När lönar sig generator? Jag tänkte ha en i trädgården på ett par kW och så dra in en sladd så må nhar till batteriladdning och kylskåp.
 
Min faktura för juli gav 1,30 kr/kWh inkl moms och fast avgift, SE3. Varierar det med leverantör?
Sen tillkommer nätavgiften förstås.
 
C
BiFuel BiFuel skrev:
Min faktura för juli gav 1,30 kr/kWh inkl moms och fast avgift, SE3. Varierar det med leverantör?
Normalt sett rätt marginellt, men det är klart att det varierar, annars skulle ju valet av elhandlare vara helt ointressant. 1,37 kr här.
 
  • Gilla
swirve och 1 till
  • Laddar…
F
E Etrompa skrev:
Nja, Energiskatten ligger på 45 öre i SE4. Den ligger på 36 i SE3, o vill minnas ca 25 öre i SE 1&2 (kan vara ändrat). Elöverföringsavgiften är också högre i SE4. Så, summa summarum - även med samma grundpris på elen så skulle elen bli dyrare att köpa i SE4 med högre fiskalskatt o avgifter. Nu är ju priset astronomiskt mycket högre i SE4, så det spär ju på det hela betydligt.
Vad får du detta ifrån? SE3 och SE4 har samma energiskatt, 36 öre + moms, det blir 45 öre inklusive moms. Reducerade i SE 1 och två betalar 33 öre inklusive moms. Jag her klart för mig att moms betalar man på en vara eller en tjänst. Det borde alltså vara helt OK att betala moms på varan ”EL”. Hur fan det går till att betala moms på skatten på den vara är för mig ett mysterium men det är väl en annan fråga.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ska vi flytta befintliga älvar ink kraftstationer;)
Om det hade varit möjligt så varför inte? Nu är det ju inte praktiskt möjligt men att börja bygga hundratals vindkraftverk är en början men tyvärr utan något annat som kan sätta frekvensen så är det lite kört.

vet inte vilka vattendrag ni har där nere men att berika södra halvan av sverige med dammar är en utmärkt idé
 
F
Timspot både på såld och köpt el. 29,18 öre + moms blev det rena elpriset på köpt el i Juli. På sålt blev motsvarande siffra 123,95 öre.

Totalt sett på elhandelsbiten så genererade Juli en utbetalning från elhandelsbolaget på 2363kr. Ungeför samma samma som i Maj och Juni.
 
G
F fsn skrev:
Vad får du detta ifrån? SE3 och SE4 har samma energiskatt, 36 öre + moms, det blir 45 öre inklusive moms. Reducerade i SE 1 och två betalar 33 öre inklusive moms. Jag her klart för mig att moms betalar man på en vara eller en tjänst. Det borde alltså vara helt OK att betala moms på varan ”EL”. Hur fan det går till att betala moms på skatten på den vara är för mig ett mysterium men det är väl en annan fråga.
Är det verkligen själva SE4? Det jag hittat är en lista på kommuner med lägre elskatt, kanske samma som SE4?
 
F
L Lutte skrev:
Om det hade varit möjligt så varför inte? Nu är det ju inte praktiskt möjligt men att börja bygga hundratals vindkraftverk är en början men tyvärr utan något annat som kan sätta frekvensen så är det lite kört.

vet inte vilka vattendrag ni har där nere men att berika södra halvan av sverige med dammar är en utmärkt idé

Vattendrag finns, det som saknas är fallhöjd. Hade det funnits så hade vattenkraften i syd varit ordentligt utbyggd.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
När lönar sig generator? Jag tänkte ha en i trädgården på ett par kW och så dra in en sladd så må nhar till batteriladdning och kylskåp.
Hur många kWh du får ur en liter bränsle är ju lätt att se men i ett industriland ska det inte behövas utan vi bör ha el så det räcker till alla till ett pris som är överkomligt.
Ny kärnkraft verkar ha ett kWh pris på en krona och borde vara attraktivt för oss konsumenter om vi kunde tekna långa avtal på kanske 10år, låt oss fråga våra elleverantörer om de vill sälja oss detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G
L Lutte skrev:
Om det hade varit möjligt så varför inte? Nu är det ju inte praktiskt möjligt men att börja bygga hundratals vindkraftverk är en början men tyvärr utan något annat som kan sätta frekvensen så är det lite kört.

vet inte vilka vattendrag ni har där nere men att berika södra halvan av sverige med dammar är en utmärkt idé
Dammkraft:thinking:
Du kanske vet att det behövs ca 2000st vindsnurror för att bara ersätta R1 och R2 som politiskt las ned? Och när det inte blåser funkar dom ändå inte.
 
F
G OMathson skrev:
Är det verkligen själva SE4? Det jag hittat är en lista på kommuner med lägre elskatt, kanske samma som SE4?
Förstår inte vad du skriver? ”Verkligen själva SE4”, ”kanske samma som SE4”…. Helt omöjligt att förstå vad du menat. Skatten är samma i SE3 och SE4 och sen är totalt 45 öre inkl moms.
 
L Lutte skrev:
vet inte vilka vattendrag ni har där nere men att berika södra halvan av sverige med dammar är en utmärkt idé
Är det?
Att dämma tex Vänern ytterligare 2 m för att kunna nyttja kraftstationerna i Götaälv mer skulle ju kunna lagra mycket kraft som komplement till ny vindkraft då flödet i älven är kanske 3ggr Piteälvens men innebär ju att hundratusentals måste flytta och jättestora jordbruksarealer skulle gå förlorade så hela landet skulle drabbas av matbrist.
Betydligt bättre vore att bygga ny fosilfri kraftproduktion i södra Sverige som kan leverera 24/7 oavsett om det inte regnar, blåser eller är mörkt
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur många kWh du får ur en liter bränsle är ju lätt att se men i ett industriland ska det inte behövas utan vi bör ha el så det räcker till alla till ett pris som är överkomligt.
Ny kärnkraft verkar ha ett kWh pris på en krona och borde vara attraktivt för oss konsumenter om vi kunde tekna långa avtal på kanske 10år, låt oss fråga våra elleverantörer om de vill sälja oss detta.
Jo, men borde är en sak och är är en annan sak. Vi får acceptera att Sverige numera är ett land på dekis där man trots ett högt skattetryck inte kan räkna med att grundläggande infrastruktur fungerar.
 
  • Gilla
  • Arg
big mike och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
När lönar sig generator? Jag tänkte ha en i trädgården på ett par kW och så dra in en sladd så må nhar till batteriladdning och kylskåp.
En enkel generator från Jula drar omkring 1,5 liter bensin i timmen, om man kör på 2/3 last. Snällt räknat alltså ungefär 1 liter bensin per kWh el du plockar ut, eller omkring 20 kr/kWh. Då har vi inte räknat med inköp av aggregat etc.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jo, men borde är en sak och är är en annan sak. Vi får acceptera att Sverige numera är ett land på dekis där man trots ett högt skattetryck inte kan räkna med att grundläggande infrastruktur fungerar.
Då är det egen skog, vedeldning och jordkällare som gäller, du kommer inte ha tillgång till bränsle för överkomligt pris då Europa måste värma sig fossilt och infrastrukturen här med vägar och raffinaderier kommer knappast bli bättre. Delar/reservdelar till konsument elektronik har ju redan varit ett problem under de gångna åren och det lär bli värre om 'alla'ska ha en egen generator för elproduktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.