Jag funderar på om det är dags att byta ut den gamla bensinklipparen mot en elektrisk eller om det är för tidigt.

I dagsläget har jag en Hustler Sport 48 för att klippa ca 6000m2, vilket tar ca 1,5h.
För jämförelse så sitter det en 22hk motor och klippdäcket är på ~120cm.

Jag var inne och tittade på Hustlers sida och de verkar ha två varianter av elektriska klippare, men ingen svensk återförsäljare vad jag vet. Två alternativ jag hittat på den svenska marknaden är dessa två:
https://se.ryobitools.eu/tradgard/grasmatteskotsel/grasklippare/ztr480ex/ztr480ex/
https://www.gronaverktyg.se/Start/G...,_107_cm,_Spakstyrd_inkl_laddare?id=ZT4201E-L

Som ser ut att klara min yta, eventuellt med extrabatterier.
Är det någon som provat någon av dessa och kan rekommendera någon av dem?
 
Räkna inte med att batterierna lever särskilt länge.
 
D Daniel 109 skrev:
Räkna inte med att batterierna lever särskilt länge.
Vad är det som gör att de inte skulle hålla så länge menar du?

Ryobiklipparen använder väl samma batterier som till sina övriga verktyg och de har jag inte hört något dåligt om.
Jag har även häcksax och trimmer som går på samma batterier som skruvdragare etc (Makita) och de har hållit bra i 7 år nu.
 
pjodden pjodden skrev:
Vad är det som gör att de inte skulle hålla så länge menar du?

Ryobiklipparen använder väl samma batterier som till sina övriga verktyg och de har jag inte hört något dåligt om.
Jag har även häcksax och trimmer som går på samma batterier som skruvdragare etc (Makita) och de har hållit bra i 7 år nu.
Nej. Det gör de inte.
Det är ett blybatteri som jag gissar att väger ca 100kg.

BATTERI
Batterikapacitet (Ah)100
Batterispänning (V)48
BatteritypBlybatteri
Kraftkälla48V
Medföljer laddareJa
Typisk laddningstid (min)Över natten

Risken är att det håller ett par tre år och kostar minst 10kkr att byta.
 
Redigerat:
pjodden pjodden skrev:
Jag funderar på om det är dags att byta ut den gamla bensinklipparen mot en elektrisk eller om det är för tidigt.

I dagsläget har jag en Hustler Sport 48 för att klippa ca 6000m2, vilket tar ca 1,5h.
För jämförelse så sitter det en 22hk motor och klippdäcket är på ~120cm.

Jag var inne och tittade på Hustlers sida och de verkar ha två varianter av elektriska klippare, men ingen svensk återförsäljare vad jag vet. Två alternativ jag hittat på den svenska marknaden är dessa två:
[länk]
[länk]

Som ser ut att klara min yta, eventuellt med extrabatterier.
Är det någon som provat någon av dessa och kan rekommendera någon av dem?
Du vill nog kolla lite reviews på Youtube på den där.. Tydligen är batterierna kassa och "räckvidden" inte i närheten av vad de lovar...

Edit: ryobin alltså...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du vill nog kolla lite reviews på Youtube på den där.. Tydligen är batterierna kassa och "räckvidden" inte i närheten av vad de lovar...

Edit: ryobin alltså...
Ok, så kan det vara... men EGO Z6 då? Kanske det kan vara nåt?

Även om priset på 60+ k känns högt så är det insparat "ganska" snabbt mtp bränsle och service för en säsong går på 6-7kkr för en bensinvariant...
 
Kloge Kloge skrev:
Stiga har en del

[länk]
Tack för länkarna. Med Stiga hoppar det upp ytterligare en slant... frågan är om det är värt det?

Någon som provat?
 
Jag har svårt att se värdet i detta. Är det inte bättre att köpa robotklippare till varje yta som ska klippas? Man kan ju köpa rätt många för priset av en elåkklippare.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Tack för länkarna. Med Stiga hoppar det upp ytterligare en slant... frågan är om det är värt det?

Någon som provat?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har svårt att se värdet i detta. Är det inte bättre att köpa robotklippare till varje yta som ska klippas? Man kan ju köpa rätt många för priset av en elåkklippare.
Är tomten lämplig så är robot det bästa
Sen kan man ha åkklipparen till annat. Har en vagn till min och kör ved,jord mm
 
Nissens
pjodden pjodden skrev:
Jag funderar på om det är dags att byta ut den gamla bensinklipparen mot en elektrisk eller om det är för tidigt.

I dagsläget har jag en Hustler Sport 48 för att klippa ca 6000m2, vilket tar ca 1,5h.
För jämförelse så sitter det en 22hk motor och klippdäcket är på ~120cm.

Jag var inne och tittade på Hustlers sida och de verkar ha två varianter av elektriska klippare, men ingen svensk återförsäljare vad jag vet. Två alternativ jag hittat på den svenska marknaden är dessa två:
[länk]
[länk]

Som ser ut att klara min yta, eventuellt med extrabatterier.
Är det någon som provat någon av dessa och kan rekommendera någon av dem?
Nä, för tidigt är det inte med batteridrivet, men de är obemannade nu för tiden…
Ett par robotar fixar dina 6000 kvm gräsmattor på batteridrift. :)
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Nissens Nissens skrev:
Nä, för tidigt är det inte med batteridrivet, men de är obemannade nu för tiden…
Ett par robotar fixar dina 6000 kvm gräsmattor på batteridrift. :)
Instämmer med robot, du sparar tid också när allt väl är uppe. 2-3 dagars jobb i början, men sen är det bara luta sig tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.