Hej,

Det är dags att installera en laddbox i huset pga. köp av en BEV. Detta är nytt för mig, och önskar hjälp med att välja vilket bolag man ska vända sig till för en komplett köp av laddbox ink. montering. Finns det några bolag som ni kan rekommendera i Stockholmsområdet? Jag ser att Laddboxbolaget har Easee Home för 8000 kr ink. Grön Teknikavdraget.

Tack på förhand!
 
Jag har köpt en Charge Amps Aura genom Laddboxbolaget.
Dom använder lokala elfirmor för installationen.

Beställde boxen den 22/12-2021.
Skulle ha installerats v2 men blev försenad till v3.
Dom meddela det dock ett par dagar i förväg så inget problem.

Själva installationen tog ca 4h, men det beror ju på hur mycket kabel som behöver dras.
 
Tack för det snabba svaret! Tycker du att installatörerna gjorde ett ”proffsigt” jobb?
 
Totte_S
Generellt så är det upp till enskild installatör att göra snygga jobb.
Är det lite längre sträckor det handlar om med kabeldragningen kan det vara ide att prata med installatören och be honom berätta hur han vill göra just er lösning. Om ni vill ha på ett annat snyggare sätt kanske ni får vara beredda på att det kan ta nån timme extra eller annat material för att få det exakt som ni vill ha det. Då kommer det sannolikt att kosta lite mer eftersom en standardinstallation är just standard, dvs elsäker och korrekt. Det kan inte alltid bli skitsnyggt - talar av erfarenhet eftersom jag installerat några stycken. Det går ofta fort att spika kabel utvändigt, men ibland kan man lägga lite mer ansträngning och tid och gömma kabeln.
I övrigt så är en laddboxinstallation tämligen okomplicerad så en normalbegåvad installatör gör ett bra jobb.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Underbart, känns som att man ska vara med under installationen. Har nu beställt en Easeebox + lastbalanserare, förhoppningsvis får jag det installerat om någon vecka. En fundering, jag bor i ett radhus med det gamla elmätaren och 20A huvudsäkring. E-on kommer att byta till den nya varianten 2024. Är det lönt med en balanserare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.