Har byggt vindsvåning på mitt falurödfärgade sommarhus. Men takfoten är så bred, kräver 27 cm bräda och har fatt förslaget att sätt dit 3 ytterpaneler(med fasad kant), samma som på husväggen, och måla dessa faluröda också(som knutbrädorna)men undrar om det verkligen skulle se bra ut i o m att de har fasad kant...Skyddar det lika bra mot vattenstänk från rännan som slät bräda? Kan man använda dubbla brädor på något sätt eller foga ihop 3 råspont istället? Någon som har en bra idé?
Mvh Ella
 
22x270 är kanske inte den vanligaste dimensionen men den finns att få tag på. Har du en någorlunda kompetent bygghandel i närheten kan de säkert ta in det till dig. Annars funkar förstås råspont, och det kan även bli ett bättre alternativ om spannet överstiger längderna av 22x270 som kan levereras.
 
Du kan sätta dubbla eller trippla brädor omlott som man gör på gavlarna.
Ta gärna en en bild på takfoten är lättare att ge tips om man ser en bild. Kan gå att såga om reglarna så att du får en tunnare och slankare takfot
 
Tack för svar, så det ni säger är att ni i alla fall inte tycker min fasade ytterpanel är ett ok alternativ? Bättre med råspont, då blir det 3 x 120-spont isf. Handritad skiss av en ytterpanel och stolpens konstruktion med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känner att jag inte vill vänta på beställda brädor... :( och, jag har förstått att man kan såga om stolen, men tror inte det funkar på mina, se bild.
 
Om det blir spont: kanske snyggt med samma ljus grå-beige färg som jag har på vindskivorna isf...
 
Men tänker du köra spontat virke som vindskiva?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Men tänker du köra spontat virke som vindskiva?
Nej, där sitter nu en som är 195 mm.
 
Hur stora vindskivor får du på gavlarna om du har 270mm på långsidorna?
Jag hade sågat om tassen för att minska på takfoten till en mer anpassad storlek. Är dom leverade från fabrik som din skiss?
 
Ok, är det alltid så att vindskivorna måste gå ner och täcka lika långt som takfotsbrädan, fattade inte detta?
 
Så här ser det ut från sidan.
 
  • Sidovy av husstomme med synlig isolering och trästöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggpanelen kommer gå ända ut på takfoten...
 
Nä det är inget måste. Det enda som blir är att du kommer se änden på takfotsbrädan.
 
  • Gilla
Ella M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.