Hej! Vi ska eventuellt köpa ett gammalt hus 1918, 100 kvm och ett plan plus råvind.
Idag värms det genom en luftvärmepump.
Hela huset kommer behöva renoveras inklusive kök, badrum, väggar, golv osv.
Vi diskuterar lite kring byte av värme system, bergvärme är ett alternativ, men vi måste dra fram rör då för vattenburen värme.
Vad skulle ni valt och varför?
Klassiska vatten-radiatorer eller vattenburen golvvärme? Skillnad i kostnad?
Vad skulle ett sådant spektakel kunna kosta om det lejs bort?

Mvh Rasmus
 
Jag hade valt att sätta in vattenburen värme och radiatorer förutom i badrummen, där det är skönt att ha golvvärme. Eftersom det är ett gammalt hus så tycker jag att radiatorer passar bättre. Ett vattenburet värmesystem är en bra investering som jag tror höjer husets värde.

Kostaden är svår att uttala sig om. Huset är ju inte så stort. En gissning är 100 000 kr för vattenvuren värme och 200 000 för bergvärme.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Golvvärme endast om det går att få till tillräckligt med isolering i golvet. Med de energipriser som vi från och med nu kommer få vänja oss vid är detta viktigare att beakta än tidigare.

Räkna runt 200tkr för pump och borrhål, sen runt 8-9 tkr per radiator (man sätter i princip en radiator under varje fönster). Kostnaden för golvvärme hamnar nog som sagt på runt 100 tkr.

Vi konverterade drygt 260 kvm till bergvärme och vattenburet 2009 och betalade då ca 200 tkr för bara materialet.
 
  • Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
Vi konverterade för ca 1 år sedan från luft-luftvärmepump och direktverkande elradiatorer.
220kvm, 200m borrhål, en Thermia Atlas, 13st radiatorer. Ca 280 000:-
 
  • Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Vi konverterade för ca 1 år sedan från luft-luftvärmepump och direktverkande elradiatorer.
220kvm, 200m borrhål, en Thermia Atlas, 13st radiatorer. Ca 280 000:-
okej ja det verkar som det är däromkring. svårt dock att veta om det är värt det eller inte.
Eftersom huset inte har varit bebott på ett par år år har nuvarande ägare ingen aning om förbrukning osv, så det blir riktigt svårt att räkna på.
 
A arowe17 skrev:
Vi konverterade för ca 1 år sedan från luft-luftvärmepump och direktverkande elradiatorer.
220kvm, 200m borrhål, en Thermia Atlas, 13st radiatorer. Ca 280 000:-
Är ni nöjda med beslutet och hur mycket fick ni ner förbrukningen? :)
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Jonathanr Jonathanr skrev:
Är ni nöjda med beslutet och hur mycket fick ni ner förbrukningen? :)
Mycket nöjda! Förbrukning verkar minska från ca 24 MWh/år till ca 13 MWh/år. Och då har vi ändå höjt temperaturen i huset med några grader sen vi fick bergvärme. När elpriset låg runt ca 1,2:-/kWh i mina kalkyler förra året så var investeringen återbetald på ca 11-13 år, med priserna som vi har nu så är ju det klart kortare återbetalningstid!

Tråd om vår installation och budget:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bergvaerme-kalkyl.392736/
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
Jonathanr Jonathanr skrev:
Är ni nöjda med beslutet och hur mycket fick ni ner förbrukningen? :)
Var i landet är detta?
 
Vi köpte ett hus från 1850-talet i vintras och håller för fullt på att renovera med golvvärme.

Då ingen visste skicket på befintliga rör och radiatorer och det dessutom plockats bort någon radiator pga läckage så var valet ganska enkelt. Prisskillnaden på att sätta helt nytt med radiatorer och rör eller golvvärme var inte så stor enligt rörmokaren. Dessutom så får du en lägre framledningstemp med golvvärme vilket i teorin gör att det tär mindre på värmekällan.
kommer sätta golvvärme på ovanvåningen också.

Dessutom blir det lättare att inreda utan radiatorer och förhoppningsvis jämnare värme. Vi har isolerat 200 i golven då vi rivit upp allt och gjort nytt.
 
B
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Hej! Vi ska eventuellt köpa ett gammalt hus 1918, 100 kvm och ett plan plus råvind.
Idag värms det genom en luftvärmepump.
Hela huset kommer behöva renoveras inklusive kök, badrum, väggar, golv osv.
Vi diskuterar lite kring byte av värme system, bergvärme är ett alternativ, men vi måste dra fram rör då för vattenburen värme.
Vad skulle ni valt och varför?
Klassiska vatten-radiatorer eller vattenburen golvvärme? Skillnad i kostnad?
Vad skulle ett sådant spektakel kunna kosta om det lejs bort?

Mvh Rasmus

vi konverterade, hade dock kryggrund så väldigt enkelt dra stamrör. Kör med de fetaste elementen du kan få plats med.. så du kan köra riktigt låg temp, då får du bra verkningsgrad.

vi kör 120cm 33- element i 12m2 rum :) och då är det ändå isolerat ordentligt, men vi har snittat 4000-4500 kwh senaste åren i värme/vv , huset är 167 m2, och värmer även ett förråd...

FTX också
 
Jag bytte vattenburen elvärme. med element från 1959. Jag bytte ut allt. bytte rill luft vatten. Vill minnas att att det gick på 200'
men det kan eventuellt förekomma lite olika färger på en del av pengarna.
Jag vet faktiskt inte hur mycket jag har sparat då säljarens förbrukning förändrats. Säljaren hyrde ut rum för rum. Allt för att maxa inkomsten. Men jag har svårt att se att vinsten inte skulle vara ganska stor vid uppgradering. För min del var det vettigt att byta ut befintliga element.
 
Om hela huset ska renoveras och du har möjlighet att blåsa ut och tömma hela kåken så hade jag tilläggsisolerat golvet och lagt golvvärme. Om det finns budget för det så en ftx-ventilation och sprayisolering på råvinden.
Då har du en modern standard med låga uppvärmningskostnader och mycket god levnadsmiljö.
 
  • Gilla
Huggedugge1 och 2 till
  • Laddar…
F Flummox skrev:
Om hela huset ska renoveras och du har möjlighet att blåsa ut och tömma hela kåken så hade jag tilläggsisolerat golvet och lagt golvvärme. Om det finns budget för det så en ftx-ventilation och sprayisolering på råvinden.
Då har du en modern standard med låga uppvärmningskostnader och mycket god levnadsmiljö.
Sprayisolering på vinden? Vad, varför? (Har möjlighet att välja)
 
KJD KJD skrev:
Var i landet är detta?
Antar att frågan var riktad till mig? Jönköping är svaret isf. Huset byggt -69 i mexitegel, suturäng, vind tilläggsisolerad.
 
F Flummox skrev:
Om hela huset ska renoveras och du har möjlighet att blåsa ut och tömma hela kåken så hade jag tilläggsisolerat golvet och lagt golvvärme. Om det finns budget för det så en ftx-ventilation och sprayisolering på råvinden.
Då har du en modern standard med låga uppvärmningskostnader och mycket god levnadsmiljö.
Antar att du menar lösullsisolerong med cellulosa och inte polyuretanisolering? Det senare är ett nämligen ett riktigt dåligt råd för ett äldre hus.
 
  • Gilla
mvh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.