mexitegel mexitegel skrev:
Antar att du menar lösullsisolerong med cellulosa och inte polyuretanisolering? Det senare är ett nämligen ett riktigt dåligt råd för ett äldre hus.
Lite det jag var ute efter då jag behöver ha luftspalt i taket på mitt hus iaf.
 
Mitt tips är att ni tar in flera offerter på ett så omfattande arbete för jag kan tänka mig att alla offerter är olika, det brukar vara så när det gäller värmepumpar.

Det finns många faktorer att ta fasta på här, tex finns det utrymme för radiatorer under fönstren idag, eller kommer dom hamna i utanför väggen och ute i rummet? Det är kanska inte så estetiskt tilltalande. Om ni även ska bila/ gräva upp befintligt golv och isolera och renovera avlopp kan det vara befogat med golvvärme i hela huset. Jag tror inte ni klarar er under 400K när det är färdiginstallerat.
 
U
Vi har installerat vattenburet i vårt hus.

Material till 80kvm LK golvvärme gick på 55’ inkl spårad spånskiva (inte LK), shunt, fördelare osv. (Kör utan rumsstyrning).
3 radiatorer (lenhovda sektionsradiatorer) 15’ till övervåningen.
2 begagnade (fast nya) panelradiatorer till källaren, 0kr.
Sen ca 10’ i rör, PAL-slang, rörkopplingar osv.
LVVP, IVT 407S (9kw) för 127’ inkl installation.

Så totalt strax över 200’ + massor av eget arbete.
Pratade med en rörmokare och han kunde erbjuda sig att göra installationen av värmesystemet för 100’. Pengar vi dock inte har och det var inte så svårt att göra själv, men det tog tid och fördelen är att vi inte bor i huset under renoveringen.

Vet inte om det går att räkna på hur lång tid det tar att tjäna tillbaka investeringen då gamla värmesystemet (vattenburet) var ett sönderfruset och sönderrostat gammalt självcikulationssystem. Så ny investering hade behövts oavsett av ett komplett värmesystem.
Sen tillkommer kostnaden med nya golv, lister osv.
 
D Dr Benz skrev:
Vi köpte ett hus från 1850-talet i vintras och håller för fullt på att renovera med golvvärme.

Då ingen visste skicket på befintliga rör och radiatorer och det dessutom plockats bort någon radiator pga läckage så var valet ganska enkelt. Prisskillnaden på att sätta helt nytt med radiatorer och rör eller golvvärme var inte så stor enligt rörmokaren. Dessutom så får du en lägre framledningstemp med golvvärme vilket i teorin gör att det tär mindre på värmekällan.
kommer sätta golvvärme på ovanvåningen också.

Dessutom blir det lättare att inreda utan radiatorer och förhoppningsvis jämnare värme. Vi har isolerat 200 i golven då vi rivit upp allt och gjort nytt.
Håller med om allt men gillar inte riktigt sista meningen. 200 i golven är för lite, det blir helt klart stora förluster om det inte är en isolerad platta under dessutom.

Vinsten med låg framledningstemperatur försvinner direkt med värmeförluster nedåt pga för lite isolering.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Excel
Konverterade 2013. 210.000 för allt inkl rör och radiatorer.

Betalde sig på 6 år.

5000kr per element 13st
50000kr borrhål
95000 för bv pump och extern vv beredare.
(Obs inkl rotavdrag 50%)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi konverterade vårt förra hus från direkt-el & LL-vp till bergvärmepump och vattenburen golvvärme i hela huset.

Vårt hus var ändå i behov av nya ytskikt (golv) så det blev ingen merkostnad.
Värt att tänka på är att en värmepump jobbar mer effektivt mot ren golvvärme pga lägre framledningstemp jämf med radiatorer. Sen så slapp vi synliga rör och radiatorer, vilket är värt mycket för mig.
 
  • Gilla
Rasmus95 och 1 till
  • Laddar…
Har sett på forumet att många tror att det i princip är bara med golvvärme man kan få lägre framledningstemp MEN jag kör golvvärmetemp på mina element å jag vet fler som gör det. Har ju lite med dimensionering av radiatorsystemet att göra hur låg temp som kan köras ut. Ex 70 tals hus är ju väldigt svårt att köra ut golvvärmetemp på sina ettrörsystem å små element
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett alternativ är att installera några fläktkonvektorer, då får ni frikyla med på sommaren.
 
Byter min gamla IVT pump 20 år gammal mot en ny IVT 612. Har fått leveranstid q1 -23. ’kostar 135.000 inkl ROT.
 
S
Gör det. Otroligt mycket bättre. Håll Koll på leveranstid på pumpen och hur lång tid kommunen typiskt tar på sig för godkänna borrning.
 
  • Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
Tack för alla svar! Nu har vi lite mer att fundera på, men först och främst måste vi komma överens med säljaren om ett pris! Spännande att få se var det leder!

det är ett hus i området jag växte upp i som har stått tomt i cirka två år, så vi letade upp ägaren och frågade om vi fick köpa!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Spännande, lycka till! Så får du gärna starta en byggtråd här i forumet om det blir köp :).
 
  • Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Tack för alla svar! Nu har vi lite mer att fundera på, men först och främst måste vi komma överens med säljaren om ett pris! Spännande att få se var det leder!

det är ett hus i området jag växte upp i som har stått tomt i cirka två år, så vi letade upp ägaren och frågade om vi fick köpa!

Mycket spännande. Ganska likt så som gjorde med vårt. Tänk bara att om det har stått tomt så kan det ha dragit till sig fukt och dylikt om man inte haft tillräcklig värme och ventilation. Så var det för oss. Allt fick rivas typ.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Spännande, lycka till! Så får du gärna starta en byggtråd här i forumet om det blir köp :).
ja det kommer vi att göra isåfall!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Mycket spännande. Ganska likt så som gjorde med vårt. Tänk bara att om det har stått tomt så kan det ha dragit till sig fukt och dylikt om man inte haft tillräcklig värme och ventilation. Så var det för oss. Allt fick rivas typ.
D Dr Benz skrev:
Mycket spännande. Ganska likt så som gjorde med vårt. Tänk bara att om det har stått tomt så kan det ha dragit till sig fukt och dylikt om man inte haft tillräcklig värme och ventilation. Så var det för oss. Allt fick rivas typ.
Okej ja det är mycket som måste kolla noga.
hur länge stod erat hus tomt? Tror elen har varit avstängd cirka ett år här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.