Nu har jag kollat lite priser och räknat..
Jag kommer behöva ca 27 skivor i måttet 1200x2500
OSB 299x27 = 8 073:-
Plyfa 379x27 = 10 503:-
Spån 159x27 = 4293:-

Får nog bli spånskiva, kommer nog inte kunna motivera den kostnaden annars :) Det ända syftet med skivorna är ju att kunna skruva upp saker vart man vill.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jag har använt spån bakom gips i flera hus och garagebyggen och jag skulle inte betala mer för nåt annat. (Förutom i våtrum då pga rekommendationer och försäkringsvillkor).
Det som inte går (hållfasthetsmässigt) att skruva upp på en gips/spån-vägg bör oavsett skivtyp få specialbyggda infästningar.

Ps.
Synd att du bor så ocentralt, jag har ca 10 överblivna spånskivor till salu i Saxnäs
Ds.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag har använt spån bakom gips i flera hus och garagebyggen och jag skulle inte betala mer för nåt annat. (Förutom i våtrum då pga rekommendationer och försäkringsvillkor).
Det som inte går (hållfasthetsmässigt) att skruva upp på en gips/spån-vägg bör oavsett skivtyp få specialbyggda infästningar.

Ps.
Synd att du bor så ocentralt, jag har ca 10 överblivna spånskivor till salu i Saxnäs
Ds.
Rackarns! Har ju lite koll på diverse sidor, men min smärtgräns går vid Dorotea ;)
 
K
Snyggt jobbat! Jag hade satt osb ändå, tycker inte man får lika bra infästning i spån som i andra skivmaterial (mdf borträknat).

En nyfiken fråga, vad har kostnaden för enbart taket landat på? Vi går i tankarna om att byta ut ballast/seduktak till takstolar och vill gärna få en uppfattning om det ens är rimligt/realistiskt eller om idén ska skrotas helt.
 
K kniv skrev:
Snyggt jobbat! Jag hade satt osb ändå, tycker inte man får lika bra infästning i spån som i andra skivmaterial (mdf borträknat).

En nyfiken fråga, vad har kostnaden för enbart taket landat på? Vi går i tankarna om att byta ut ballast/seduktak till takstolar och vill gärna få en uppfattning om det ens är rimligt/realistiskt eller om idén ska skrotas helt.
Vi har en takarea på ca100kvm och våra takkostnader ser ut så här:
9 Takstolar ink lyfthjälp 1h: 29 000:-
60 Råspontluckor: 18 000:-
Takpapp: 3 000:-
Läkt 520 meter: 5300:-
Fotplåt 2000:-
Betongpannor 8000:-
Vindskivor 1500:-
Vindskiveplåt 1500:-
Så totalt ca 68.000:- (680:- per kvm)
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.