Bigfoot skrev:
Jag skulle nog säga att det beror på hur man använder grejorna. Ska man bygga ett lösvirkeshus så är det säkert bra att köpa en bachohammare för 400, men om snickrandet inskränker sig till en fågelholk då och då så hävdar jag att det går precis lika bra med en biltemahammare för en tiondel. (Virket till holkarna kan man ju för övrigt köpa på byggmax.)
Klockrent!
När jag bygger på kåken (mer/mindre varje dag) så har jag kostat på "riktiga" (helst blåa:)) verktyg medans när bilarna skall mekas några gånger per år så är det bara Biltema som gäller!
 
Jag väljer JULA, Clas Ohlson och Mekonomen 1000 ggr före Biltema!
Biltemas produkter ger jag inte två röda ören för.
 
Vilka Biltema-produkter är det du haft problem med? Skruvmejslar och hylsnyckelsats jag köpt på Biltema har varit av suverän kvalitet.
 
andersmc skrev:
Vilka Biltema-produkter är det du haft problem med? Skruvmejslar och hylsnyckelsats jag köpt på Biltema har varit av suverän kvalitet.
Det är många verkstäder och racing-team som använder Biltemas verktyg med tio års garanti.

Dom funkar.
 
¨Sedan finns det en annan aspekt: Hur de tillverkas och av vem. Efter mina besök på fabriker i Kina kan jag säga att jag tänker 2 ggr innan jag köper billiga grejor. En snabb kostnadsuppfattning om råvarupris, komplexitet och tillverkningsland så kan man säga om grejorna är tillverkade på humana villkor.
 
cameljointen skrev:
¨Sedan finns det en annan aspekt: Hur de tillverkas och av vem. Efter mina besök på fabriker i Kina kan jag säga att jag tänker 2 ggr innan jag köper billiga grejor. En snabb kostnadsuppfattning om råvarupris, komplexitet och tillverkningsland så kan man säga om grejorna är tillverkade på humana villkor.
Jo så är det nog, att sverige som tillverkningsland snart är ett minne blott. Och då kan Vi slå oss för bröstet, och visa hur vi värnar miljön och det arbetande folket, på bekostnad av länder som Kina. Trots sin litenhet, har sverige inte gått obemärkt förbi miljöskandaler under gången tid, men att ge sig på en jämförelse med Kina, verkar något onyktert. Kan vara nog så svårt för gemene man, att veta var grejorna i storbildsskärmen kommer från, och ha synpunkter om detta.
 
andersmc skrev:
Vilka Biltema-produkter är det du haft problem med? Skruvmejslar och hylsnyckelsats jag köpt på Biltema har varit av suverän kvalitet.
Ja det undrar jag också, väljer 1000gånger hellre biltemas hylsnycklar, än de klumpiga från Bacho o Hazet som jag sedan länge förpassat till skrotlådan. Både led och ringnycklar håller också mycket hög kvalitet. Skuvmejslar finns att köpa med mångårig garanti, om man så vill.
Men o`key, en hammare t ex, som blir ett med en själv, vill man kanske köpa i proffsbutik.,
kanske med läderklätt handtag, eller varför inte i plexiglas...........
 
saturnus skrev:
Jo så är det nog, att sverige som tillverkningsland snart är ett minne blott. Och då kan Vi slå oss för bröstet, och visa hur vi värnar miljön och det arbetande folket, på bekostnad av länder som Kina. Trots sin litenhet, har sverige inte gått obemärkt förbi miljöskandaler under gången tid, men att ge sig på en jämförelse med Kina, verkar något onyktert. Kan vara nog så svårt för gemene man, att veta var grejorna i storbildsskärmen kommer från, och ha synpunkter om detta.
Tror tvärtom, att Sverige kommer få tillbaka tillverkning i stor grad men det dröjer. Kina är en tickande bomb, arbetarna tar inte vad som helst längre, företagen är tvugna att automatisera i Kina på grund av de stigande lönerna.

Står det made in China och priset är löjligt billigt så är det oftast dåliga arbetsförhållanden, inte så svårt att kolla det på produkten., det klarar gemene man.
 
Har också lite blandade erfarenheter av billiga verktyg. I stort sett köper jag i första hand billiga (eller halvbilliga).

Köpte en borrhammare på Biltema när jag skulleriva ut ett litet badrum. Hade väntat mig ett tunt lager flytspackel i golvet, och några kvm kakel som skulle knackas ner. Visade sig att golvet hade 15cm betong (under det 5cm sand, och det bärande betongbjälklaget). Hade jag vetat att jag skulle bila bort 15cm betong hade jag aldrig vågat försöka med en borrhammare för 375kr. Det gick som en dans. Ca 2,5 kvm betong 15cm tjock fick jag ut på ca 2 timmar. Mesta tiden gick åt till att bära ut bitarna.

Borrhammaren dog senare under bygget när jag körde ca 400 spikplugg i betong. Den dog när det var ca 100 hål kvar att göra. Men den var bra så länge den fungerade. Ett 6mm hål tog ca 5 sekunder att borra.

En oväntad upplevelse åt andra hållet.

När jag skulle sätta upp hålkälslisterna i taket så hittade jag (via ett inlägg här) en sida som rekomenderade att man skulle använda en geringsmetod ädr man sågar en del av listen med lövsåg. Jag handlade en lövsåg för 30kr på Jula, den såg exakt lika dan ut som en Bacho för 139 på hyllan ovanför. Efter att ha sågat med den billiga i en timme för 2 lister, (och det blev inte bra) så åkte jag och köpte den dyra, varje sågning tog sedan ca 2 minuter, och resultatet blev kanon. Jag förstår fortfarande inte vad det är för skillnad mellan verktygen.
 
SDS (berg)borrhammare på bauhaus, kostade 350:- borrade tre hål i berg. Lite drygt 100:- för varje hål, men hade inte kunnat hyra billigare.
För tre hål spelar det ingen roll om det är en hyrd Hilti eller tjing-tjong.

Alla hål som borras i framtiden är ju nu "gratis " (eller ?)

.Henrik
 
Jag håller med om att många av verktygen från Kina är dåliga, köpte själv borrhammare hos Harald, för att grannen tjatade om att den var lika bra som min Hitachi, jag skröt med. 199:- kostade borrhammaren med en mängd tillbehör. jag provade med ett 15mm borr i betonggolv, kom ned 40mm, sen slutade slagfunktionen! Samma visa vare det med vinkelslipen (230mm) också hos Harald, kuggarna på drevet höll inte, fick byta 3 maskiner!! Men ändå är det kanske beställarna, som inte kan får det billigt nog, och därför blir kvaliteten lidandes. Förr gnällde vi på att knapparna i skjortorna föll av, samma visa här, beställaren ville inte betala 7 öre mer per skjorta, för att få en tråd som höll!. För det är väl ingen som tror att svenskarna skall lära kineserna göra tråd och tyger, det har dom sysslat med sedan vi gick omkring i björnfällar.....
Nä det är nog att känna sig besegrade av kineserna, som f ö lägger en del av sin tillverkning i Burma, Lao m fl länder. Det var samma snack en gång mot det japanska skitet. Men den svenska ankdammen lever visst vidare, i tron att Vi är bäst......haha
 
Av de billiga prylar jag köpt så är nog 199 kronors tigerssågen från Harald Nyborg ett av de bästa köpen, köpte AEG-blad samtidigt (använde aldrig de som följde med) och den jäkeln har jobbat riktigt bra för de pengarna.

De två bästa fynden av "kvalitetsverktyg" är nog två Bacho Superior fogsvansar, den ena köptes för 49:- på en invigningsrea, den andra för 110:- (då packad med Bachos hyggliga multitool) på en "halva-priset-rea"
 
Finns ju begagnade proffsverktyg om man bara passar sig för stulna grejor. Otroligt prisvärda maskiner. Gå och fråga om du känner någon hantverkare om han kan tänka sig att sälja några verktyg. Dom har antagligen bilen garaget fullt med knapp använda maskiner som dom efter ett kort tag hittat "en bättre" version av! Dessutom har dom ju köpt in dom momsfritt och avdragsgillt så lite pengar drirkt ner i fickan är mycket värt för dom... Du kanske får betala som för hyfsade budegetgrejor men du får suveräna proffsmaskiner som är ett nöje att jobba med
 
saturnus skrev:
Jo så är det nog, att sverige som tillverkningsland snart är ett minne blott. Och då kan Vi slå oss för bröstet, och visa hur vi värnar miljön och det arbetande folket, på bekostnad av länder som Kina. Trots sin litenhet, har sverige inte gått obemärkt förbi miljöskandaler under gången tid, men att ge sig på en jämförelse med Kina, verkar något onyktert. Kan vara nog så svårt för gemene man, att veta var grejorna i storbildsskärmen kommer från, och ha synpunkter om detta.
Man kanske skulle köpa svenskt, eller i alla fall europeiskt. Det skulle kanske ge fler arbetstillfällen till Europa, även om det kommer att kosta lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.