Jonas Persson
Jumos Jumos skrev:
I teorin har du naturligtvis alldeles rätt, men min erfarenhet är att det ofta skjuter och sedan inte lägger sig precis som det var innan. Det blir väldigt lätt både gropar och knölar när du har lerig mark som haft en ordentlig tjäle, speciellt om man ser det över en tioårsperiod. I alla fall är det så här i Västernorrland :geek:
Självklart kan det vara så. Är marken inte homogen utan har stenar som tjälen trycker upp, är olika fuktig (olika material) eller lutar så blir det med tiden skevt.

Jag har ett stort däck runt poolen som flyter ovanpå ca 100 stenplattor. Underlaget är sand och det är helt rakt efter sex vintrar. Då sanden dräneras rör det sig inte som på bilden ovan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag har även en stor bur på gräsmattan som står på lecablock som lagts i våg på gräset. Efter tio år behöver den ses över då blocken inte ligger rakt längre. Man ser snabbt vad orsaken är, buren står inte mitt på blocken som kantrat olika mycket.

Denna bur fryser upp varje vinter, men har som sagt landat förvånansvärt bra varje vår. När jag fixar till den kommer jag inte att lägga grus eller dränera utan bara vara noga med att lasten på lecablocken är centrerad. Vi har en liknande konstruktion på landet och den är fortfarande rak efter femton år. Där hamnade buren rätt.
 
F fribygg skrev:
Att ha 'jord' under en plint/platta/terrassfot är att be om problem i ett klimat som vårat med tjäle så det anser jag vara ett riktigt dåligt råd.
En del av mig vill säga att du har fel, en del av mig vill säga att du har rätt, men jag får nog ändå säga att du har mer rätt än fel. ;)

Min lilla altan som legat i 10 år ligger framför en gäststuga. Stugan står på nergrävda plintar, altanen står på plattor. Marken är gammal orörd skogsmark, men ligger väldigt nära sjön och omges inte sällan av vatten bara några meter bort under höst och/eller vår. Så förutsättningarna är inte de bästa; fuktig jord med oftast kalla vintrar, altan och stuga har olika grund. Trots det har varken altan eller stuga rört sig märkbart under tio år. Eller om de nu har rört sig har de rört sig lika mycket och vågrätt.

Det jag vill säga är att det inte nödvändigtvis behöver vara ett dåligt råd att ställa en altan på plattor på jord, men man behöver ha koll på hur jorden är beskaffad. Eller så har man ren tur, som jag. :rofl:
 
För att det skall bli tjäle behöver generellt tre delar finnas tillgängligt; vatten, tjälfarligt material, samt minusgrader. Ta bort en av dessa och ingen tjäle bildas. Vatten och minusgrader är ofta svårt att ta bort så då är det bara tjälfarligt material som måste hanteras.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T ToRy skrev:
En del av mig vill säga att du har fel, en del av mig vill säga att du har rätt, men jag får nog ändå säga att du har mer rätt än fel. ;)

Det jag vill säga är att det inte nödvändigtvis behöver vara ett dåligt råd att ställa en altan på plattor på jord, men man behöver ha koll på hur jorden är beskaffad. Eller så har man ren tur, som jag. :rofl:
Generellt är det väl bättre att ställa plint, platta, stolpe på ett väldränerad underlag, att rekomendera packad jord är inte rätt men även det kan gå om man har tur.

Jag grundlägger bostadshus på hälleberget, men vedskjul och liknande tillfälliga byggnader kan få stå på 'ovanpå' marken och kanske även på lösan sand om jag hade haft någon sådan...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Med bra underarbete så går det bra. Hur långt från marken kommer däcket?
Blir cirka 1 meter ifrån marken
 
Det går bra om du lägger singel/grus på marken om den är packad och sedan plintar direkt på gruset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.