Hej,

Jag är ny på forumet!

Jag och min fru skrev kontrakt för ett husbygge från grunden tidigare i år. Enligt avtalet skulle huset vara klart i början av hösten men det sköts upp till senare i år av olika anledningar.

Jag skrev avtalet med byggfirman som sa att enbart personer därifrån skulle utföra arbetet, dock så hyrde byggfirman in ett annat byggföretag som gör faktiska husbygget. Under bygget så fanns det många fel som jag upptäckte, t.ex. att plankorna blev blöta och inte togs hand om ordentlig, blev mögel på husträet och andra problem som byggfirman jag skrev kontrakt med hela tiden tonade ner med att "det är inga problem".

Kontrollansvarige (KA) jag hade från början gjorde ett uruselt arbete, som verkligen inte hade koll på någonting och ljög om att personen besökt brygghuset under arbetstid (byggarbetarna sa att de enbart sett honom en gång). Utan jag har fått gå dit själv för att undersöka och göra KA:ns arbete. Det var även svårt att nå KA:n, något som även byggfirman även hävdade.

Det slutar med att jag byter KA till en som jag tyckte var mer pålitligt, och som faktiskt gjorde sitt arbete. Den nya KA:n bokar ett möte med byggfirman för att ge rekommendationer om tydliga fel som borde åtgärdas, saker som hörde till trä mögel, potentiella springläckor för vatten, fel typ av rör och en massa annat.

Därefter kontaktar byggfirman mig och säger att de skrev avtal med mig med den tidigare KA:n (den dåliga), och att de inte tänker fortsätta arbeta om jag fortsätter att ha den nya KA:n (den bra). De hävdar att kontraktet bryts om jag inte hittar en annan KA för de tänker inte arbeta med den nya. Byggfirman sa även att de kunde ge mig en lista på andra KA som jag kan anlita. Men vad kan byggfirman vara rädd för, att fler fusk upptäcks?

Så kort menar byggfirman att kontraktet bryts för att jag VALT en egen KA, och att de inte tänker fortsätta med husbygget om jag inte byter till an annan KA.

Vad gör man i ett sådant här läge? Hur tar jag mig vidare?

Jag och min fru är uppgivna och ledsna.
 
Dom kan inte bryta ett avtal bara p.g.a en ny KA, då blir det avtalsbrott så hota med stämning om dom inte håller sig till avtalet. Det ringer en stor varningsklocka när byggaren beter sig så, ni borde punktmarkerade allt ännu mer noga egentligen. En seriös byggare beter sig inte så.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Sannolikt vill de bryta eftersom nya KA är så förståndig att han förstår att man inte bygger med mögligt trä. Detta innebär merkostnader för byggaren.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
Detta är inga krav som firman kan ställa. KA är utsedd av kommunens byggnadsnämnd. Det är byggnadsnämndens man s a s.
 
  • Gilla
Martin_ och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.