Hej på er.

Som glad amatör tänker jag limma fast pappersremsan på mina gipsskarvar, men en fundering..

Måste det vara 100% slätt i skarven när man limmar dit remsan? Har spacklat 1 omgång och efter torkning kan man se lite lite i springan (finns spackel i den) men inte fylld helt.

Några risker om jag limmar nu? Eller borde jag fylla upp det minimala i springan först
 
  • Vertikal synlig skarv mellan två gipsskivor på en gråmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Vad är det som du kan se i springan?
 
K kniv skrev:
Vad är det som du kan se i springan?
Spackel.

Varför jag frågar är för läste en gammal tråd här där jag läste att man skulle spackla skarven "slätt" före limning för att remsan inte skulle sugas in i den lilla springan, därför jag frågar eftersom du kan fortfarande se en liten liten springa men inte mycket
 
Hur ska du limma pappersremsan. Jag satte upp mina pappersremsor med spackel. Man spacklar skarven slät, lägger på pappremsan utanpå och sen drar med spackelspaden (ganska hårt) så att det blir slätt. När det är torrt lägger man sedan på mer spackel till helt slätt och slipar när torrt igen.
 
M Marsman80 skrev:
Hur ska du limma pappersremsan. Jag satte upp mina pappersremsor med spackel. Man spacklar skarven slät, lägger på pappremsan utanpå och sen drar med spackelspaden (ganska hårt) så att det blir slätt. När det är torrt lägger man sedan på mer spackel till helt slätt och slipar när torrt igen.
Med våtrumslimm, eftersom jag misslyckades hela tiden när jag försökte lägga den i de blöta spacklet så det är inget alternativ längre
 
Då är det nog lämpligt att lägga ett tunt lager med spackel först för att täcka skarven och låta torka innan du limmar remsan. Blir nog inget vidare om det blir några mm glipa mellan skivorna och sen bara remsa ovanpå direkt.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Då är det nog lämpligt att lägga ett tunt lager med spackel först för att täcka skarven och låta torka innan du limmar remsan. Blir nog inget vidare om det blir några mm glipa mellan skivorna och sen bara remsa ovanpå direkt.
Yes då kör vi på det! Misstänkte att glipan var lite för stor
 
Ett tips till nästa gång är att köra med gipsbaserat spackel. Det krymper inte, så man slipper den där gropen.
 
  • Gilla
Stabbsson
  • Laddar…
Om du använder skarvspackel, som har lim i sig för pappremsa. Då kommer det itne bubbla eller släppa något. Den använder du först, på med pappremsan med spackelspade och drar ut den slätt, låt torka 12 timmar.

Sen är det bara köa medium 1 vända och finspackel 1 vända. Voila så är det klart :) Slipper du bygga på så mycket i skarven.
 
useless useless skrev:
Ett tips till nästa gång är att köra med gipsbaserat spackel. Det krymper inte, så man slipper den där gropen.
Noterat till nästa rum som står på tur (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.