Fulkemisten
Grannen kommer hem från husvagnssemester imorgon. Har passat huset och sådär. Har vattnat och tittat på den växande gräsmattan. Inte fan är den mitt problem. Skulle ut och springa nu. Tänkte att jag kan väl lika gärna trimma av deras 35 cm långa gräs.
Person som håller i en grästrimmer med sin skugga på gräset en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grästrimmer på en klippt gräsmatta med högt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovårdad trädgård med högt gräs, blå uppblåsbar pool och skugga av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad har jag för rättigheter? Vad är rimligt att de återbetalar mig
med i tjänster eller monetära medel?
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
StefanCalmar och 45 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Vänta va? Du har frivilligt klippt grannens gräs utan deras vetskap och undrar nu vilken kompensation du har rätt till? Ingen naturligtvis.
 
  • Gilla
  • Älska
zetamamman och 66 till
  • Laddar…
Fulkemisten
...eller? Det är väl såhär man gör? I alla fall jag. Då får eller bibehåller man en god relation med sin granne. Jag har sedan de 10 år jag bott här hjälpt min granne med otaliga saker och tvärtom. Bärhjälp. Tips. Snöskottning (de har slunga). Hjälp med att byta bromsskivor på hojen. Hjälp med att passa katten och kaninen. Hjälp hjälp hjälp.

Är så trött på alla trådar där en granne har begått TS en "oförrätt". Tror inte ett ögonblick på detta. Samtliga sådana TS har troligen betett sig som ett totalt och ytterligt fisknylle mot sin granne.

Vad har ni för positiva erfarenheter av er granne?
 
  • Gilla
  • Älska
saltis99 och 28 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vänta va? Du har frivilligt klippt grannens gräs utan deras vetskap och undrar nu vilken kompensation du har rätt till? Ingen naturligtvis.
Blev två inlägg. Förlåt.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om de inte bett dig klippa gräset och ni inte kommit överens om något, så har du inga rättigheter alls, förstås. Vem vet, de kanske ville HA högt gräs för att göra en ängsmark som är bra för blommor och bin, och nu har du rent av förstört de planerna så att de kräver ersättning av DIG?

Själva hjälps vi grannar åt med lite av varje när någon är bortrest (ta hand om post, vattna osv), men då har vi förstås kommit överens först om vad som ska göras. Och ingen förväntar sig någon ersättning mer än att man själv ställer upp med liknande saker i gengäld.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 20 till
  • Laddar…
Jag såg ditt inlägg och tänkte att inte fan är det mitt problem att svara på din fråga. Jag skulle gå och fylla på min kaffekopp med nybryggt kaffe och tyckte det var viktigare, men jag kan ju lika gärna skriva ett snabbt inlägg i tråden

Vad har jag för rättigheter? Vad är rimligt att du betalar mig för att jag svarade på ditt inlägg?

Då vi inte har något avtal om betalning för att besvara inlägg så gissar jag att jag inte kan kräva något eller?
 
  • Gilla
  • Haha
zetamamman och 80 till
  • Laddar…
Ringer lite Nilecity i mina öron... "Marketing by not asking any questions first..."
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Blåbäret_numero_uno och 52 till
  • Laddar…
Nästa tråd blir: Grannen klippte vår "äng" när vi var på semester, har vi rätt till skadestånd? :)
 
  • Gilla
  • Haha
MrsForest och 76 till
  • Laddar…
I morgon är det fredag. Då kan du nog få lite bra förslag. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Lars Norman och 5 till
  • Laddar…
H
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
...eller? Det är väl såhär man gör? I alla fall jag. Då får eller bibehåller man en god relation med sin granne. Jag har sedan de 10 år jag bott här hjälpt min granne med otaliga saker och tvärtom. Bärhjälp. Tips. Snöskottning (de har slunga). Hjälp med att byta bromsskivor på hojen. Hjälp med att passa katten och kaninen. Hjälp hjälp hjälp.

Är så trött på alla trådar där en granne har begått TS en "oförrätt". Tror inte ett ögonblick på detta. Samtliga sådana TS har troligen betett sig som ett totalt och ytterligt fisknylle mot sin granne.

Vad har ni för positiva erfarenheter av er granne?
Det finns väldigt bra grannar och det finns väldigt dåliga grannar! Har man turen att få bra grannar så hjälper man varandra utan betalning. Sen finns det ju rena proff. hantverkararbete som tar långt tid, då man kanske kan komma överens om en ersättning.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
B
Hemligheten ligger väl i att hoppas man får hjälp tillbaka nån gång, utan att kräva hjälp.

Cancersjuka grannen min, som dessutom är rätt fattig, fick en 1m3 torr björkved levererad av mig gratis för några år sedan, vilket han var ordentligt tacksam för.

Finns många andra exempel också.

Några år senare så gick min vattenpump till brunnen sönder, och då kunde jag dra en vattenslang från hans hus och få gratis vatten av honom i några veckor utan problem. (Det tog ett par veckor att få hem en ersättningspump, kan bli så när man handlar på den nätbutik som har absolut lägst pris). Skönt att skippa köpa en dyrare pump, och att kunna installera den nya i lugn och ro, istället för via dyr jour rörmokare.

Jag fick även hjälp av en annan granne att skotta vägen en gång, i samband med att frun låg inlagd på sjukhus och jag stod ensam med 2 små barn, med totalt kaos i vardagen. Utan att jag ens bad om hjälp.

Karma, antar jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Katrin Lundstedt-Enkel och 32 till
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Men detta måste väl ändå vara en troll-tråd från ts? Är ju värre än flashback.org.... :crysmile:
inlägg 1 och 3 borde klippas ihop av någon moderator, så framgår TS poäng lite bättre
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
I ironhead skrev:
inlägg 1 och 3 borde klippas ihop av någon moderator, så framgår TS poäng lite bättre
Jäklar, läste det precis.

Jag tar bort mina inlägg:lying::dizzy:
 
Fulkemisten
Varför läser ni inte alla inlägg? Men det är en annan tråd.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nästa tråd blir: Grannen klippte vår "äng" när vi var på semester, har vi rätt till skadestånd? :)
Knappast... Det vet jag i och med min relation till min granne.
 
  • Gilla
mecklarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.