Hej,
Bor i ett svanenmärkt hus på 139 kvadratmeter byggt 2016. Huset har vattenburen golvvärme på nedre plan. IVT pump och vattenburna element på övervåningen.

Området vi bor i består av nästan helt identiska hus, samma konstruktion, byggda av samma byggherre och vi har den absolut högsta förbrukning av alla hus..

vi ligger på 21-22.000 kW per år att jämföra med 9-11.000 hos mina grannar… jag förstår ingenting!
Vi är en normal familj med lika många boendes i husen som grannarna… vi har samma standard av maskiner a-klass på alla, vi har kompletterat med luftvärmepump som många andra, har en laddbox, elbil som i princip merparten av våra grannar.

men ändå.. nästan dubbel förbrukning…

har pratat med både närverksägaren och producenten som säger att det kan vara så…

huset är också ett svanenmärkt hus som Bonava som byggt huset sagt att det ska vara så snålt…

vi gör av med dubbelt, vad ska man börja?
 
  • Gilla
kinnekullen
  • Laddar…
Om man tror ngt är mkt off så börja med att kolla de saker som drar mest kWh, och i ett normalt hus är det uppvärmning samt varmvatten, så börja med att kolla dessa att de fungerar som de är tänkt osv , så inte pumpen står och går på elpatron tex osv.
 
  • Gilla
ErlingN och 3 till
  • Laddar…
T Thomas Fransson2115 skrev:
Hej,
Bor i ett svanenmärkt hus på 139 kvadratmeter byggt 2016. Huset har vattenburen golvvärme på nedre plan. IVT pump och vattenburna element på övervåningen.

Området vi bor i består av nästan helt identiska hus, samma konstruktion, byggda av samma byggherre och vi har den absolut högsta förbrukning av alla hus..

vi ligger på 21-22.000 kW per år att jämföra med 9-11.000 hos mina grannar… jag förstår ingenting!
Vi är en normal familj med lika många boendes i husen som grannarna… vi har samma standard av maskiner a-klass på alla, vi har kompletterat med luftvärmepump som många andra, har en laddbox, elbil som i princip merparten av våra grannar.

men ändå.. nästan dubbel förbrukning…

har pratat med både närverksägaren och producenten som säger att det kan vara så…

huset är också ett svanenmärkt hus som Bonava som byggt huset sagt att det ska vara så snålt…

vi gör av med dubbelt, vad ska man börja?
Bilen. Borde va lätt att kolla i app til bil eller laddbox hur mycket som går åt där. Om jag laddade hemma varje dag skulle jag göra av med c:a 8800 kWh/år bara på det, men har än så länge bra pris på jobbet.

Om inte du hittar hela förklaringen där kan det va läge att montera energimätare på utvalda saker - eventuellt stänga av saker i några timmer och hålla koll på elmätaren.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
K
Om de inte kör extremt mycket borde inte bilen spela så stor roll. Inte ens den värsta elbilen drar mer än 3 kWh per mil, så vid en normal användning typ 3-4000 kwh.

Tar ni kanske långa duschar, har onödigt varmt inne? Bakar mycket bröd? Skulle tro att det är något i ert livsmönster som skiljer
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Felinställd värmepump som går på elpatron?
 
  • Gilla
johel572 och 15 till
  • Laddar…
Attitudeswe
En annan hade en övertrycksventil på VVB som läckte. Kostade 10000kwh/år
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det låter inte helt galet mycket om det innebär elbilsladdning
 
Elbilen är utesluten, dels pga sällanladdning dels är det månad som har elbilar med betydligt lägre förbrukning.
 
C Carl Johansson skrev:
Det låter inte helt galet mycket om det innebär elbilsladdning
En normal elbil drar runt 2 kWh per mil. Det skulle innebära att TS kör minst 5000 mil om året vilket inte verkar särskilt troligt.
 
useless useless skrev:
En normal elbil drar runt 2 kWh per mil. Det skulle innebära att TS kör minst 5000 mil om året vilket inte verkar särskilt troligt.
useless useless skrev:
En normal elbil drar runt 2 kWh per mil. Det skulle innebära att TS kör minst 5000 mil om året vilket inte verkar särskilt troligt.
stämmer.. kör 1500-2000 mil per år
 
T Thomas Fransson2115 skrev:
stämmer.. kör 1500-2000 mil per år
Är det ngn som har koll på hur mycket ett bad i normalstort badkar drar?
 
Attitudeswe
T Thomas Fransson2115 skrev:
Är det ngn som har koll på hur mycket ett bad i normalstort badkar drar?
Inte mer än 5kWh
 
T Thomas Fransson2115 skrev:
Är det ngn som har koll på hur mycket ett bad i normalstort badkar drar?
Från Vimmerby Energis hemsida:

Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. Om man antar att vattnet värms från 7 till 40 grader och badkaret rymmer 300 liter så går det alltså åt 11,48 kWh. Själva vattnet kostar ungefär 10 kr om du är ansluten till vårt vatten- och avloppsnät.
 
  • Gilla
JohanElmis och 1 till
  • Laddar…
Börja med att logga in på "mina sidor" hos elnätsägaren och kolla hur förbrukningen ser ut, dagvis/timvis.

Kolla inställningarna på värmepumpen. Är det frånluftsvärmepump? Kolla om du kan hitta i infodisplayen hur många timmar elpatronen gått.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Från Vimmerby Energis hemsida:

Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. Om man antar att vattnet värms från 7 till 40 grader och badkaret rymmer 300 liter så går det alltså åt 11,48 kWh. Själva vattnet kostar ungefär 10 kr om du är ansluten till vårt vatten- och avloppsnät.
Ett vanligt badkar är 150-200l. Om barn badar så är det ofta inte fyllt med mer än 100l

Skärmdump av ett supportforum där en tabell visar badkarskapacitet i liter beroende på längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.