Men överblecket går väl inte över sidorna? Man ser knappt på din bild men det ska sitta ovan fodret och gå en bit utanför sidorna.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Men överblecket går väl inte över sidorna? Man ser knappt på din bild men det ska sitta ovan fodret och gå en bit utanför sidorna.
helt rätt monterade så tyvärr sedan 10 år sedan som byggdes huset.
En besiktman såg den 2 år sedan och sa det är fel monterad men eftersom sitter tätt skulle funkar med silikon vartannat år om man vill inte byta alla.
 
Bara en notering, det heter hyvlat och sågat.
Det finns färgsystem för utomhusbruk avsedda för hyvlat virke.
 
  • Gilla
Jan Ehn och 1 till
  • Laddar…
sam2018 sam2018 skrev:
helt rätt monterade så tyvärr sedan 10 år sedan som byggdes huset.
En besiktman såg den 2 år sedan och sa det är fel monterad men eftersom sitter tätt skulle funkar med silikon vartannat år om man vill inte byta alla.
Vad är det för husföretag som monterat överbleck på det där sättet? Finns de kvar på marknaden skulle jag begära att de gjorde om och rätt.
 
F fribygg skrev:
Vad är det för husföretag som monterat överbleck på det där sättet? Finns de kvar på marknaden skulle jag begära att de gjorde om och rätt.
Företaget gick till konkurs 5 år sedan och de starta annat företag
Jag sett några andra hus som överblecken monterad under fodern istället ovanför
Har de också monterad fel?
 
sam2018 sam2018 skrev:
Företaget gick till konkurs 5 år sedan och de starta annat företag
Jag sett några andra hus som överblecken monterad under fodern istället ovanför
Har de också monterad fel?
Då får du göra om jobbet själv, som blecken sitter nu gör de ingen nytta.
 
F fribygg skrev:
Då får du göra om jobbet själv, som blecken sitter nu gör de ingen nytta.
I ena sidan av huset har vi både liggande och stående panel på fasaden som bilden visar här, kan var en orsak att de monterade överblecken enda till där som slutar stående panel? eller? Husfasad med kombination av liggande beige panel och stående vit panel över ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä, det måste vara ren dumhet och slöseri att montera bleck om man inte sätter dem så de skyddar både foder och fönster
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Såg några andra hus i område som överblecken monterad under fodern
Är det fel hos dem också?
 
  • Överbleck monterat under en fönsterfoder på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det någon betydelse för dina flagnande foder?

Lös ditt eget problem och låt grannarna ha sina bleck som de önskar.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har det någon betydelse för dina flagnande foder?

Lös ditt eget problem och låt grannarna ha sina bleck som de önskar.
Tackar för svaren
Men om ska lösa så måste göra en spår i panelen och lägga ny bleck över fodern eller hur?
Med tanke på att svårt och lyfta panelen och har sittande och stående panel.
 
Det går ju att ha det på ditt sätt, mer underhåll och större risk för röta än om du haft korrekt monterade överbläck men det har ju funkat i 10 år och kanske funkar i ytterligare 10 - 20 år? Det kan ju aldrig bli något 'dolt fel' av det om du skulle sälja utan det är ju bara illa byggt.
 
Det utförande du har är avsedd utan foder med endast smygarna. Detta då smygarna sticker ut och fodret ansluter mot sidan på smygen.
Det är någon som inte vet hur det ska utföras som gjort detta.
Antingen river du bort fodren eller också får du höra om smygar och foder samt montera ett nytt överbleck.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
sam2018 sam2018 skrev:
Såg några andra hus i område som överblecken monterad under fodern
Är det fel hos dem också?
klart det är fel där med. Har sett det på flera hus jag med, men det ska skydda det övre fodret så man slipper lägga fogmassa ovan fodret lite då och då.
Om du byter ut silikonet mot någon bättre lämpad fogmassa för utomhusbruk går det bättre att måla över det senare. Silikon är inte lämplig för att ha utomhus på panel.
Som du sa kan du spåra i panelen ovan fodret och sätta ett nytt bleck, annars nöjer du dig att ha det som det är, alla gör som de själva vill
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
sam2018 sam2018 skrev:
Såg några andra hus i område som överblecken monterad under fodern
Är det fel hos dem också?
Ja man kan undra över syftet med de blecken, något som undgått mig.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.