Jag har en gammal kåk från -38, som har en gammal svart mätare monterad på en träbräda med separata huvudäkringar (i metalllådan nederst), tygisolering mellan huvudbrydare - mätare och mellan mätare och automatsäkringarna. Inte roligt! Plus, automatsäkringarna sitter monterade vertikalt, vilkt gör att när man lyfter plastkåpan, så tenderar alla säkringar att glida nedåt.. Automatsäkringarna monterades nog runt -96.

Nå, denna central sitter nära väggen mot gatan, vilket gör att nästan alla ledare från centralen ut i huset går in i pannrummet som är mitt i kåken, där dom sprids ut i huset.

Nu vet jag ju att vattenfall måste byta mätare inom ett eller två år, för att man ska få automatisk avläsning, och min tanke är att man då kanske ska flytta hela eländet in i pannrummet istället, och passa på att göra en snygg installation? Tänker jag rätt? Dvs kan man/får man ha centralen mitt i huset om man vill? Man vinner en massa kabeldragning på det sättet, och man slipper den trånga garderoben som eländet sitter i nu. Men blir ju längre sträcka osäkrat inne i huset.

Jag skulle ju önska att Vattenfall bytte anslutningsledaren till huset, men gissar att den gamla stenålderskabeln kommer att vara kvar om dom får bestämma? Jag antar att huvudsäkringarna byts iaf, verkar ju rätt lätt att pickla ström utan att mätaren vet om detta, och så vill dom väl inte ha det...

Nu tycker säkert några av er att man kan blunda för detta och istället ta en fika och glömma elcentralen, vilket är rätt tänkt... Men, jag vill även köra in KNX i huset, och tänkte därför kanske göra en total make over av elen när mätaren ändå ska bytas.


Tänker jag rätt?
 
  • elcental.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Dom borde väl inte ha något emot det så länge du står för all kostnad.

Men du har bättre än jag iaf, min inkommande kommer in på vinden (trångt o jäkligt, man går inte dit frivilligt) o där sitter huvudsäkringarna, sen går en låååång kabel därifrån ner till källaren i huset och där sitter elmätaren med huvudströmbrytare och elcentral.
 
N
Reglerna brukar variera från elbolag till ett annat men fortum säger då som så att skall elmätaren flyttas så skall den flyttas till ett fasadskåp utomhus,det du då behöver göra är att kontakta en behörig elfirma som kan skicka in en föranmälan till wattenfall att servicekabeln behöver ändras pga nyinstallation.Fortum bjuder på ändringsavgiften om en mätare som sitter inne flyttas ut,jag skulle tro wattenfall gör det med,ring o kolla,i alla fall lämnar de dig en offert.
Sen skall du ominstallera ledningarna från nya elmätarskåpet själv men det är en annan sak.
Nya fasadmätarskåpet skall du (din elektriker) hålla med och sätta upp så elbolaget bara behöver dra om kabeln och koppla in den o mätaren i skåpet.Skåpet sätter du så nära inkommande kabel som möjligt på utsidan,ju närmare ju mindre jobb för wattenfall o lägre kostnad,men om dom bjuder på detta kan du sätta var på fasaden du vill.rådgör med elektrikern.
Tänk på detta,ingen elfirma skickar in en föranmälan om inte de för göra hela jobbet.
dvs bara sätta upp ett mätarskåp vill ingen göra då de genom sin föranmälan garanterar att anläggningens installation uppfyller alla lagar o regler.
 
OK, tack får försöka hör med Vattenfall. Att flytta ut mätaren till ett fasadmätarskåp är jag inte alls intresserad av, pga estetiska skäl. Hoppas att det inte är så intressant för elbolagen längre, iom fjärravläsningen.

Amarance, hoppas du inte behöver byta huvudsäkringar ofta! ;-) Vinden låter inte kul, speciellt om säkringarna har gått....
 
Vattenfall kräver idag att mätarn skall flyttas ut vid ombyggnation. Den stor anledning till detta är att man inte vill ansvar för kabeldragningar i folks hus samt att man vill kunna komma åt sin anläggning (mätare och inkommande kabel) utan att behöva krångla med att folk skall låsa upp.

Sen bara för att mätaren är fjärravläs innebär inte att den kan sitta inomhus, fusket med elmätare ökar hela tiden (beror väl på elpriserna), så man vill kunna kontrollera mätaren utan att ge tjuven förvarning.
 
Nu ringde en tjej från Vattenfall tillbaka till mig, och följande gäller hos dom;

Det är helt OK att flytta mätaren vart man vill, men Vattenfall bekostar ingenting SÅVIDA man inte flyttar ut mätaren till ett fasadmätarskåp, då dom tar kostnaden för allt som var deras, oklart om grävningen på min tomt låg på dom, eller inte. Men då byter dom iaf kabeln från gatan till fasadmätarskåpet. Naturligtvis får jag bekosta elens fortsatta väg in i huset.

Jag har tänkt om lite granna, kanske kan jag acceptera ett fasadmätarskåp ändå, jag har en balkong som har en liten spaljeliknande trävägg under, där man skulle kunna husera ett fasadmätarskåp utan att det syns speciellt mycket. Kanske kan man dölja skåpet ytterligare genom att göra en lucka i träväggen. Vore skönt att få kablarna från vägen bytta, dom är så sunkiga..

Fick även veta att dom skall ge sig på Sundbyberg under hösten, vilket låter lite snart, speciellt om man ska hitta en elektriker som kan ta detta tills dess...
 
Fasadskåpet går att måla i fasadens färg, jag har gjort det och det blev bra, ett infällt syns dessutom mindre och att det skulle bli energiläcka är inte värre än med ett fönster och man kan isolera den lilla biten med frigolit som är dubbelt så bra mot mineralull.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Fasadskåpet går att måla i fasadens färg, jag har gjort det och det blev bra, ett infällt syns dessutom mindre och att det skulle bli energiläcka är inte värre än med ett fönster och man kan isolera den lilla biten med frigolit som är dubbelt så bra mot mineralull.

Prototypen
Håller med om att det går att göra ett utvändigt skåp snyggt men inte att cellplast är dubbel så bra på att isolera.
 
Men bättre i alla fall?

Prototypen
 
Jag har hört att mineralull och cellplast isolerar lika bra.
 
Det är vad jag fick till svar när jag funderade på att isolera vinden med cellplast för att lättare få till luftspalt oxå. Och räkanar man då med att det är svårare att få cellplasten tät i skarver och mot takstolar så blir det totalt en sämre isolering.
 
Polyuretanskum sägs vara bra som isolering.
 
Nu vet jag inte vad för system Vattenfall och Fortum använder för fjärravläsning och deras syn på saken,
Jobbar för tillfället med mätarbyten för E-on i södra Skåne och här så gör vi inte mer än att tilläggsisolera dina OVIR om vi inte kan dölja dem under kåpan på nya mätaren så räkna inte med att de flyttar mätaren. Inte heller att de gör något åt huvudsäkringarna. Kanske en ny pertinexskiva monteras men några större ingrepp blir det inte.

Någon som vet om Vattenfall & Fortum inkommande ledningar som signalbärare eller går det med GSM som det E-on sätter upp?
 
Gotlandsenergi (Vattenfall) sätter koncentratorer vid trafon och läser av mätarna därifrån. Sedan vidaresänds infon troligtvis via GPRS här ute på landet. Där det finns fiber kanske man använder det.
 
Eftersom dom ska byta så pass snart, så kommer jag låta dom göra det, och sedan tar jag, vid ett senare tillfälle och flyttar elen till pannrummet. Vid det tillfället får jag väl avgöra om jag skall välja fasadmätaralternativet. Känns som att det blir för krångligt att få allt att ske samtidigt, rent logistiskt sett.
Vad jag förstår av Vattenfall, så står dom för sin del av flytten till en fasadmätare, oavsett om man gör det nu eller efter bytet av mätare.

Dock; borde dom åtminstånde inte byta ledarna *från* det stenålderproppskåpet som sitter? Eller "vågar" man inte röra det, utan istället kör vidare med dom gamla ledarna? Verkar ju lite billigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.