Har en oljepanna som ska bytas ut. Funderar på att installera värmepump. Varför rekommenderas aldrig luft-luft som komplement till vattenburna system. Har hört av många som har elradiatorer att de sänkt kostnaderna till hälften. Fungerar de inte lika bra med vattenburna system? Någon som har erfarenhet av detta?
 
Hmm.. Ja du.. De flesta brukar säga att man får kallras vid fönster osv där du oftast har dina vattenburna element...


Vi har vattenburet system i huset och en stor Luft/Luft, jag har inte haft mitt vattenburna system igång sedan 2005-08-11 (När vi köpte huset).
 
Man bör nog ha igång sitt vattenburna system lite då och då ändå, cirkulationspumpar, ventiler, termostater mm mår inte så bra av att bara stå stilla.

Personligen ser jag ett vattenburet system som flexiblare och mer värdehöjande än luft/luft pumpar.

/Kent
 
Personligen blir jag glad varje gång jag får elräkningen :)
 
Kom på att jag var lite otydlig i min fråga. Har en kombinerad olje/el-panna och funderar på att byta till luft-vatten. Har fått offerter på mellan 90-100 000. Eftersom luft-luft är så mycket billigare att installera undrar jag om det är ett alternativ att spara befintliga pannan och köra med det istället. Det rekommenderas ju som sagt aldrig till vattenburen värme av tillverkare och experter.
 
derfkir skrev:
Kom på att jag var lite otydlig i min fråga. Har en kombinerad olje/el-panna och funderar på att byta till luft-vatten. Har fått offerter på mellan 90-100 000. Eftersom luft-luft är så mycket billigare att installera undrar jag om det är ett alternativ att spara befintliga pannan och köra med det istället. Det rekommenderas ju som sagt aldrig till vattenburen värme av tillverkare och experter.
Om du har en oljeburen panna så måste du ha vattenburen värme i huset redan. luft vatten blir då ett möjligt alternativ. Men kostnaden beror på hur dina element är designade, och hur mycket jobb du vill lägga själv.

  • Du kan köpa en luft-vatten värmepump billigt och installera den själv som ett komplement till din befintliga värme
  • Du kan förutom ovan tvingas uppgradera ett antal element till en större storlek för att passa till din nya lägre vattentemperatur (lägre då enbart värmepumpen arbetar)
  • Du kan förutom ovan behöva komplettera styrsystemet för värmen så värmepump plus gamla elpannan arbetar ihop (två separata styrsystem samarbetar inte bra)
  • Du kanske vill ha allt gjort av hantverkare (vill vi inte alla)
  • Du kanske vill ha en mer känd och dyr värmepump

Din kostnad blir beroende av valen ovan. En värmepump på Rusta kostar 10 KSEK, se annan tråd här i forumen. Varje bytt element kostar 4 KSEK till om du köper dem nya. Ett nytt styrsystem kostar allt från ett par tusen och uppåt. Hantverkarna och den kända värmepumpen är den i särklass största kostnaden, men också om du inte är händig, största säkerheten och oberoende av vilket, det minsta arbetet.

En luft luft värmepump är lika billig som första alternativet. Men också lika okoordinerad med befintligt styrsystem. luft-luft är säkraste billiga sättet att gå öer till värmepump. luft-vatten är nästan alltid en dyrare investering än luft luft, men om investeringen tas ger den störst chans att trimma värmen tills den är optimal, luft-luft är mer beroende av husets utseende.

--- Mats ---
 
Hur lång livslängd har en elpanna förresten. Om jag ändå måste byta den snart känns det ju bättre att köra luft-vatten. Min Autoterm tariff 88 är från slutet av 80-talet tror jag. Är det trolgt att den håller 10 år till?
 
derfkir skrev:
Hur lång livslängd har en elpanna förresten. Om jag ändå måste byta den snart känns det ju bättre att köra luft-vatten. Min Autoterm tariff 88 är från slutet av 80-talet tror jag. Är det trolgt att den håller 10 år till?
Jag har inte lyckats ta reda på hur gammal min egen elpanna är (en CTC electronic). Men jag misstänker att den är i det spann du funderar på som möjligt. Jag har också sett att den går att köpa begagnad billigt, så de kan nog ha rätt ansenlig livslängd om man har tur.

--- Mats ---
 
Beror väl mycket på vattenkvalite hur länge pannor håller. I mina trakter så slänger man ut fullt fungerande oljepannor från 70-talet i samband med fjärrvärme installation. Och det dyker även upp några 60-talare.
Jag slängde ut min fungerande elpanna i förfjol från -80 i samband med bergvärme.

Att man förordar luft/vatten om man har vattenburet beror på att man får effektivare värmespridning. Luft/Luft fungerar bra om man har öppen planlösning men annars får man inte ut värmen effektivt. Lika så ger inte luft/luft någon besparing på tappvarmvattnet som generellt brukar räknas till 5000 kWh till normalfamilj.

Jag har för mig att de brukar ange att man kan få ner uppvärmningskostnaden upp till 1/2 med luft/luft (vid öppna planlösningar). Exkluderad tappvarmvatten.
När det gäller Luft/vatten anger de upp till 2/3 inkluderat tappvarmvatten.

Så en villa med behov av 25000 kWh brukar de räkna 5000 i hushålls el och 5000 i tappvatten. Dvs 15000 i uppvärmning.

Luft/luft besparing 1/2 *15000 = 7500 kWh
Luft/vatten besparing 2/3 av 20000 = 13333 kWh

OBS Generella värden och besparningen är "upp till" !!!
 
Har en oljepanna från -65 som också går att elda med ved. Den är komplettterad av tidigare ägare med två elpatroner om vardera 3kW. Sommartid så kör jag inte med olja utan har använt elpatronerna för tappvarmvatten men eftersom de drar så mycket el så har jag installerat en elektrisk varmvattenberedare på 80 liter. Detta har inneburit att min elförbrukning för tappvarmvatten och hushållsel har minskat med mer än 50%. Från i genomsnitt 22kWh/dygn till 9kWh/dygn. :)

Funderar nu på att installera en luftvärmepump och när den inte räcker till under den kallaste tiden så kan jag gå in och stödelda med olja eller ved. Någon mer olja än vad som finns kvar i tanken (1800 liter) tänker jag naturligtvis inte köpa. Min tanke är att installera en pelletsbrännare när ojan tar slut och använda den till att ge ett extra värmetillskott när kylan slår till. Med tanke på klimatförändringen så bör detta alternativ inte förbruka några större mängder pellets.

Dessutom kompletterar jag det hela med en luftsolfångare för källaren. I framtiden kan man också tänka sig att investera i en solfångare på taket kopplad till en ackumulatortank, som ger varmvatten under soliga dagar.

Så visst kan man ha luftvärmepump trots att man har vattenburen värme. Har man bara någorlunda öppen planlösning så är det ett realistiskt alternativ till luftvattenvärmepump och avsevärt mindre kostnadskrävande.
 
Jag kör oxå vatten/luft samt luft/luft, för då får man ju kall-luft på sommaren oxå, så att man kan sova utan att svettas ihjäl...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.