Jag skulle vilja sammanfoga två sidor av en pvc pressening (https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-pres...Y2ohB1YnNGvrKpxOwcMhjAiXjreWowexoCi0IQAvD_BwE).

Det jag vill göra är att lägga en tunn aluminiumstav och vika runt presseningen och då limma, värma eller vad man gör så det blir rejält slitstarkt. I mittprojekt ska jag göra 3M x 8 fogar. Så det får ju inte ta för lång tid och kostar multum.

Just nu har jag kollat på kontaktlim 1782. Så bara vika över och så limma. Men är det bästa starkaste? Har ju värmepistol med om det är bättre. Eller båda?
 
När jag limmar PVC-rör så använder jag först rengöring sedan lim.
Finns olika modeller men denna använder jag
Burkar med PVC-lim och rengöringsmedel från GRIFFON på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Frågan är ju vilken som sitter hårdast. Värempistol eller lim.
 
Rickard.
Ludvig Aldrin Ludvig Aldrin skrev:
Frågan är ju vilken som sitter hårdast. Värempistol eller lim.
Jag tror inte man kan svetsa dom tunna pvc presenningarna som finns på marknaden. Den tunga tjocka varianten som finns på hallar(seriösa tält) går bra och även pvc-tak såklart. Det är inte heller så lätt som dom försöker få det att låta men du kan ju alltid försöka om du vill. Jag vet inte ens om jag skulle lyckas fixa det med en vanlig varmluftpistol heller men det kanske går.
 
Då börjar jag med lim. Kontaktlim 1782 verkar vara bra för detta.
 
Rickard.
Ludvig Aldrin Ludvig Aldrin skrev:
Då börjar jag med lim. Kontaktlim 1782 verkar vara bra för detta.
Kontaktlim användes flitigt på pvctak innan arbetsmiljlverket (kanske?) bestämde att det var för giftigt, dock aldrig för tätning så jag vet inte hur tätt det är men starkt blir det om man gör rätt.
 
I min lösning behöver det bara vara starkt.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Hej, funkade det bra att limma?
 
k_per k_per skrev:
Hej, funkade det bra att limma?
Blev inget mer av det då jag valde en helt annan lösning. Körde en elektrisk markis över polen. Blev svinbra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.