Som ni anar så ärr detta en slags mixfrågetråd..

1. Någon som har erfarenhet av Ngenic Tune...? har den fungerat bra? Maken skulle vilja koppla den till vår värmepump.. så vi kan justera via timpriset på el..

2. Solceller är en hel vetenskap och mycket tycken och erfarenheter (har kollat på området ett par år redan, men väntade såklart för länge.. nu är de både dyrare och har längre installationstid..). Men vad har ni för solceller? Hur stor anläggning och vad kostade det eg? (har ni gjort någon vinst än?)

3. Vårt fasta-pris-abb löper ut nästa månad och vi planerar att välja Tibber alt Greenely - någon som har erfarenheter av dem? bra eller dåliga? någon som gömmer några avgifter..? är ni nöjda eller..

4. Kommer troligen få investera i två l/l värmepumpar.. och det bör vara wifi-styrning på bägge.. ena ska klara typ 70 m2 iaf och den andra minst 120 m2.. är det bara i mitt huvud, eller har priserna nyligen ökat på området? (var på butiken för ett halvår sedan typ och det kändes som det var några tusenlappar billigare då). Oavsett, tips på något bra? prisvärt (som går att laga/har bra garanti). Har tidigare haft både panasonic och fujitsu-simens .. har kikat på hm mitshubiltsh ninja (kan den ha hetat så?).. De ska ha underhållsvärme (hm 8-10 grader?)

(om träden passar bättre någon annanstans, flytta den gärna)
 
Polaren ska ha provat ngenic på sin Luft-vattenvärmepump, värmepumpen ska ha ballat ur och frusit igen. Slutade med att ngenic lämnades tillbaka.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Polaren ska ha provat ngenic på sin Luft-vattenvärmepump, värmepumpen ska ha ballat ur och frusit igen. Slutade med att ngenic lämnades tillbaka.
Hade de kikat om de var kompatibla innan? Eller chansat på att den passade?

Tillägg: Nu antar jag att luft/vatten är kinkigare just för att utenheten kan frysa ihop.. vid ”tuff styrning”.. vi har jordvärme.. vilket borde vara ”lättare” (?).
 
Redigerat:
Vet faktiskt inte, de ska ha fått hjälp av ngenic, men de fick inte rätt på det.
Visste inte vad ni hade så tänkte att det kunde vara bra att varna :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Som ni anar så ärr detta en slags mixfrågetråd..

1. Någon som har erfarenhet av Ngenic Tune...? har den fungerat bra? Maken skulle vilja koppla den till vår värmepump.. så vi kan justera via timpriset på el..

2. Solceller är en hel vetenskap och mycket tycken och erfarenheter (har kollat på området ett par år redan, men väntade såklart för länge.. nu är de både dyrare och har längre installationstid..). Men vad har ni för solceller? Hur stor anläggning och vad kostade det eg? (har ni gjort någon vinst än?)

3. Vårt fasta-pris-abb löper ut nästa månad och vi planerar att välja Tibber alt Greenely - någon som har erfarenheter av dem? bra eller dåliga? någon som gömmer några avgifter..? är ni nöjda eller..

4. Kommer troligen få investera i två l/l värmepumpar.. och det bör vara wifi-styrning på bägge.. ena ska klara typ 70 m2 iaf och den andra minst 120 m2.. är det bara i mitt huvud, eller har priserna nyligen ökat på området? (var på butiken för ett halvår sedan typ och det kändes som det var några tusenlappar billigare då). Oavsett, tips på något bra? prisvärt (som går att laga/har bra garanti). Har tidigare haft både panasonic och fujitsu-simens .. har kikat på hm mitshubiltsh ninja (kan den ha hetat så?).. De ska ha underhållsvärme (hm 8-10 grader?)

(om träden passar bättre någon annanstans, flytta den gärna)
Det börjar växa till en del trådar kring Ngenic Tune. Sök fram och kolla igenom det som skrivits hittills, det är en del iaf. Den styr en del värmepumpar men generellt inte luftvärmepumpar. Det man gör då är att avtala med Tibber och se vilka pumpar och integrationer de erbjuder. På så sätt får man integration och spotprisstyrning av sin luftvärmepump också. Däremot har ju både Greenely och Tibber integrationer mot Ngenic. Utvecklingen är rätt junior i dagsläget. Det är mycket integrationer till olika system som saknas. Mot solpaneler också, även en del elbilar eller hybrider.

Solceller är som du säger aktuellt just nu vilket har pressat upp priserna en hel del. Jag beställde långt innan den första elkrisen och långt innan kriget bröt ut. Jag beställde aug/sept förra året. Fick installationen i mitten av Mars. Mycket problem. Kommer skriva en tråd om det framåt. Leverantören var Gosol. Det finns i dagsläget få rätt/fel när det gäller hur man ska tänka kring solcellsberäkningar och kostnadskalkyler. Inte ens våra elbolag vet vart vi är på väg. Det gör att kalkyler helt enkelt är en gissning. Därtill installationsbidraget samt ersättningen från staten på 60 öre per kWh. Inget man bör räkna med finns kvar för evigt.

Tibber/Greenely som lev skiljer sig inte mycket mot andra lev. Däremot rätt långa väntetider från support men det gäller alla elbolag sen elkrisen kom. Jag syftar då på leverans, support, avtal med mera. Apparna tycker jag själv är en ny bra värld där man får god medvetenhet (om man vill). Insynen som man erbjuds är en del av den kunskap man behöver för att faktiskt klara av att göra kostnadsbesparingar som de flesta letar efter. När man har den kunskapen kan man fundera på exempelvis timprisavtal.

När det gäller prisökning lär det gälla allt framåt. Även sånt som inte borde öka i pris. Nyheterna skriver en del om det. Det finns en del företag som är återförsäljare för lvp och som tar standardinstallationskostnad. Det känns lite mer ok. Vi satte upp en lvp i garaget här och det gav en riktigt bra effekt jämfört med element vi hade innan. För resten av huset är det luft/vatten frånluftsvärmepump som gäller. Inte speciellt ekonomisk men det är det som finns. Det är en skör tråd när man börjar byta ut hyfsade system mot lite bättre system. I jakten på besparing finns ju en risk att byter ut system som inte riktigt betalat sig. De kalkyler man gör bör givetvis inte bara basera sig på läget vi har nu. Det gäller att hitta en vettig nivå där man tar hänsyn till dyrare el men också perioder där vi hamnar på lite mer normala nivåer igen.

När det gäller lvp tittar jag hellre på garantitider i kombination med pris, hellre än bara märkesmaskiner. Optimalt är givetvis en bra kombo. Panasonic/Mitsubishi (och säkert fler) har sina egna cloudlösningar som just nu är integrerade med just Tibber. Det gör spotprisstyrning är möjlig som jag uppfattat det.

Däremot är det lite skillnad att spotprisstyra en lvp jämfört med en vanlig luft/vattenvärmepump. Det ska generellt inte vara några problem att göra det, men trögheten i de två värmeteknikerna skiljer sig åt och effekterna inomhus märks av.

Jag har börjat kika runt en del på en relativt stort lvp i syfte att avlasta befintlig värmepump en del. Om jag går vidare i de tankarna kommer jag alla dagar i veckan välja en lvp baserat på att den på ett eller annat sätt stödjer spotprisstyrning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.