Jag har möjligheten att köpa en triangelformad tomt, kanske är den 250kvm. Till på köpet sluttar tomten. Ena sidans gräns utgörs av en liten väg, mycket liten trafik. Jag behöver inte bry mig om de 4,5 meter till granne, så det är fritt fram att bebygga de 250 kvm. Jag tror det måste vara en byggnad i 2-3 plan pga att marken ligger i en backe. Har någon sett ett hus som skulle passa. Jag tror att det måste vara en arkitekt inblandad. Men ideér mottages gärna.
 
Hej! Vilken kul utmaning. Viktigt är att ha koll på eventuella detaljplaner och om det inte finns, områdesbestämmelser från översiktsplan, så att de inte sätter käppar i hjulet för dig.

I japan bygger man ofta på väldigt små tomter, kolla Archdaily eller Divisare för inspiration.

Ta hjälp i ett tidigt skede! Jag säger ofta detta men det är lätt att låsa sig vid dåliga idéer när man ritar själv. Se istället till att ha koll på dina krav och önskemål, och om ni är fler inblandade, prata ihop er så att ni är överens om målbild och budget.

beroende på var tomten ligger kan den bli svårsåld i framtiden, men med rätt planering och utformning behöver det inte alls bli så. Som sagt, bra att du tänker ta hjälp!

lycka till!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för länkarna. Jag provade speciellt Archdaily och sökte på 'tiny plot'. Där finns det mindre hus. Men jag tror att man behöver en arkitekt för att få ihop huset. Jag tror inte den kommer att att bli svårsåld om huset är väl utformat. Förmodligen ingen trädgård så enkelt att lämna huset för semester.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
  • Hur kommer det sig att du inte behöver bry dig om 4,5 m-gränsen till grannen?
  • Finns det detaljplan för området?
  • Är vägen bredvid tomten en privat väg eller allmän väg? Det kan påverka hur nära vägen du får bygga.
 
splinter splinter skrev:
  • Hur kommer det sig att du inte behöver bry dig om 4,5 m-gränsen till grannen?
  • Finns det detaljplan för området?
  • Är vägen bredvid tomten en privat väg eller allmän väg? Det kan påverka hur nära vägen du får bygga.
Jag ville inte fastna i de legala detaljerna. Men de ska beaktas. Det är tankarna som är det viktiga. Vägen är allmän. Men utrymmet som jag kan bebygga är ca 250 kvm, som är triangelformat, och dom dessutom är startkt sluttande. Man kan säga att basen i triangeln är mot vägen, sedan sluttar det ned mot spetsen på triangeln.

Jag har inte köpt tomten ännu.
 
Bygg ett triangelformat hus
 
raveper raveper skrev:
Bygg ett triangelformat hus
Den var bra :)
 
Tankarna är viktiga, men inte viktigare än reglerna när du väl ska söka bygglov. Jag frågar efter mer info eftersom att reglerna för avstånd till tomtgräns är av stor vikt för en sån liten tomt. Ofta stipulerar reglerna att du ska vara 4,5 m från granne och 6 m från allmän gata. För en triangelformad tomt med de förutsättningarna blir det endast 20 kvm byggbar yta kvar i mitten. Se principiell illustration nedan. Det är ingen tomt värd att köpa.

Men du är alltså helt säker på att du kommer kunna bortse från reglerna om avstånd till tomtgräns?

Illustration av en triangelformad tomt med angivna avstånd från gränser som resulterar i en liten byggbar yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
splinter splinter skrev:
Tankarna är viktiga, men inte viktigare än reglerna när du väl ska söka bygglov. Jag frågar efter mer info eftersom att reglerna för avstånd till tomtgräns är av stor vikt för en sån liten tomt. Ofta stipulerar reglerna att du ska vara 4,5 m från granne och 6 m från allmän gata. För en triangelformad tomt med de förutsättningarna blir det endast 20 kvm byggbar yta kvar i mitten. Se principiell illustration nedan. Det är ingen tomt värd att köpa.

Men du är alltså helt säker på att du kommer kunna bortse från reglerna om avstånd till tomtgräns?

[bild]
Du har helt rätt reglerna är viktiga, men jag kan bortse från dem. Den tänkta tomten ligger inte i Sverige. Där tomten ligger finns inte samma regler som i Sverige. Jag kan bygga helt ut till tomtgränsen om jag vill. Det jag behöver är ett byggnads lov, vilket säkert kan vara knepigt att få. Men i detta skede så tänkte jag i denna tråd inte besvära er med de reglerna.
Men tack för den pedagogiska ritningen.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Den var bra :)
Faktiskt så är det nog det bästa. Vad finns framför spetsen? Nån utsikt eller så?
 
N Nilsson i Boda skrev:
Du har helt rätt reglerna är viktiga, men jag kan bortse från dem. Den tänkta tomten ligger inte i Sverige. Där tomten ligger finns inte samma regler som i Sverige. Jag kan bygga helt ut till tomtgränsen om jag vill. Det jag behöver är ett byggnads lov, vilket säkert kan vara knepigt att få. Men i detta skede så tänkte jag i denna tråd inte besvära er med de reglerna.
Men tack för den pedagogiska ritningen.
OK! Tack för förklaringen. De ger lite andra förutsättningar förstås. De flesta kataloghustillverkare brukar ha minst ett suterränghus bland sina modeller men dessa har ofta en försvenskad arkitektur som kanske inte passar in i miljön där din tomt ligger. Detta i kombination med tomtens form och topografi får mig tro att du får mest ut av både pengar och tomt genom att anlita en arkitekt och rita nytt efter din unika förutsättningar.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Faktiskt så är det nog det bästa. Vad finns framför spetsen? Nån utsikt eller så?
Det är ca 5 meter med skog inte tät, sedan beteshagar med god utsikt.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Jag har möjligheten att köpa en triangelformad tomt, kanske är den 250kvm. Till på köpet sluttar tomten. Ena sidans gräns utgörs av en liten väg, mycket liten trafik. Jag behöver inte bry mig om de 4,5 meter till granne, så det är fritt fram att bebygga de 250 kvm. Jag tror det måste vara en byggnad i 2-3 plan pga att marken ligger i en backe. Har någon sett ett hus som skulle passa. Jag tror att det måste vara en arkitekt inblandad. Men ideér mottages gärna.
Jag har skippat idén att köpa tomten. Det fanns en särskild biotop (höga träd mm) som var bevaringsvärdiga, så de fick inte tas ned. Det gjorde tomten helt omöjlig att använda. Jag hade kunnat hoppats på en storm så de föll av sig själva, men då kanske jag hade blivit skadeståndsskyldig gentemot ägarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.