G GladaSnickaren skrev:
Brukat inte hustillverkare dra massa el och vatten i det "diket" på gjutformen, finns risk att du borrar i dom i sådant fall.




[bild]
Det är jag som är hustillverkaren och han har inte dragit något i voten. :)
 
Har liknande problematik, vill inte skruva fast i husgrunden av samma skäl som ovan.
Tänker mig att lägga plattor närmast husgrunden för bärlina att vila på. Sedan är det plintar som gäller.
Har i nuläget lagt närmaste plint 2 m ut från grunden, men funderar om det skulle behövas ytterligare plint närmare, fast utanför det isoleringslager som finns under marken nära husgrunden.
Någon tanke om plattlösningen, utan extra plintar?
 
Jag har byggt ett trädäck utmed en betongvägg som har 10cm isolering med puts på utsidan. Istället för att fästa något i väggen så la jag betongplattor ovanpå dräneringsgruset intill väggen och stödde den inre bärregeln på dessa. En änden stöder direkt på en betongplatta men eftersom marken lutar så blev det korta stolpar i olika längder mellan bärregel och övriga betongplattor. Nästa bärregel sitter på plintar ca 180cm från väggen och yttersta ca 360cm från väggen. Jag har använt 45x170 till både bärreglar och (infällda) skruvreglar och allt känns fortfarande plant och stabilt.
 
  • Gilla
Sojan
  • Laddar…
Låter bra. Jag har väldigt lika förutsättningar och kör på enl plan då. Tack för svaret.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.