Akut problem med defekt koppling på inkommande PEM i fördelarskåpet. Sprutade vatten ur kopplingen som spruckit. Har löst det genom att stänga av inkommande till värmepumpen så just nu har jag kallvatten.

Fråga är vad jag behöver för att lösa problemet. Får inte loss den delen som sitter kvar i röret. Gissar att denna permanent är pressad på plats vid montering.

Min gissning är att röret kapas direkt under den vita och en ny koppling monteras?

Som elektriker har jag konto på Ahlsell men är osäker på vad jag skall köpa.
 
  • Svart låsmutter ligger på ett grått tygunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart fördelare med kopplade rör för vatteninstallation och en öppen uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av PEX-rörkopplingar fastsatta vid en fördelare i ett VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

B
Är absolut inte säker, men jag tror det är en uponor PPM 3.

Det här ser ut som den delen som sitter i vinkeln:
.https://golvvarmebutiken.se/vvs/kopplingar/Uponor-PPM/uponor-aqua-plus-vinkelanslutning-utv-ppm.htm

Jag vet inte om den är hel, eller om det är något som fastnat i den, som gör att den måste bytas? Det verkar vara utvändig gäng av PPM gänga, men jag har inte använt just de delarna så jag kan inte ge exakt råd om vilken del som du bör köpa sen (den delen som är paj).

Men du kanske blir klokare när du tittar i denna
https://www.google.com/url?sa=t&sou...gQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw2guhFnVer6s-4yRU-aSUzR
 
  • Gilla
PAF och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Skall ta mig en närmare titt på vinkeldelen, men den borde vara OK. Det var ju den gängade delen som skuvas på som spruckit.

Den verkar vara monterad på PEM-slangen permanent. Verkar vara en Upnor Q&E nippel, enligt YT klipp så behövs verktyg för att montera denna. Men förmodar att man kan hitta annan anslutningsnippel som passar gängan på vinkel.

Hur som helst måste PEM slangen kapas direkt under skadad nippel och ny monteras?!
 
Letat lite på Ahlsell och det känns som det är en sådan här som gått sönder. Verkar blivit ersatt av liknande produkt. Frågan är ifall det går att få ur den svarta plastproppen ur röret?
 
  • Skärmbild av en produkt från Ahlsell, en rörkoppling PPSU med ringar och löpmutter för VVS-arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • QP&E koppling i PPSU från Uponor, rak med löpmutter, utan ringar, svart färg, visad uppdelad i tre delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick bli denna koppling. Kollade med bekant rörläggare, han kommer och monterar. Gissar att jag kan göra det själv men känns ändå bättre för nattsömnen...
 
  • Messingkoppling för rörinstallation mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.