Hej! Första inlägget här och mycket tacksam för råd.

Ska bygga ett mindre hus på 30 kvm, de ska fungera som attefallshus och också gå att frakta på väg. Yttre dimensionerna är 10x3 m och 4 m högt. Då jag bygger litet är varje centimeter invändigt viktigt både i bred och höjd. Jag vill hålla nera tjockleken på väggar, golv och tak samtidigt som huset också behöver vara funktionellt.

Huset har sadeltak, och en limträbalk som håller det uppe, enligt beräkningen neden. Nu till min fråga, ytterväggar blir väl också bärande med denna konstruktion? Vilken dimension på reglerna i ytterväggar behövs? Räcker 95x45?

Illustration av dimensioneringsresultat för nockbalkar och takåsar med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Går bra med reglar 45x95
 
  • Gilla
Moa H
  • Laddar…
Det låter utmärkt! Är det för att spännvidden på taket blir såpass liten att det inte behövs större regler?
 
Nej, spännvidden påverkar inte speciellt mycket.
Så länge en regel förhindras att böja sig i klarar den väldig stor last.
Därför ska regelverk kläs med skivor eller ha snedsträvor för att förhindra reglarna viker sig eller helt enkelt lägger sig. Det du ska undvika är helt enkelt att reglarna böjer sig som en pilbåge.

Här finns mycket intressant. Matten kan du hoppa över men läs texten och rekommendationerna https://www.traguiden.se/konstrukti...ing/stomme/vaggar/barande-vaggar---generellt/
 
  • Gilla
Moa H
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Nej, spännvidden påverkar inte speciellt mycket.
Så länge en regel förhindras att böja sig i klarar den väldig stor last.
Därför ska regelverk kläs med skivor eller ha snedsträvor för att förhindra reglarna viker sig eller helt enkelt lägger sig. Det du ska undvika är helt enkelt att reglarna böjer sig som en pilbåge.

Här finns mycket intressant. Matten kan du hoppa över men läs texten och rekommendationerna [länk][/QUO
Sedär, 45x95 är alltså starkt nog, så länge det inte böjer sig och detta undviker man med snedsträvor eller skivor på en eller båda sidorna om regeln.

Om jag använder skiva på en sida av väggen vilken är då minsta rekommenderade tjockleken för ändamålet? Kan 10mm plywood stadga upp konstruktionen tillräckligt?
 
Absolut. 12 mm är kanske vanligare, men 10 mm räcker.
 
  • Gilla
Moa H
  • Laddar…
Tänk också på att få varje takstol att sitta så att en regel tar upp kraften precis under. Eller så använder du en infälld bärlina så kan takstolarna komma lite var som helst.
 
  • Gilla
Moa H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.