D
F faceplant skrev:
Tidigare spis var 400v utan nolla, men jag kan se att det är kopplat rätt.

Tack för tips på spis, men tyvärr har vi bara plats för en 60 cm bred spis.
Jag jagar vidare :)
Vi köpte en cylindaspis 60 cm induktion för mindre än 10000 häromåret. Svensk rutinelförsörjning. Fungerar bra, sitter i sommarstuga så kan inte ange produktnummer. Men t ex denna har väl högre effekt än den Bosch du länkade till. Jag tror att det är en poäng att Cylinda är ett svenskt märke.

https://www.elon.se/cylinda-sib8362kverf#pdp-manuals
 
  • Gilla
faceplant
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag tror att det är en poäng att Cylinda är ett svenskt märke.
det är väl bara namnet som är svenskt
 
D
T tergo skrev:
det är väl bara namnet som är svenskt
Jag har då fått uppfattningen att spisarna oftare är bättre anpassade för en svensk marknad.
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Hade keramik och bytte till induktion, inte ångrat en sekund. Snabbare värme och lättare att reglera tempen.
[länk]
Denna är det, ingen koll på effekten men duger gott och väl för våra behov.

Edit: 7850w är det visst
Edit2: är ju typ samma du kollat på...:p
Tackar!
Har ni upplevt några problem att köra ugn och flera induktionszoner samtidigt?
 
F faceplant skrev:
Tackar!
Har ni upplevt några problem att köra ugn och flera induktionszoner samtidigt?
Nej, inte det minsta. Den tuggar på, så att säga.
 
  • Gilla
faceplant
  • Laddar…
Denna tråd handlar alltså om Bosch HLS79W320U.
Vi kanske inte kan dra samma slutsatser om alla nyare boschmodeller?
I denna tråd var missnöjet stort när fler än två värmezoner användes samtidigt, då var det en häll, Bosch PUE611BB2E.
Sedan finns det troligen olika uppfattning om vad som fungerar och inte, dvs matlagningsvanorna.

Men varningsklockorna gäller när märkskylten anger en totaleffekt på 7-8 kW och/eller 20 A säkring. Att säkra hela hällen med 16 A enfas är en begränsning, men som alla kanske inte upplever, åtminstone inte jag som bara kokar ägg.

I missnöjesfallet ovan var det en häll med märkeffekten 4.6 kW. En häll ska ha en märkeffekt på runt 7 kW. Självklart blir det en begränsning om hela hällen används. 4.6 kW är ändå mer än de 3.6 kW som spisen i denna tråd får, om nu inte Bosch tänkt om och fördelat effekten bättre i sina spisar.
 
  • Gilla
faceplant
  • Laddar…
Jag fortsätter mitt sökande och har hittat denna spis, som jag tycker verkar hyfsad i effekt.
Husqvarna QSI67740SW

I produktbladet står det:

Tabell med information om effekt och storlek för spiszoner, varje zon listar "Booster 2300/3200W/210mm".
samt:

Teknisk specifikation för Husqvarna spis: 1,4m sladd, 230V, 10900W effekt, 3x16A säkring.

Vidare har jag i produktmanualen hittat följande:

Diagram som visar effektregleringsfunktionen för en spishäll med zoner grupperade enligt fasbelastning.

Hur sjutton tolkar jag det här?
Om jag har 3*16A är det då så att jag får ut 3680w per fas alltså totalt 11040w?
Då borde jag väl teoretiskt kunna köra för fullt (inte boost) på alla 4 zonerna, alltså 2300w * 4 = 9200w, utan att effektregleringen ovan träder i kraft?
Eller, tänker/räknar jag fel?

Jag kan inte hitta någon specifikation på effekt för ugnen.
(Det har jag för övrigt inte hittat på någon spis hittills)
 
  • Tabell som visar effekten för de olika zonerna på en Husqvarna spishäll, varje zon med Booster 2300/3200W och 210mm storlek.
BirgitS
F faceplant skrev:
Om jag har 3*16A är det då så att jag får ut 3680w per fas alltså totalt 11040w?
Tydligen inte riktigt så mycket eftersom det står att anslutningseffekten är 10900 W.
F faceplant skrev:
Då borde jag väl teoretiskt kunna köra för fullt (inte boost) på alla 4 zonerna, alltså 2300w * 4 = 9200w, utan att effektregleringen ovan träder i kraft?
Nej, du kan inte ut mer än 7360 W från 2 x 16 A. Även max-läget på en zon drar mer än hälften av 3680 W, dvs. mer än vad som går att få ut på en glaskeramikhäll eller gjutjärnsspis.

Jag har en Husqvarna-spis med samma specifikation när det gäller zonerna och jag tror att det går att köra samtliga på läge 8 (9 är max utan boost), men inget som jag någonsin har velat.

Det är så att en fas går till ugnen, en går till de två högra zonerna och en till de två vänstra zonerna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tydligen inte riktigt så mycket eftersom det står att anslutningseffekten är 10900 W.
Jag uttryckte mig nog lite otydligt.
Jag menade att det är totalt 11040w på de tre faser jag har från elcentralen.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, du kan inte ut mer än 7360 W från 2 x 16 A. Även max-läget på en zon drar mer än hälften av 3680 W, dvs. mer än vad som går att få ut på en glaskeramikhäll eller gjutjärnsspis.
Ja, jag har ju räknat lite tokigt inser jag nu.
Men, jag borde kanske åtminstone kunna få ut ca. 1700-1800w på samtliga 4 zoner samtidigt?
Det är väl inte så otroligt dåligt, eller?

Jag försöker helt enkelt ta reda på hur jag vet om en spis klarar av normal matlagning,
genom att endast titta på specar.
Det är ju inte så lätt att testa spisar innan köp, menar jag...

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har en Husqvarna-spis med samma specifikation när det gäller zonerna och jag tror att det går att köra samtliga på läge 8 (9 är max utan boost), men inget som jag någonsin har velat.
Är du förresten nöjd med den spisen?
 
BirgitS
F faceplant skrev:
Men, jag borde kanske åtminstone kunna få ut ca. 1700-1800w på samtliga 4 zoner samtidigt?
Ja
F faceplant skrev:
Det är väl inte så otroligt dåligt, eller?
Nej, det är bra :)
Det motsvarar ungefär den genomsnittliga maxeffekten på en gjutjärnsspis plattor och zonerna på en glaskeramikhäll. Går förstås alldeles utmärkt att laga mat på en sån spis.
F faceplant skrev:
Är du förresten nöjd med den spisen?
Ja, det är vi och den är bättre än tidigare glaskeramikhäll (ungefär samma anslutningseffekt).
Eftersom den har vred för att ställa in effekten på zonerna är vi mer nöjda än vi skulle vara med den du har länkat till ;)
 
  • Gilla
faceplant
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja

Nej, det är bra :)
Det motsvarar ungefär den genomsnittliga maxeffekten på en gjutjärnsspis plattor och zonerna på en glaskeramikhäll. Går förstås alldeles utmärkt att laga mat på en sån spis.

Ja, det är vi och den är bättre än tidigare glaskeramikhäll (ungefär samma anslutningseffekt).
Eftersom den har vred för att ställa in effekten på zonerna är vi mer nöjda än vi skulle vara med den du har länkat till ;)
Har du någon länk till er spis, eller möjligtvis någon beteckning?
 
BirgitS
Den heter QSI7134W.
 
  • Gilla
faceplant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.