Hej.
Håller på att bygga en förstuga till husvagnen. Kommer ha golvärme som uppvärmning men bara uppvärmt när vi är där. Har råspont, takpapp och plåt. behövs luftspallt mellan råsponten och isoleringen?
Sedan blir jag inte klok på om jag ska sätta ångspärr (plast) i tak och väggar. Ser på andra att de satt ångspärr. Men läser att man ej ska det om det ej är varmt året om.
Sedan står det att man ska sätta ångspärr när man lägger golvvärmen? (ebeco) men alla jag pratat med säger INTE ångspärr i golv?
Någon som kan svara så även jag förstår hur jag ska göra?

Mvh Jonas
 
Provar att väcka liv i gammalt tråd.. .
Står inför samma dilemma som trådskaparen i ett likvärdigt bygge av förstuga.
Någon som har erfarenhet av detta?
 
F Fredriklind11 skrev:
Provar att väcka liv i gammalt tråd.. .
Står inför samma dilemma som trådskaparen i ett likvärdigt bygge av förstuga.
Någon som har erfarenhet av detta?
Hej.
Jag har nu gjort färdigt förstugan och haft den i två vintrar. Satte samma ”vindpapp” på insidan som på utsidan och har inte upptäckt några problem trotts stora temperaturskillnader. Den står nu uppe i stöten sälen. Något jag inte ångrar är att sätta i den elektriska golvvärmen som funkat perfekt. Lycka till!
 
  • Nybyggd förstuga med vindskyddspapp på väggarna och en trätrall framför, omgiven av träd och natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd förstuga med vindskydd och golvvärme, placerad i skogsmiljö med campingenheter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förstuga under konstruktion med vindskyddspapp på träreglar och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av förstuga med synlig vindpapp på insidan och träreglar, i början av byggfasen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av en förstuga med synlig vindpapp på väggar och tak, tomma reglar och isolering redo för ytterligare arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd förstuga med vindskydd på insidan av regelverket och trägolv framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpanel och vägg med vindpapp i en nyligen färdigställd förstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok,tack för svar och bilder.
Kan hålla med om att det känns rätt att bygga diffusionsöppet då det är så få dagar på ett år som förstugan står uppvärmd.
Kul att höra att det funkat bra för dig i praktiken också!
Vad är det för yttermått på stugan?
 
15kvm yttermått. 5x3m. Det blev väldigt tätt med den spärr jag monterade. Letade runt på olika forum å sidor på nätet men blev inte klokare för det. En dag under byggets första dagar kom en snickare som va där på semester å sa att min ide var bäst så körde på det och som sagt inte haft några problem alls trotts fjällväder.har 95 isolering i väggar och 120 i golv å tak. Får ändå det varmt som i en bastu om jag vill :).
 
K
Vindpappen behövs enbart på utsidan av isoleringen, på insidan gör det inte mycket nytta. Kanske som hjälp att hålla in isoleringen innan/när innerväggar åker upp men inte mycket mer.
 
K kniv skrev:
Vindpappen behövs enbart på utsidan av isoleringen, på insidan gör det inte mycket nytta. Kanske som hjälp att hålla in isoleringen innan/när innerväggar åker upp men inte mycket mer.
K kniv skrev:
Vindpappen behövs enbart på utsidan av isoleringen, på insidan gör det inte mycket nytta. Kanske som hjälp att hålla in isoleringen innan/när innerväggar åker upp men inte mycket mer.
Hört många olika förslag. Anledningen att ha den på insidan ör att den ersätter den verkan ångspärren gör när du sätter upp plast på insidan. Är inte expert men hört mig för å det har nått med transport av fukt som stannar på insidan, eller mellan de olika skikten. Så som jag gjort har funkat bra.
 
K
J Jogami skrev:
Hört många olika förslag. Anledningen att ha den på insidan ör att den ersätter den verkan ångspärren gör när du sätter upp plast på insidan. Är inte expert men hört mig för å det har nått med transport av fukt som stannar på insidan, eller mellan de olika skikten. Så som jag gjort har funkat bra.
Då är det en ångbroms som du är ute efter. Mer diffusionsöppen än ångspärren men mer diffusionstät än vindpapp/duk.
 
kom på ytligare fundering.....
Nu när du byggt diffusionsöppet, vilken typ av isolering använde du?
vissa verkar bygga golvbjälklaget i tryckt virke vilket folk verkar ha skilda åsikter om, vad använde ni tryck eller vanligt virke?
 
F Fredriklind11 skrev:
kom på ytligare fundering.....
Nu när du byggt diffusionsöppet, vilken typ av isolering använde du?
vissa verkar bygga golvbjälklaget i tryckt virke vilket folk verkar ha skilda åsikter om, vad använde ni tryck eller vanligt virke?
 
Vanlig isolering och tryckade plank som golv reglarna ligger mot. Sedan en bit takpapp mellan planken å lekastenen. Hoppas det syns på bilden. Skickar lite mer bilder också.
 
  • Isoleringsmaterial i rödvita förpackningar staplade i en skogsglänta med träplankor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med person som arbetar på golvreglar och isolering, med camping och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggstomme på mark med isolering mellan träreglar och verktyg, husvagnar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med under konstruktion, träregelverk för väggar och tak, med personer som arbetar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggda träreglar står vertikalt på ett golv av tryckade plankor med isolering och takpapp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av en byggkonstruktion med isolering och tryckade plank, takpapp mellan planken och lekastenen, fot i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggkonstruktion med reglar och plank för golv, takpapp mellan planken och lekastenen, i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt i tidigt skede med träregelstomme och golv av tryckade plank, skyddat av takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Tackar för svar och byggbilder!
Använde du plast i golvbjälklaget endast pga golvvärmen eller av annan orsak?
 
F Fredriklind11 skrev:
Tackar för svar och byggbilder!
Använde du plast i golvbjälklaget endast pga golvvärmen eller av annan orsak?
:). Plasten är för att skydda golv spånskivorna för regnet som kom. Ingen plast i golvet.
 
J Jogami skrev:
Vanlig isolering och tryckade plank som golv reglarna ligger mot. Sedan en bit takpapp mellan planken å lekastenen. Ho0ppas det syns på bilden. Skickar lite mer bilder ockls98oå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.