Vissa produkter har bra kvalitet till bra pris på byggmax men håller med om att ”storhetstiden” passerats pga ökad konkurrens. Hornbach erbjuder ofta en bra kompromiss vad gäller varor i lager, kunnig personal, öppettider och priser, men i vissa fall kan det ändå vara fördelaktigt att handla på tex byggmax och Bauhaus.
 
R Robban1234 skrev:
Deras egna skruvar för utomhusbruk rostar inom 2 år. Har ett claim med 1500 skruvar.
Vår snickare fick göra om hela altanen pga av billig trallskruv. Alla rostade av inom 2 år.
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Jag upplever att man måste kolla priset på varje produkt innan man handlar. Det går inte att utgå ifrån att Byggmax är billigast, men oftast tycker jag det är så. Det har dock hänt atat det varit billigare hos andra handlare. Nyligen skulle jag köpa brädor och priset på Woody Byggnetto i Mora var 32 kr/m. De kom efter förhandling om rabatt ned till 28 kr/m. På Byggmax tvärs över gatan kostade de 22 kr/m. Det var samma leverantör, Moelven. Som vanligt väljer jag ut de brädor jag vill ha som är raka och fina. Det måste man göra hos alla bygghandlare. Byggmax har sina nackdelar, bl a okunnig personal oftast, men det kan även de andra handlarna ha. Fördelen är att man slipper förhandla om priser, alla priser finns på hemsidan. Jag har köpt mycket på Byggmax och är oftast nöjd.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Byggmax i Piteå (Öjebyn). Finns några killar där som verkar kunna en del och de är bra att fråga lite om. Men för några veckor sen skulle jag köpa målartvätt. Frågade en av de anställda om var målartvätten var. Han stod och tittade på mig som en fågelholk. Jag frågade om han verkligen inte visste vad målartvätt var (namnet ger ju en hint) men han trodde inte de sålde sånt sa han.

Ajja. Jag hittade det själv efter en stund iaf. Men ja. Man kan tycka att ska man jobba på en bygghandel borde man ha åtminstonde lite grundläggande basickunskaper i ämnet.

Förövrigt tycker jag byggmax är helt okej förutom kvaliten på vissa virkesslag. Ska man bygga en skateboardramp är deras virke perfekt då allt kommer förböjt.
 
  • Gilla
jimtho och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Det är ibland likadant i den bygghandel som byggjobbare handlar ifrån, har sett en del utgångna cement baserade produkter, men det är vanligtvis sådant med låg omsättning.

När jag skulle köpa Fermacell lim så var det bara Byggmax som hade knappt utgångna patroner, på det fåtal andra företag som sålde och hade några kvar var flera år gamla.
Det är bedrövligt att så många kemisk-tekniska produkter är färskvaror. Ta färg t.ex., om man hade oljefärg och satte på locket ordentligt och gärna vände den uppochned så att färg tätade lockskarven så kunde den ofta användas efter mycket lång tid även om den då kunde vara jobbig att röra upp. Modern plastfärg som man inte hinner måla klart med på hösten kan på våren vara förvandlad till en gummiartad klump, och det för en hink som kostar som en billig laptop. Ofta saknas bästföredatum eftersom det mest bara är för livsmedel det finns sådana krav. Tror att det är hållbarhetsproblem med de moderna oljeemulsionsfärgerna ("vattenbaserad oljefärg") också.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
mcr108s mcr108s skrev:
Personal förstår jag betyder mycket, har själv ingen bra erfarenhet av personalens kunskapsnivå. Men du säger att du shoppar runt alltså... inte direkt utesluter någon?

Men om du ska ha bruk, gjutning osv, var åker du då?

Är det någon som konsekvent förordar mindre typ Bolist framför kedjorna?

Det jag gillat med Byggmax är att de har den minst värdelösa hemsidan... och att det varit det närmaste för mig. Övriga handlares hemsidor är ju under all kritik.
Flytspackel köper man med fördel på stora kakelbutikers proffsavdelning. Annars spelar det nog inte så stor roll. ALLA butiker säljer topprodukter och rent skräp det är bara fördelningen i procent och vad man köper som kan skilja. För mig är priset viktigt så då får man köpa lite här och där!
 
F FGLIN skrev:
Det är bedrövligt att så många kemisk-tekniska produkter är färskvaror. Ta färg t.ex., om man hade oljefärg och satte på locket ordentligt och gärna vände den uppochned så att färg tätade lockskarven så kunde den ofta användas efter mycket lång tid även om den då kunde vara jobbig att röra upp. Modern plastfärg som man inte hinner måla klart med på hösten kan på våren vara förvandlad till en gummiartad klump, och det för en hink som kostar som en billig laptop. Ofta saknas bästföredatum eftersom det mest bara är för livsmedel det finns sådana krav. Tror att det är hållbarhetsproblem med de moderna oljeemulsionsfärgerna ("vattenbaserad oljefärg") också.
Hur förvarar du din färg?
Jag målade för några veckor sedan med 10 samt 5 år gammal takfärg, inga problem med det.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag väljer bygghandel enbart utifrån sortiment och pris. Slutade fråga personalen om råd för längesen (gäller alla butikskategorier inte bara bygg), pga att man inte vet vad de har för kvalifikationer och alldeles för ofta svarar dom på sånt de egentligen inte har kompetens för, plus att de såklart vill sälja sina varor. Söker själv upp informationen jag behöver på internet och/eller frågar vänner.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Jonas Persson
hamhamham hamhamham skrev:
plus att de såklart vill sälja sina varor.
Har hänt mig flera gånger att personalen på Hornbach hänvisar till ett annat företag. Tänker man lite längre, inser man att de får nöjdare kunder om de är upprigtiga och professionella. Försäljningsvärdet i procent av deras omsättning är obefintlig.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur förvarar du din färg?
Jag målade för några veckor sedan med 10 samt 5 år gammal takfärg, inga problem med det.
Den stod inomhus i källare för rimligt stabil o lagom temperatur, fasadfärg akrylatlatex.
 
F FGLIN skrev:
Den stod inomhus i källare för rimligt stabil o lagom temperatur, fasadfärg akrylatlatex.
Spännande, precis så jag förvarat min färg med.
 
Nyfiken fråga, vad är det som blir gammalt i flytspackel och cement? För mig känns det som det tusenåriga saltet som har ett bäst före datum på ett år eller så… (och ja, jag förstår det sistnämnda)
 
K
AndersPS AndersPS skrev:
Nyfiken fråga, vad är det som blir gammalt i flytspackel och cement? För mig känns det som det tusenåriga saltet som har ett bäst före datum på ett år eller så… (och ja, jag förstår det sistnämnda)
Har samma fundering ... har precis murat upp en leca-vägg med cement som stått i sin plastsäck ett fuktigt garage i fem år...
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jonas Persson
K Kallebo skrev:
Har samma fundering ... har precis murat upp en leca-vägg med cement som stått i sin plastsäck ett fuktigt garage i fem år...
Fukt, ofta är påsarna inte helt täta och luftfuktigheten får bruket att långsamt brinna. Ofta blir det hårda klumpar i säckarna där bruket till viss del brunnit. Man kan ofta slå sönder klumparna, men styrkan har försvagats.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har hänt mig flera gånger att personalen på Hornbach hänvisar till ett annat företag. Tänker man lite längre, inser man att de får nöjdare kunder om de är upprigtiga och professionella. Försäljningsvärdet i procent av deras omsättning är obefintlig.
Gratulerar till en bra butik, den erfarenheten delar jag icke. Åtminstone Bauhaus tjafsar gärna om sin ”lägsta pris garanti” så helt oviktigt tycks inte försäljningsvärdet vara. Undantaget är mindre lokala butiker, där har jag fått riktigt bra hjälp, och det är förstås tidsbesparande att slippa söka information själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.