Kloge Kloge skrev:
Är tomten lämplig så är robot det bästa
Sen kan man ha åkklipparen till annat. Har en vagn till min och kör ved,jord mm
jo men för 133 tusen kan man köpa två robotklippare och en rätt fin begagnad fyrhjuling…..
 
Parken är dyr, traktorerna billigare (mindre dyra)

Kan inte TS berätta hur tomten och gräsmattan ser ut?
 
Jo det är klart att det hade varit bekvämt med några robotar, men de har sina begräsningar.

Tomten är plan och gräsytorna som ska klippas är sammanhängande, med bara några få hinder i form av hönsgård och rabatter. Hagen är på knappt 5000m2 och resten på dryga 1000m2.

Flygbild av en stor tomt med gräsmattor, markerad yta för åkgräsklippning, och en hönsgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dagsläget använder jag åkgräsklipparen även till annat, som att harva grusplanen eller flytta material. Tidigare har jag även klippt en del borta på uppdrag, men för tillfället har jag inte något sånt uppdrag.
 
C
pjodden pjodden skrev:
I dagsläget använder jag åkgräsklipparen även till annat, som att harva grusplanen eller flytta material.
Köp en robot + behåll åkgräsklipparen till ev. biytor och annat fix.
 
C cpalm skrev:
Köp en robot + behåll åkgräsklipparen till ev. biytor och annat fix.
Jo robot har jag funderat på, åtminstone för de ytor närmst huset. Däremot känner jag fortfarande ett behov av åkgräsklippare, som jag gärna ersätter med en elektrisk.

Som jag ser det finns det flera skäl att byta till en elektrisk klippare:
  • ekonomiskt över tid
  • mindre buller
  • slippa andas in avgaser
  • slippa hämta bränsle
  • bättre för miljön
 
Nissens
pjodden pjodden skrev:
Jo robot har jag funderat på, åtminstone för de ytor närmst huset. Däremot känner jag fortfarande ett behov av åkgräsklippare, som jag gärna ersätter med en elektrisk.

Som jag ser det finns det flera skäl att byta till en elektrisk klippare:
  • ekonomiskt över tid
  • mindre buller
  • slippa andas in avgaser
  • slippa hämta bränsle
  • bättre för miljön
Hur kommer det sig att du vill åka runt på klipparen?
 
Om jag får svara så är det en egentid att sitta på klipparen, antingen lösa världsproblem, lyssna på musik eller en dokumentär.
Edit: och lyssna på sommarpratare
 
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
C
pjodden pjodden skrev:
Som jag ser det finns det flera skäl att byta till en elektrisk klippare
Jo, jag förstod precis hur du resonerar. Men om du köper en robot som sköter bulken av gräsklippningen och bara använder åkklipparen för att dra redskap och en och annan klippning på ev. ytor som roboten inte klarar av kommer du aldrig få någon ekonomi i en batteridriven åkklippare. Roboten sköter den tidskrävande delen arbetet av arbetet med alla de fina egenskaper du är ute efter, och som en stor bonus sparar du dessutom in arbetstiden på att själv åka med och styra.

Är även rent tekniskt skeptisk till elklippare både som drag- och sällananvändningsfordon. Om du irriterar dig på den löjligt höga bränsleförbrukningen är en variant att uppgradera till en (begagnad) dieseldriven klippare.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur kommer det sig att du vill åka runt på klipparen?
Jag hade gärna sluppit att åka med, men tror det blir svårt att lösa alla delar med en robot. Förutom gräsklippning så är det harvning av grusplan och ibland flyttas det material med åkgräsklipparen.
 
Nissens
pjodden pjodden skrev:
Jag hade gärna sluppit att åka med, men tror det blir svårt att lösa alla delar med en robot. Förutom gräsklippning så är det harvning av grusplan och ibland flyttas det material med åkgräsklipparen.
Låter som att du behöver en robot och en ATV.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Låter som att du behöver en robot och en ATV.
Det är faktiskt inte en dum idé alls, tål att fundera vidare på.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.