Hej,
Vi har tre småbarn och brukar tvätta kläder minst en gång om dagen. Tidigare ägare har haft tvättrummet i källaren men vi vill gärna ha det på bottenplan så vi slipper att springa upp och ner hela tiden. Problemet är att vi inte vet vart vi ska ha tvättrummet.
En arkitekt har varit och tittat och tycker att det inte går.
Kan någon här kanske tipsa om vart man kan klämma in ett tvättrum.
 
  • Handritad planritning av en bostad med kök, vardagsrum, balkong och två sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Tja, enda alternativet är väl att offra den där delen av vardagsrummet som är bredvid köket. Det skulle inte jag göra. Badrummet går bort, det är redan litet. Krympa köket går bort. Jag gissar att det inte är ett alternativ att ta bort det som är benämnt Sovrum 1?

I många länder installeras tvättmaskin i köket (det finns vatten och avlopp där). I ert kök ser det inte ut att finnas plats för det och jag personligen skulle inte heller vilja ha det.

Vi har också tre barn men vi samlar normalt ihop tvätten och kör typ fyra maskiner på en dag (frun jobbar hemma nästan heltid och jag numera hemma 50%). Sen sorterar vi allt per person, de två stora barnen (10,8) får finsortera in sina egna kläder och vi sorterar för den minsta (3). Ibland tvingar vi de stora barnen även till grovsorteringen.

Vi har en tvättmaskin som tar 8 kg tvätt och en tumlare som matchar. Allt som går att torktumla åker i den, samt en del grejer som enligt lappen inte går att torktumla.

Kör ni verkligen fulla maskiner om ni tvättar "minst" en maskin om dagen? Har ni väldigt lite kläder till barnen?

Jag personligen hade absolut inte försökt flytta upp någon tvättstuga till bottenplan men smaken är ju som baken.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Vi har tvättstuga i källaren och skulle aldrig flytta upp den.
Tycker att tvätt är rätt utrymmeskrävande med ren tvätt, smutsig tvätt, tvätt på tork, plats för kemikalier, tvättho etc...
 
  • Gilla
Yoshimel
  • Laddar…
Kloka inspel ovan. Jag tillägger en annan komfortfaktor och det är att maskinerna i tvättrummen låter mycket, vilket man gärna slipper. En tvättmaskin på höga varv eller en brummande torktumlare är inga trevliga bakgrundsljud. Om ni flyttar upp tvättstugan till entréplan så kommer dessa oljud garanterat att läcka genom väggar och dörr ut till de övriga rummen. Oljuden kommer bli väldigt påtagliga om ni tvättar kläder minst en gång om dagen.
 
  • Gilla
Yoshimel
  • Laddar…
BirgitS
Om ni trots alla nackdelar som har tagits fram ändå vill flytta upp tvättrummet så går det väl att få till det men med en hög prislapp genom att göra om matplatsdelen i köket till tvättrum, ta bort väggen mellan köket och övre delen av vardagsrum och göra nytt kök i det som är var av köket och övre delen av vardagsrummet.
 
  • Gilla
Yoshimel
  • Laddar…
Jag hade nog haft det här förutsatt att rördragning går att få till i källare. Tvättstuga i närhet till entré är inte dumt speciellt om man sätter in exempelvis torkskåp. man får även ett utrymme med eventuellt extra förvaring för kläder/skor i närhet till hallen.
Ritning av bottenvåning med markerat vardagsrum, planerat för tvättstuga nära entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yoshimel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.