hsd
AndersPS AndersPS skrev:
Nyfiken fråga, vad är det som blir gammalt i flytspackel och cement? För mig känns det som det tusenåriga saltet som har ett bäst före datum på ett år eller så… (och ja, jag förstår det sistnämnda)
Cement kan bli hur gammalt som helst så länge det inte utsätts för fukt/vatten
Det borde gälla flyt spackel också, men jag är inte säker då det innehåller en massa annat
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jonas Persson
hamhamham hamhamham skrev:
Gratulerar till en bra butik, den erfarenheten delar jag icke. Åtminstone Bauhaus tjafsar gärna om sin ”lägsta pris garanti” så helt oviktigt tycks inte försäljningsvärdet vara. Undantaget är mindre lokala butiker, där har jag fått riktigt bra hjälp, och det är förstås tidsbesparande att slippa söka information själv.
Lägsta prisgaranti är en intressant konstruktion. Många tolkar det som att de är billigast när det allt för ofta bara betyder att de sänker priset om du påtalar att någon annan är billigare.

Detta missbrukas i olika grad, även K-Rauta har prisgaranti om än med lite fler begränsningar och min erfarenhet är att de sällan här lägst priser på hyllkanten. Tror jag aldrig sett någon på BH prismatcha ett inköp där.

Hornbach är ofta billigast, det är inte enkelt att hela tiden ha koll på alla konkurrenter, men det händer att man hittar någon butik som är lägre. Men det finns varor som är "märkeslösa" och som kan vara rejält dyra. Skulle en gång köpa fyra rostfria M6x100 och priset var 100kr styck.
 
Om du vet vad du skall handla är dom ok men vill du ha råd åk till en mindre handlare
 
hsd hsd skrev:
Cement kan bli hur gammalt som helst så länge det inte utsätts för fukt/vatten
Det stämmer i teorin. Cement är behandlat för att kromet ska bindas upp och den behandlingen försvagas med tiden. Cement som har passerat bäst före kan ge allergi.
Dock är det väl i praktiken ett arbetsmiljöproblem för de som jobbar med cement och betong. För vanliga hemmafixare som gjuter något nån enstaka gång då och då spelar det ingen roll om man använder gammal cement som har förvarats rätt. Använd skyddsutrustning.
 
Jag byggde ut altanen, en av 195*45 var bara 185mm

Handlar heller på Hornbach nu, samma priser men bättre ordning på vilka längder som finns, slutar ofta med att jag åker tomhänt hem från byggmax för trallen fanns bara i 540 längder.... Men omöjligt att kolla innan på hemsidan.
 
  • Vattenpass på en nybyggd träkonstruktion med synliga muttrar och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Den cement jag köper nu på Byggmax tillverkades 19 okt 2021. Det är ju ett års hållbarhet så det börjar närma sig... Det intressanta är att de hade färsk cement förut men nu har de fått tag på något gammalt restparti. Inga klumpar i denna gång dock, men det har varit det förut
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Men nog finns det kunder inom en mils radie från Byggmax?? Hela Svartbäcken/Nåntuna och Luthagen tex ligger ju där. Några av Uppsalas äldsta områden (ca 80 år). Vi har promenadavstånd till både Byggmax och K Rauta.
Jag menade på 90-talet. Då var det lågkonjunktur och glest med projekt. Ber om ursäkt, med kunder menar jag folk som köper byggmaterial till husbyggnad, alltså stommar, plank och väggskivor. Visst var det gång- och cykelavstånd från många lägenheter och villor, liksom nu. Men, handen på hjärtat, hur stor del av kundunderlaget från t ex Luthagen behövde något mer än vad som fick plats i kånken.
Torpkarin Torpkarin skrev:
Men nog finns det kunder inom en mils radie från Byggmax?? Hela Svartbäcken/Nåntuna och Luthagen tex ligger ju där. Några av Uppsalas äldsta områden (ca 80 år). Vi har promenadavstånd till både Byggmax och K Rauta.
 
U Utasja skrev:
Vår snickare fick göra om hela altanen pga av billig trallskruv. Alla rostade av inom 2 år.
Menar du att snickaren använde skruv som kan rosta? På altan mm skall man alltid använda rostfria skruvar.
 
useless useless skrev:
Det stämmer i teorin. Cement är behandlat för att kromet ska bindas upp och den behandlingen försvagas med tiden. Cement som har passerat bäst före kan ge allergi.
Dock är det väl i praktiken ett arbetsmiljöproblem för de som jobbar med cement och betong. För vanliga hemmafixare som gjuter något nån enstaka gång då och då spelar det ingen roll om man använder gammal cement som har förvarats rätt. Använd skyddsutrustning.
Tillverkaren, Combimix, säger om gammalt flytspackel, ok att använda om det gått 6 mån + en månad kanske inte märker något och de kan med gott samvete sälja men sen börjar det härda allt långsammare och till sist kanske inte alls eller med lägre hållfasthet. Använd INTE, onödig risk var deras råd och skulle ta detta med Byggmax när jag påpekade att Byggmax själva inte verkar bry sig om datumet trots att jag meddelat dem (bett om svar från produktansvarig/chef som inte vill återkoppla).

Jag fick ju själv erfara detta när det tog +12h innan det härdat så man kunde gå på det.
 
H hydrolift skrev:
Hade Hornbach legat närmare än 16 mil härifrån skulle jag inte tvekat, kollar man in deras produktval och priser är det ju en solklar vinnare.

Byggmax 6 mil och har köpt det mesta där då man inte behöver pruta och kan gå runt i lugn och ro utan att vara omsvärmad av flera ur personalen.

Har XL-Bygg och Optimera 1,5 mil ifrån men för varenda grej man ska köpa måste man ringa i förväg och bestämma priset och då även köpa typ en pall för att priset ska vara OK. Av princip borde man inte handla på sådana ställen. Ingen spontanhandel. Förstår att de är dyra för man kan få, frivilligt eller ofrivilligt, en eller två "personal shopper" när man är där.
Tack för tipsen om Hornbach, hade avskrivit dem pga 40 mil till närmaste butik. Men de har ju faktiskt en ganska bra hemsida och dessutom bra fraktmöjligheter! 349 kr frakt för 270 kilo Finja bruk... otroligt bra.

Samma vikt från Byggmax som jag har 4 mil till ger en fraktkostnad på 1299 kr

Bygghemma kan jag också tipsa om har gratis frakt, funkat bra för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
mcr108s mcr108s skrev:
Tillverkaren, Combimix, säger om gammalt flytspackel, ok att använda om det gått 6 mån + en månad kanske inte märker något och de kan med gott samvete sälja men sen börjar det härda allt långsammare och till sist kanske inte alls eller med lägre hållfasthet. Använd INTE, onödig risk var deras råd och skulle ta detta med Byggmax när jag påpekade att Byggmax själva inte verkar bry sig om datumet trots att jag meddelat dem (bett om svar från produktansvarig/chef som inte vill återkoppla).

Jag fick ju själv erfara detta när det tog +12h innan det härdat så man kunde gå på det.
Är inte förvånad över folks reaktioner. De verkar överreagera för det mesta. Lägg ned o gå och lägg er . Annars så kommer jag o tar er ; -)
 
Takplåt, vindskiveplåtar, fotplåtar osv de är billigare för att de är tunnare! Är så djäkla besviken på folk att de inte varkar fatta detta med priset, det är ju tunnare plåt! hos byggmax.
 
Erik Jansson64 Erik Jansson64 skrev:
Jag menade på 90-talet. Då var det lågkonjunktur och glest med projekt. Ber om ursäkt, med kunder menar jag folk som köper byggmaterial till husbyggnad, alltså stommar, plank och väggskivor. Visst var det gång- och cykelavstånd från många lägenheter och villor, liksom nu. Men, handen på hjärtat, hur stor del av kundunderlaget från t ex Luthagen behövde något mer än vad som fick plats i kånken.
Vet ej hur det var på 90-talet, vi flyttade in tidigt 2000-tal. Men Byggmax öppnade 2006 och K Rauta så sent som 2012. Då bodde vi redan här och fascinerades av det frenetiska byggandet av alla grannar. Så nog tror jag att de har kundunderlag i närområdet? När vi flyttade till vår villa i Svartbäcken bytte vi panel på hela huset och byggde ut villan med 20 kvm, vilket var vad många gjorde (pga ändrade detaljplaner i området)
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Vet ej hur det var på 90-talet, vi flyttade in tidigt 2000-tal. Men Byggmax öppnade 2006 och K Rauta så sent som 2012. Då bodde vi redan här och fascinerades av det frenetiska byggandet av alla grannar. Så nog tror jag att de har kundunderlag i närområdet? När vi flyttade till vår villa i Svartbäcken bytte vi panel på hela huset och byggde ut villan med 20 kvm, vilket var vad många gjorde (pga ändrade detaljplaner i området)
Ja, perioden från 1980 till 2000 är lite märklig. Uppsala gick från att vara en studentstad med ett centrum med gamla villasamhällen som satelliter (Sunnersta, Eriksberg, Norby etc) till tvärtom: utlokalisering av nya centrum (Stenhagen, Sävja, Gottsunda) med flerbostadshus.

Bostadsbyggandet avstannade helt runt 1992 och kom igen först fram emot 1998. Villabyggandet var aldrig nere riktigt på noll, men nya flerbostadshus fanns bara inte. Samtidigt som bostadsbristen ökade, också med inflyttningen, hade vid millenieskiftet den s k bostadsmarknaden kommit igång på allvar med stora aktörer som JM, NCC och Skanska. De fylldes runt 2010 på med medelstora byggare som SH Bygg, HMB, Peab. Konkurrensen ökade, markpriserna gick upp, folk lånade och i flyttningen eskalerade.

Uppsala 2015 var någonting helt annat än 1985. Helt nya stadsdelar, 10-12 våningshus, industriområden, företagsetableringar och pendlingen till Stockholm exploderade.

Men runt Byggmax och K-Rauta stod tiden still...

Erik Jansson64 Erik Jansson64 skrev:
Det intressanta med Byggmax, förutom pris, kvalitet och service förstås, är lokaliseringen (var det ligger).

I mitten på 90-talet bodde jag ett par säsonger i Stenhagen, nyproduktion Uppsalahem (4 tusen för en 2:a). Samtidigt lades Konsumbutiken ner, och byggnaden (vid infarten på 55:an efter Flogsta) revs. Det gick inte ens att cykla dit från stan utan omvägar. Nu till poängen: Det fanns, i mitten 90-talet, inte ett j-la jota till butiker, service eller någonting i Uppsala väster och norr om Flogsta/ Luthagen. Nada, zilsh, niente!
Sedan slog Byggmax upp sina portar i Librobäck, bakom bilprovningen. Varför? Där fanns väl inga kunder inom en mils radie.

För att förstå byggvaruhandeln i Uppsala, bör man fundera över två saker: 1 varför lade den enda tidigare bygghandeln (f d Järlåsa brädgård, numera Woody) och flyttade till Fyrislunds industriområdes sydöstra delar. Svar: De gick inte så bra, BM konkurrerade och till slut gav de upp och blev uppköpta av Woody. Rätta mig om jag har fel.

2: Den enda andra hantverkarkedja, som också vänder sig till privatpersoner i hela norra och Västra Uppsala, valde samma område. Vilka? K-Rauta förstås.

Vad är då poängen med allt detta. I Fyrislund ligger alla andra tätt: Bauhaus, Woody, Beijer, IKEA, Jula, Biltema etc. All i samma korsningar. Varför bara två (2!) i norrort. Ja det är ju bara att titta på åt vilket håll Uppsala med omnejd bygger ut: åt söder och öster. I väster, längs 55:an mot Enköping/Västerås är det I princip byggstopp. Varför?

Fortsättning följer ...
 
Erik Jansson64 Erik Jansson64 skrev:
Ja, perioden från 1980 till 2000 är lite märklig. Uppsala gick från att vara en studentstad med ett centrum med gamla villasamhällen som satelliter (Sunnersta, Eriksberg, Norby etc) till tvärtom: utlokalisering av nya centrum (Stenhagen, Sävja, Gottsunda) med flerbostadshus.

Bostadsbyggandet avstannade helt runt 1992 och kom igen först fram emot 1998. Villabyggandet var aldrig nere riktigt på noll, men nya flerbostadshus fanns bara inte. Samtidigt som bostadsbristen ökade, också med inflyttningen, hade vid millenieskiftet den s k bostadsmarknaden kommit igång på allvar med stora aktörer som JM, NCC och Skanska. De fylldes runt 2010 på med medelstora byggare som SH Bygg, HMB, Peab. Konkurrensen ökade, markpriserna gick upp, folk lånade och i flyttningen eskalerade.

Uppsala 2015 var någonting helt annat än 1985. Helt nya stadsdelar, 10-12 våningshus, industriområden, företagsetableringar och pendlingen till Stockholm exploderade.

Men runt Byggmax och K-Rauta stod tiden still...
Jag tror inte riktigt jag förstår vad du menar? Var inte din poäng att det var märkligt att K Rauta och Byggmax placerades där de är, pga att det inte finns någon kundkrets inom en mil från dem? Men jag menar att du verkar bortse från ett ansenligt antal villor i såväl Svartbäcken som Librobäck och Herrhagen/Stenhagen, som rimligen är potentiella kunder till just dessa varuhus. Herrhagen/Stenhagen är rätt nybyggda, men Svartbäcken är runt 80 år.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.