godkännande skulle gengäldas den dag vi tänkte bygga garage edyl.

Nu har vi kommit fram till att vi vill bygga en carport längs samam kortsida en aningen "framför" deras garage. carporten är tänkt att bli 4,6 * 3,6 m och 1 m in på vår sida om tomtgränsen. Borde inte vara alltför störande?
Tämligen diskret om man jämför med deras garage... ;)

Nu har vi lagt in om bygglov, men grannarna säger nu att de inte tänker godkänna carporten med motiveringarna att:

- Den stör utsikten när grannfrun jobbar hemma och vill titta ut från sin arbetsplats beläget på övre våningen.
- När dom sitter vid sin grillplats framför deras garageport så ser de inte om det kommer någon bil uppifrån, från vårt håll (trafikintensiteten är ca 4-12 rörelser per dag), risken finns att minsta dottern snart 4 år, kan springa ut på vägen innan de hinner reagera... Vid kontroll så visar de sig att ser större delen av vägen (bortsett från några dm på ena kanten)

Jag struntade i deras påpekanden då efter genomgång med min arkitekt funnit att detta var enda platsen som vi överhuvudtaget kan ha en Carport. Därefter tröttnade jag och skickade in bygglovet. Grannarna har sagt att de inte kommer att godkänna placeringen när väl kommunen kontaktar dem för granngodkännande.

Vad tycker ni att jag skall göra? Redan nu kontakta kommunen och förklara läget för dem? Eller vänta och se vad som händer (att kommunen kör över grannarnas nekande...). :thinking:
1. vänta och invänta svar.
2. Över klaga vid ej godkänt
3 avslag då
4 överklaga till länsstyrelsen

Kommer inte att bli några problem
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OM du däremot skall bygga en bygglovsfri friggebod, eller attefallshus, och vill bygga närmare gränsen än 4,5 m. Så får du bara göra det om grannen godkänner placeringen. Så om det gäller ex. attefallshus, då har grannen vetorätt.
Hur skulle ett sån vetorätt regleras? Vet du något fall där det reglerats?
 
är ju förjävligt gjort av grannen att sätta sig klaga när dom fick bygga sitt garage med ts godkännande

för andra som sitter i samma sitts skulle man kunna skriva avtal med grannen om godkännande att i framtiden om jag vill bygga nåt så ska det inte vara några klagomål skulle ett sånt avtal hålla`?
 
  • Gilla
Dan Landsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.