Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Trädet står söder om huset och vinden brukar ligga på därifrån rätt ofta.
sydvästlig vind är väl vanligast tror jag och i den riktningen ligger mitt eget hus och tomt
 
K Krille4 skrev:
Fälla björk 5-10 kkr och en dags projekt
Flytta två hus 5-10 mkr och flera års projekt

Jag vet vad som känns mest logiskt ;)

/Krille
Beredd att hålla med dig Krille
 
K Krille4 skrev:
Fälla björk 5-10 kkr och en dags projekt
Flytta två hus 5-10 mkr och flera års projekt

Jag vet vad som känns mest logiskt ;)

/Krille
Att såga ner det själv..
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Trädet står söder om huset och vinden brukar ligga på därifrån rätt ofta.
Ett friskt träd har oftast bra motstånd mot den förhärskande vindriktningen, det är värre om det kommer kraftiga vindar från "fel" väderstreck, det kan lägga omkull även fina, friska träd.
Ett träd som är murket kan lägga sig oavsett varifrån den kraftiga vinden kommer.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett friskt träd har oftast bra motstånd mot den förhärskande vindriktningen, det är värre om det kommer kraftiga vindar från "fel" väderstreck, det kan lägga omkull även fina, friska träd.
Ett träd som är murket kan lägga sig oavsett varifrån den kraftiga vinden kommer.
Det låter ju lite betryggande iaf.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om trädet står dumt till så klättrar man upp och tar grenar nedifrån hela vägen upp till toppen, sedan kapas stammen i 90cms bitar så det är lätt att kapa vidare till eldved.
Så gjorde man iaf med våra björkar i våras som stod nära huset och intill en gångväg.

Det kostade 1250kr/ träd, tog 1.5h för två man att ta ned båda träden och kapa upp det.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Om trädet står dumt till så klättrar man upp och tar grenar nedifrån hela vägen upp till toppen, sedan kapas stammen i 90cms bitar så det är lätt att kapa vidare till eldved.
Så gjorde man iaf med våra björkar i våras som stod nära huset och intill en gångväg.

Det kostade 1250kr/ träd, tog 1.5h för två man att ta ned båda träden och kapa upp det.
Det var verkligen inte farligt.
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Det var verkligen inte farligt.
Iom att du får nyttja RUT på 50% av arbetskostnaden så behöver det inte vara dyrt.

Tog offert från ett annat företag också, de ville ha 3500kr efter RUT men då ingick bortforsling av riset.
Men jag tänkte att min egen tid kostar ingenting så mellanskillnaden sparar jag till annat.
 
  • Gilla
Hemmagrejjarn
  • Laddar…
Sprickan ser inte så farlig ut. När en björk börjar bli dålig kommer det ut svart slem ur skadan. Dessutom brukar man se hur lövverket börjar tunnas ut. Så det där trädet skulle jag inte vara jätteorolig för.
 
  • Gilla
Hemmagrejjarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.