Jag tänker gjuta in tilluften till täljstens spisen inne i plattan och sotaren kräver plåtkanal. Jag skaffade vanlig 125mm ventilations kanal som jag planerar lägga mellan första och andra skiktet isolering (3x100mm) och undrar nu följande:

1 -Kommer inte en plåtkanal att rosta på sikt? (Det är ju hög fuktighet i grunden.)
2 -Om man lägger plåtkanalen inne i cellplasten, finns det inte (teoretiskt) nån risk för brand i cellplasten om man får ner glöd i röret?
3 -Borde man kanske isolera röret med bergull så inte den ligger direkt mot cellplasten?

Kanske det finns nån som vet hur det ska göras på bästa sätt som vill delge info.

:)
 
Finns det verkligen ingen som gjort en ventilations kanal till kaminen sin?
 
Jag skall precis lägga en i plast för att slippa rost...
 
Jo, men vi har den i ett träbjälklag och kanalen är av plåt.

Men varför kräver sotaren plåt? Tror han att kaminen ska baktända på något vis och använda inluften som skorsten? Jag har också fått för mig att man använder plaströr om man gjuter in dem i plattan.
 
Ungstillverkaren kräver kanal i obränbart mateial eftersom luftröret går direkt upp under rosten. Ungnen i fråga är en Nunnauuni Wilma6. Röret måste ligga i obränbar isolering ochså, ingen cellplast mao.. Diametern på luftkanalen ska vara 150mm.

Jag har köpt 160mm ventilations rör, galvad plåt som jag tänkte isolera med 50mm bergull. Hoppas det blir riktigt gjort.... Det verkar vara svårt att få ett riktigt besked från tillverkaren eller återförsäljaren...
 
Hur bra isolerar bergullen när den har blivit fuktig/blöt?

/ Fredrik
 
Hemmakatten
En tilluftskanal skall vara i plåt (spirorör) med brandisolering runt om, hela vägen ut genom grunden. Detta pga risk för baktändning. Dessa regler är vad jag förstår inte förhandlingsbara utan gäller i alla nybyggda hus i hela Sverige.
 
Blir det inte lustigt med issolering runt ett rör man gjuter in??
 
Jag frågade sotaren och det var ok att sätta rör i plast. Hand sade endast att jag skulle kolla upp så att jag hade justa kopplingar för att krympa ner till 70mm på kaminen.

Så jag kör 110mm markrör i plast och minkar med vanliga kopplingar till 70mm ovan plattan...
 
Plaströr (110mm markrör) har vi och de flesta vi vet av använt, så det bör väl vara godkänt eftersom sotaren besiktigat?
 
Snailman
Har sett att man haft plåtrör närmast kaminen, och sedan plast resten av röret ut till ventilen
 
Snailman skrev:
Har sett att man haft plåtrör närmast kaminen, och sedan plast resten av röret ut till ventilen
Det är precis jag tänkte göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.