Hej - har tyvärr fått slangen överkörd av robotgräsklipparen så det blev lite läckage (kan man säga.....)
Är det någon som gett sig på att byta slang? Är alltid lite misstänksam mot att ta isär prylar med inbyggd fjäder - slutar ibland med att allt flyger isär och blir svårt att få ihop - om någon har tips så mottages de med tacksamhet
//D
 
  • Gilla
Lillan Callmyr och 1 till
  • Laddar…
D Deon skrev:
Hej - har tyvärr fått slangen överkörd av robotgräsklipparen så det blev lite läckage (kan man säga.....)
Är det någon som gett sig på att byta slang? Är alltid lite misstänksam mot att ta isär prylar med inbyggd fjäder - slutar ibland med att allt flyger isär och blir svårt att få ihop - om någon har tips så mottages de med tacksamhet
//D
Inte svar på frågan men jag skulle klippa av det trasiga och skarva en ny, förutsatt att det finns en skarv som passar in i anledningen.
 
Går inte att leda in en slangskarv vad jag kan se, för stor för att gå igenom ledaren som fördelar slangen på trumman
 
S
Hur landade det, lösning?
 
Jag har bytt på en 20 meters, säkert inte på det sättet gardena tänkt sig….

Gardena vägrar ge ut information om hur man gör då de säger att garantin inte gäller, den vanliga ursäkten.

jag ville undvika att ta isär fjädern så jag tog mig in på sidan ( ej den sida där det står ”do not Open) :

demonterade den lilla slangsnutten från inkommande.

Drog ut all slang och ”hakade upp” mekanismen som vanligt, släppte sedan ut slangen tills dess att jag bakom den inkommande anslutningen kunde se den uppsnurrade anslutningen.

lyckades lossa slangklämman och dra av den upprullade slangen från sin anslutning.

guidade sedan den nya slangen med den gamla och fäste och skruvade ihop allt igen.

det tog någon timme inklusive leta verktyg. Det strulade inte så mycket mer än att en slangklämma trillade ner och fick skakas ut. Det var nog inte ”rätt” sätt och det var djävligt pilligt. Man ska nog ha lite skruvarvana…

jag återanvände allt material (utom ny slang förstås)
 
  • Gilla
Trollskidan och 3 till
  • Laddar…
Jonas_M Jonas_M skrev:
Jag har bytt på en 20 meters, säkert inte på det sättet gardena tänkt sig….

Gardena vägrar ge ut information om hur man gör då de säger att garantin inte gäller, den vanliga ursäkten.

jag ville undvika att ta isär fjädern så jag tog mig in på sidan ( ej den sida där det står ”do not Open) :

demonterade den lilla slangsnutten från inkommande.

Drog ut all slang och ”hakade upp” mekanismen som vanligt, släppte sedan ut slangen tills dess att jag bakom den inkommande anslutningen kunde se den uppsnurrade anslutningen.

lyckades lossa slangklämman och dra av den upprullade slangen från sin anslutning.

guidade sedan den nya slangen med den gamla och fäste och skruvade ihop allt igen.

det tog någon timme inklusive leta verktyg. Det strulade inte så mycket mer än att en slangklämma trillade ner och fick skakas ut. Det var nog inte ”rätt” sätt och det var djävligt pilligt. Man ska nog ha lite skruvarvana…

jag återanvände allt material (utom ny slang förstås)
Snyggt jobbat och bra beskrivning.
 
  • Gilla
Jonas_M
  • Laddar…
Jonas_M Jonas_M skrev:
Jag har bytt på en 20 meters, säkert inte på det sättet gardena tänkt sig….

Gardena vägrar ge ut information om hur man gör då de säger att garantin inte gäller, den vanliga ursäkten.

jag ville undvika att ta isär fjädern så jag tog mig in på sidan ( ej den sida där det står ”do not Open) :

demonterade den lilla slangsnutten från inkommande.

Drog ut all slang och ”hakade upp” mekanismen som vanligt, släppte sedan ut slangen tills dess att jag bakom den inkommande anslutningen kunde se den uppsnurrade anslutningen.

lyckades lossa slangklämman och dra av den upprullade slangen från sin anslutning.

guidade sedan den nya slangen med den gamla och fäste och skruvade ihop allt igen.

det tog någon timme inklusive leta verktyg. Det strulade inte så mycket mer än att en slangklämma trillade ner och fick skakas ut. Det var nog inte ”rätt” sätt och det var djävligt pilligt. Man ska nog ha lite skruvarvana…

jag återanvände allt material (utom ny slang förstås)
 
  • Närbild av en modern taklampa monteringsdetalj mot en blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plastkåpa med öppning och synlig blå vattenledning under konstruktionens installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotgräsklippare med öppet lock och synliga ledningar på gräsmatta under reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
S
Jonas_M Jonas_M skrev:
Gardena vägrar ge ut information om hur man gör då de säger att garantin inte gäller, den vanliga ursäkten.
Konstigt svar. Vadå, har man typ livstids garanti på denna produkt? I annat fall så spelar det ju ingen roll, om/när garantitiden passerats.
 
S Spanarn10 skrev:
Konstigt svar. Vadå, har man typ livstids garanti på denna produkt? I annat fall så spelar det ju ingen roll, om/när garantitiden passerats.

De kanske vill tjäna pengar på service eller sälja nya produkter?
 
Jag var i kontakt med Gardena gällande detta och fick en beskrivning på hur man byter slang. Bifogar den ifall någon skulle vara intresserad.
 
  • Gilla
jmandersson och 14 till
  • Laddar…
J
Rostagroup Rostagroup skrev:
Jag var i kontakt med Gardena gällande detta och fick en beskrivning på hur man byter slang. Bifogar den ifall någon skulle vara intresserad.
Grymt bra dokument, tack! Letar efter rätt slang också, men inte ens Gardenas officiella reservdelspartner verkar ha dem när man klickar in på sprängskiss... (https://soderstroms.nu/gardena-reservdelar/)

Vilken slang bytte du till? Tänker att det borde vara lite känsligt så att den inte är för styv för fjädern och ont för sladdrig så att den plattas ihop.
 
  • Gilla
Linjo812
  • Laddar…
J
J Jotsat skrev:
Grymt bra dokument, tack! Letar efter rätt slang också, men inte ens Gardenas officiella reservdelspartner verkar ha dem när man klickar in på sprängskiss... ([länk])

Vilken slang bytte du till? Tänker att det borde vara lite känsligt så att den inte är för styv för fjädern och ont för sladdrig så att den plattas ihop.
Fick svar ifrån Gardena, motsvaras tydligen av deras Classic
 
  • Gilla
jmandersson och 3 till
  • Laddar…
J
Bytt nu, gick väldigt smidigt. Dra ut hela slangen och lås i maxläget. Skruva upp centrum-skruven på sidan det står "Do not open" (inte de 4 andra! Endast centrumskruven), vänd sedan på hela chassit och gör resten ifrån sidan där vattnet kommer in. Var lite försiktig så att inte låsningen på returen går igång bara.
 
  • Blå Gardena slangvinda, skor vid kanten, blå presenning bakgrund, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person justerar eller reparerar elektronisk enhet med skruvmejsel. Blå bakgrund, fokus på händer och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skruvmejsel används för att skruva i en apparat, blå plastdetaljer, teknisk underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand hållandes en vit plastdel med tång, blå behållare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Andersson2 och 4 till
  • Laddar…
S
J Jotsat skrev:
Fick svar ifrån Gardena, motsvaras tydligen av deras Classic
Jag hittar dock inte den i 35-meterslängd.
Gjorde du? Eller nöjde du dig med 30 m, eller kostade på dig 50-metersrullen och kapade?
:thinking:
 
J
S Spanarn10 skrev:
Jag hittar dock inte den i 35-meterslängd.
Gjorde du? Eller nöjde du dig med 30 m, eller kostade på dig 50-metersrullen och kapade?
:thinking:
Räckte med 30m för mig, mätte först. 350 pix typ på Classe.

Tillägg på min instruktion: det sitter en slangklämma av engångstyp på den vita delen (sista bilden). Den bör ersättas. Den slangklämma jag hade hemma var ganska stor i skruven och passade bara åt ett håll. D v s dra inte åt klämman helt, utan testa så att du får plats med den först innan du drar åt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Linjo812
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.