Hej!

Jag har en liten idé om att sätta upp solceller på poolhuset eftersom det är den enda byggnaden jag har som har ordentligt med soltimmar. Däremot lutar taket ca 15 grader åt norr.

På platta tak kan man ju sätta en liten ställning under panelerna som gör att de får bättre lutning. Min tanke är att det kanske går att sätta en ställning som ger panelerna ännu mer lutning för att få bra vinkel mot söder även på ett norrlutande tak.

Är det någon som sett detta tidigare eller har någon värdefull input ang detta?

Tack!
 
  • 3D-modell av ett modernt enplanshus med lutande tak och stora fönster
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Känns sådär i en ordentlig storm? Kanske inte är ett problem men ser farligt ut.
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 3 till
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Känns sådär i en ordentlig storm? Kanske inte är ett problem men ser farligt ut.
Tack för svar gimmok!

Har också tänkt på hur det skulle fungera i en storm, men anläggningar som monteras på marken klarar ju stormar så på något sätt tycker jag väl att detta borde gå att få hållbart nog om man fäster ställningarna ordentligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag tror man har ganska mycket mer lyftkraft i vinden när den går över taket men jag kan inte så mycket. Kolla med någon som säljer ställningar om dom kan göra en beräkning åt dig
 
  • Gilla
Jilini och 1 till
  • Laddar…
Tänk också på att det kräver bygglov, vilket inte paneler platt på tak gör (i alla fall i min kommun).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I vårt område är det flera grannar som lagt solceller även mot norr, fast platt mot taket då. 27 grader taklutning.
Mer än så har jag inte att tillföra, mer än att det förekommer.
Har själv varit lite undrande om det är så att de börjar bli så pass effektiva att det är idé att göra det? För egen del så har vi samma situation, att det enda "bra" taket vi har för ändamålet är mot norr. Dock har vi rejält med soltimmar på året. Brukar sitta på altanen och se hur det regnar inne över Sthlm medan solen skiner ute hos oss.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Hej,

jag är ingen expert på detta och har inga solceller själv. Genom att googla på solceller väderstreck kan man dock få upp diverse tabeller som visar hur lutning i olika väderstreck påverkar. 15 grader norr verkar tex ge endast 65 procent elproduktion jämfört om du har 40 graders lutning mot söder.

Sedan måste man ju få till en ordentlig ställning som håller för stormbyar och så vidare. Antar att man även får tänka på eventuella bygglov om man ställer paneler på höjden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/ kan du själv göra en jämförelse och se hur mycket du teoretiskt kan få ut om du monterar dom mot norr.
Det skiljer inte så jättemycket med ett så flackt tak.
 
G gimmok skrev:
Känns sådär i en ordentlig storm? Kanske inte är ett problem men ser farligt ut.
Tänker att man lätt löser det genom att ”bygga ett sadeltak” så blir det inget vindfånget eller ev snöficka
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klart det går , frågan om det är värd det .
Hur många paneler får du plats med?
 
Batflat Batflat skrev:
Hej!

Jag har en liten idé om att sätta upp solceller på poolhuset eftersom det är den enda byggnaden jag har som har ordentligt med soltimmar. Däremot lutar taket ca 15 grader åt norr.

På platta tak kan man ju sätta en liten ställning under panelerna som gör att de får bättre lutning. Min tanke är att det kanske går att sätta en ställning som ger panelerna ännu mer lutning för att få bra vinkel mot söder även på ett norrlutande tak.

Är det någon som sett detta tidigare eller har någon värdefull input ang detta?

Tack!
Jag skulle lägga dem takparallellt.
Antagligen kostar uppbyggnaden du skissat på så mycket så att energivinsten du gör jämfört med takparallella solceller mot norr inte kommer att betala kostnaden.
Oftast är det enklaste det bästa, framför allt när det gäller konstruktioner som måste hålla för snö- och vindlast.

Angående solceller mot syd och mot norr:
Med relativt låg takvinkel är det bra. Visserligen mindre produktion men installationen är billigare, t ex lite extra kostnad för växelriktare, lite extra för frakt, ingen extra kostnad för elinstallation osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.