Jag önskar lite råd och andra tankar på hur jag ska göra. Jag har inte alla siffror tillgängliga så att räkna på lönsamheten är svår nu, men kanske kan ni ge svar på mina tankar och ge andra reflektioner?

Borde jag byta en gammal luftvärmepump eller byta helt värmesystem?

Först lite information om situationen:
130m^2 hus från ~72 över två plan. Övre plan används enbart för förvaring för tillfället, olidligt varmt på sommaren och kallt på vintern. Kommer dock behöva inreda ett sovrum här inom några år.

Vi värmer upp det med luftvärmepump + elradiatorer. Pga elpris använder vi elradiatorerna så lite som möjligt. Dock behövs de i några rum för att hindra kondens på fönstren.

Förra året gick det åt 15700 kWh med en peak på 2000kWh i december. Ska tillägga att vi snålade rätt mycket med värme och el under vintern.

Tankarna nu är att vi minst behöver byta ut luftvärmepumpen för ~25k. Vi kanske får det lite varmare men med fortsatt dyr elräkning. Eller är nya modeller så mycket effektivare?
Om det blir en ny luftvärmepump står det nu mellan Panasonic HZ35XKE och Sverigepumpen Prima 35 W. Bilden visar den vi har idag. Tabell som visar prestandatest för inomhus- och utomhusenheter med värden för kapacitet, EER, COP och bullernivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver att byta luftvärmepump så är varmvattenberedaren 30 år. Inga problem nu mer än att det rasslar någonstans i ledningen. Den kommer minst flytta på, eller köpa ny, nu i en kommande badrumsrenovering. Ytterligare ~15k om jag ska fortsätta med eluppvärmning.


Ett alternativ är ju såklart att byta till vattenburet med bergvärme. Det skulle säkerligen göra det behagligare för oss under vintern och inte ge lika stor ångest över elräkningen. Om det skulle bli billigare vet jag inte. Vi försökte få två offerter förra året, innan elpriserna ökade rejält. Vi fick ingen offert då ingen rekomenderade oss att inte byta pga att det inte skulle löna sig.

Såklart omöjligt att räkna på det utan offert, men jag skulle behöva 10 radiatorer och sen dra alla rör själv vid byte till vattenburet om det kan ge en indikation

Några tveksamheter över att byta till bergvärme, förutom lönsamheten, är att den skulle behöva placeras antingen i badrummet eller garaget ~4 meter bort. Pumpen ska låta lite har jag läst? Är det värre än en vanlig varmvattenberedare som skulle vara alternativet?

En ny luftvärmepump skulle säkert göra kommande vinter inte lika olidlig och det är väl mycket otroligt att vi skulle hinna få tid för borrning och en pump till hösten. Samtidigt är det tråkigt att lägga 40k för llvp och vvb för att fortsätta ha det kallt och dyrt på vintern.
 
Finns ju alternativet luftvattenvärmepump också om ni konverterar till vattenburet värmesystem. Då kommer kompressorn på utsidan huset om man inte vill ha den inne. Bor ni i Norrland är dock bergvärme lite bättre att ha än luftvatten.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Var i landet bor du? Jag skulle aldrig lägga 40 för att få det sämsta och dyraste. Kanske en luftvattenpump och köpa radiatorer på blocket och dra det mesta själv, det behöver inte bli så dyrt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var i landet bor du? Jag skulle aldrig lägga 40 för att få det sämsta och dyraste. Kanske en luftvattenpump och köpa radiatorer på blocket och dra det mesta själv, det behöver inte bli så dyrt.
Enda jag gillar med luftvärmepumpen är kylan på sommaren. Bor i östergötland
 
pokasd pokasd skrev:
Enda jag gillar med luftvärmepumpen är kylan på sommaren. Bor i östergötland
Ni kan behålla värmepumpen och köra AC på sommaren såklart. Luftvatten är bra för er. Nackdel är att utedelens fläkt låter en del när den drar igång, innedelen väldigt lite.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Såklart kan vi ha kvar den tills den rasar ihop.
Hur mycket låter "en del"? Luftvärmepumpens utedel är på baksidan av huset vilket inte stör någon men luftvattensdelen skulle behöva stå på framsidan
 
pokasd pokasd skrev:
Såklart kan vi ha kvar den tills den rasar ihop.
Hur mycket låter "en del"? Luftvärmepumpens utedel är på baksidan av huset vilket inte stör någon men luftvattensdelen skulle behöva stå på framsidan
Omöjligt att säga, ungefär som den ni har idag eller kanske lite lägre.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.