Hej!
Har köpt hus nyligen och vill lägga massivt furugolv under en braskamin. Kaminen är väldigt tung och otymplig och i princip omöjligt att plocka isär.
Min plan är att såga bort plåtskyddet, lägga golvet runt kaminen och sedan lägga ett nytt gnistskydd.
Någon som har någon annan idé på hur man skulle kunna tänkas göra?
Jag vet att man kan dela kaminen precis under själva luckan men sättet på vilken kaminen är fäst mot murstocken gör det svårt.
Finns ingen plåtskorsten utan den är ansluten rakt in i murstocken.
 
  • En öppen spis med en ventilationskåpa mot en vit vägg i ett hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre svart öppen spis med mässingsdetaljer i ett hörnrum, med synlig asklåda och rökkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B Bromide skrev:
Hej!
Har köpt hus nyligen och vill lägga massivt furugolv under en braskamin. Kaminen är väldigt tung och otymplig och i princip omöjligt att plocka isär.
Min plan är att såga bort plåtskyddet, lägga golvet runt kaminen och sedan lägga ett nytt gnistskydd.
Någon som har någon annan idé på hur man skulle kunna tänkas göra?
Jag vet att man kan dela kaminen precis under själva luckan men sättet på vilken kaminen är fäst mot murstocken gör det svårt.
Finns ingen plåtskorsten utan den är ansluten rakt in i murstocken.
Har du tur ligger det ett fint trägolv under korkmattan :rofl: Det går så klart att montera ner kaminen om du vill lägga golv under. Ring en firma som installerar kaminer så fixar de åt dig.
 
Passa på att skaffa en någorlunda effektiv kamin då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.