Får du plats med en plejd-puck där? Ser inte ut att vara någon dosa?

Passa på att byta det spruckna locket när du ändå är igång
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
B
Kan vi inte låta bli diskutera behörighet?
Däremot är det väl väääääldigt trångt klämma in en puck bakom det där? Om det är en gammal vanlig dosa… så kanske så att du kan sätta pucken i kopplingsdosan istället?
 
T terrificduct skrev:
Det enda felfall jag kommer på är om man missar att koppla skyddsjorden, eller om kopplingen är lös och senare lossnar, i kombination med en defekt handdukstork där höljet är strömförande, eller går sönder och blir det, i kombination med att jordfelsbrytaren inte fungerar. Man får såklart dubbelkolla att höljet är jordat och att det inte finns någon koppling mellan fas/nolla och höljet efter installationen.
Bra, du gör en rimlig analys som skiljer agnarna från vetet tycker jag. Ser man till vad som idag är behörighetskrävande så faller nog detta jobb in där, men ser man till vilka risker som finns så tycker jag det kan vara behörighetsfritt.

Skyddsledaren ska man inte ens röra i detta fall. Den sitter där den sitter.
Inte heller behöver man röra anslutningssladden, då RK 0.75 mm² kräver lite mer färdighet än FK 1.5 (men sladden ser visserligen grövre ut här).
Man behöver inte identifiera några ledare som man kan behöva göra vid ett "sent byte" av en strömbrytare, det är solklar som GoGetLost säger.
Även den mest okunnige skulle klara av att koppla rätt då pucken ska in på brun och blå, moderna färger.
Det enda som kan hända är att fas och nolla förväxlas. Det märks inte förrän vid en ev olycka.
Det går inte att koppla fas och nolla fel så att torken blir strömförande.
Dosan sitter där den sitter, likaså handdukstorken så det finns inga bedömningar man behöver göra över lämpligheten i badrum, de ska redan vara gjorda.
Därmed ser jag ingenting som ställer högre krav på detta arbete för att det handlar om ett badrum.

Det vore intressant om @GoGetLost ville återkomma med sin analys.

Trångt sade någon och det kanske det kan bli. På en förstoring ser jag dubbla ledare på installationssidan. Dosan har alltså en vidarematning. Nu behöver du in med en tredje ledare på N-plinten vilket inte rekommenderas om man inte ser att det verkligen blir bra, utan man bör använda toppklämmor som fördelar fas till puck och utgående ledning, plus en till som fördelar nollan till alla tre. Denna risk är dock inte specifik för just detta fall utan alla som byter en strömbrytare kan ställas inför den.
 
  • Gilla
terrificduct
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu behöver du in med en tredje ledare på N-plinten vilket inte rekommenderas om man inte ser att det verkligen blir bra, utan man bör använda toppklämmor som fördelar fas till puck och utgående ledning, plus en till som fördelar nollan till alla tre. Denna risk är dock inte specifik för just detta fall utan alla som byter en strömbrytare kan ställas inför den.
Varför en tredje ledare till N-plinten? Min tanke var att inte röra installationssidan, utan att för nollan använda en 3-polig kopplingsklämma, en till puck, en till tork och en tredje (ny FK 1.5 antar jag) till N-plinten.

B Boan skrev:
Om det är en gammal vanlig dosa… så kanske så att du kan sätta pucken i kopplingsdosan istället?
Spontant hade jag tänkt sätta den framför kopplingsplinten, i dosan, men vet inte om det får plats, bakom kan vara en alternativ om man kommer åt. Men kan man bara låta den "sväva" fritt i dosan framför kopplingsplinten? Behöver den inte fästas på något sätt, samt ha något som isolerar den ifrån skruvarna på plinten?

E Erik-Persson skrev:
Var bor du?
Hur så? Hur påverkar det min fråga?
 
T terrificduct skrev:
Hur så? Hur påverkar det min fråga?
Det var enbart av hjälpsamhet, då jag är elektriker i Stockholm. Hade du bott i krokarna hade jag kunnat hjälpa på vägen hem.
 
  • Gilla
  • Älska
Iggmo och 8 till
  • Laddar…
B
T terrificduct skrev:
Spontant hade jag tänkt sätta den framför kopplingsplinten, i dosan, men vet inte om det får plats, bakom kan vara en alternativ om man kommer åt. Men kan man bara låta den "sväva" fritt i dosan framför kopplingsplinten? Behöver den inte fästas på något sätt, samt ha något som isolerar den ifrån skruvarna på plinten?
Framför går inte med den, men bakom kan gå, ja, den "hänger fritt"
 
  • Gilla
terrificduct
  • Laddar…
E Erik-Persson skrev:
Det var enbart av hjälpsamhet, då jag är elektriker i Stockholm. Hade du bott i krokarna hade jag kunnat hjälpa på vägen hem.
Jag misstänkte det, men blir alltid lite misstänksam när någon vill veta vad jag bor på ett anonymt forum...:DJag bor på västkusten så det blir svårt, annars hade det varit kanon och väldigt uppskattat!
 
T terrificduct skrev:
Min tanke var att inte röra installationssidan
Den korrekta sidan är just installationssidan. Använd inte pucken som anslutningsterminal. Jag har inte kollat specen om den ens är tillåten som anslutningsterminal.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den korrekta sidan är just installationssidan. Använd inte pucken som anslutningsterminal. Jag har inte kollat specen om den ens är tillåten som anslutningsterminal.
Tror det är jag som blandar ihop terminologin. Jag menar att jag inte tänkte röra den sida som går vidare till nästa uttag.
 
Det är precis den sidan man ska röra, ovansidan av plinten på bild, installationsledningarna i dosan.
 
G
Det är väldigt grunda terminaler gjorda för max 1,5mm2 (tror jag) på plejd puckar, inge bra att försöka peta in fler än en kabel/terminal i plejd. Dela hellre upp tex nollan utanför plejd, tex mha wago eller befintlig plint om den är konstruerad för det.
Obs min åsikt är som amatör.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering - det gick bra, ingen har dött än.
 
  • Gilla
Pontus Lundberg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
G OMathson skrev:
Det är väldigt grunda terminaler gjorda för max 1,5mm2 (tror jag) på plejd puckar, inge bra att försöka peta in fler än en kabel/terminal i plejd. Dela hellre upp tex nollan utanför plejd, tex mha wago eller befintlig plint om den är konstruerad för det.
Obs min åsikt är som amatör.
Hur grunda de är har inget med ledararean att göra. Eftersom Plejdpucken är godkänd för 16A, så bör den klara 2,5mm2.
 
G
Nissens Nissens skrev:
Hur grunda de är har inget med ledararean att göra. Eftersom Plejdpucken är godkänd för 16A, så bör den klara 2,5mm2.
Är den säkert men peronligen skulle aldrig pula in två 1,5mm2 eller en 2,5mm2 i en plejd anslutning, inte belasta med 16A heller, men det är bara min känsla;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.