MathiasS skrev:
Så här kan det se ut:

[bild]

F
Vad är delen som sitter på fördelaren längst till höger mellan fördelarstockarna till för? Vilken funktion har den? Går den att justera? Måste man ha den? (Den delen som kopplar ihop in och utgående stock)

Jag köpte grejjer enligt inköpslista från Wirsbo men den delen fanns inte med...

Mathias hade så bra bild så därför riktar jag frågan till honom men alla som vet får svara ;)

:)
 
Tack så mycket !
:)
 
Jag tänkte också lite som MathiasS vad gäller bypass om man kör utan termostater, vad gör bypassen då för nytta?

Vi har ingen bypass på någon av våra två fördelare.
 
Ursäkta en dum fråga.
Varför kör man utan termostat? Är det om man endast kör komfortvärme?
På mitt golvvärmesystem (2 olika badrum) installerade rörmokaren termostater.
 
Stryper man in varje slinga var för sig och justerar värmekällan rätt så klarar man sig bra utan termostater.
Vi kör bara med utegivare och har ängnat en del tid på att finjustera värmepannan och varje golvslinga.
 
OK
Ni får inte några problem med varierande temp. beroende på hög/låg utetemp eller snabba temp.omslag?
 
hecke skrev:
OK
Ni får inte några problem med varierande temp. beroende på hög/låg utetemp eller snabba temp.omslag?
Näe. Mitt enda tempproblem är relaterat till solinstrålning pga mycket fönster i söderläge. Glömmer jag persiennerna uppe så får jag bastu i delar av huset oavsett vad värmesystemet pysslar med....
 
Då kanske en termostat placerad i rummet för golvvärmen hjälper?
 
hecke skrev:
Då kanske en termostat placerad i rummet för golvvärmen hjälper?
Nej, det är inte värmesystemet som gör att det blir varmt, det är solinstrålningen. Det blir stekhett även med avstängd värme. En av nackdelarna med mycket fönster.... Detta är ju också nästan bara ett problem sommartid och då ger inte värmesystemet något tillskott ändå.
 
hecke skrev:
Och då förstår jag.
Läste ditt förra inlägg lite snabbt, men nu förstår jag även det.
Vad tror du om en Persiennkontroll som vinklar persiennerna. Se länk nedan
Clas Ohlson - Persiennkontroll. Persienndetaljer handla beställ postorder
Kanske kunde vara något. Men dom är lite fula dom där och det handlar om 8 persienner. Det vore roligare att använda väderstationen som ändå mäter både solens effekt i watt/meter och temp/vind etc....

Överkurs....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.