Claes Sörmland
Uppgrävning är metoden. Hugg med en vass smal spade kring plantan så är det borta. Är det stenigt och bara rötter i häcken så är det kört.

Klippning under några säsonger fungerar men då ska det klippas om och om igen år efter år. Få verkar klara den rutinen.

Ringbarkning fungerar men tar tid. Ringbarka nu så dör den förhoppningsvis framåt slutet av nästa sommar. Eller våren efter.

(Hade en granngubbe som påstod att om man la en liten "hög" med vanligt salt på den nyss (!) avsågade stumpen så tog det roten. Har aldrig testat.)
 
Inte garanterat lyckosamt resultat men ett råd till otyget i häcken: låt stammen växa upp till hanterbar höjd. Plocka bort alla sidogrenar. Skala/barka stammen regelbundet under hela växtsäsongen. Se till att inga nya skott kommer vid roten.

Tillägg: såg att Claes Sörmland hann emellan. Mitt råd gäller då man inte kommer åt att gräva inne i häcken.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Uppgrävning är metoden. Hugg med en vass smal spade kring plantan så är det borta. Är det stenigt och bara rötter i häcken så är det kört.

Klippning under några säsonger fungerar men då ska det klippas om och om igen år efter år. Få verkar klara den rutinen.

Ringbarkning fungerar men tar tid. Ringbarka nu så dör den förhoppningsvis framåt slutet av nästa sommar. Eller våren efter.

(Hade en granngubbe som påstod att om man la en liten "hög" med vanligt salt på den nyss (!) avsågade stumpen så tog det roten. Har aldrig testat.)
Problemet är att den från utsidan är minst en halvmeter in, och bakom ett staket. Från andra sidan långt inne i häcken.
 
Det räcker att barka en gång. Och se till att det inte kommer skott under barkningen. Lämpligen barkar man inte nu, utan nästa vår när den satt gott om skott i toppen. De lämnas orörda. Ju mer skott ovan barkningen desto bättre. Det är bara om trädet lyckas valla över skadan som man behöver barka om.
Det är mycket lättare att barka på våren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Plocka bort alla sidogrenar. Skala/barka stammen regelbundet under hela växtsäsongen. Se till att inga nya skott kommer vid roten.
Ska skala bort så mycket bark jag kan komma åt och se vad som händer.
 
M Mortsken skrev:
Problemet är att den från utsidan är minst en halvmeter in, och bakom ett staket. Från andra sidan långt inne i häcken.
Då får du klippa en bit in i häcken och hålla detta hål öppet under tiden du sysslar med lönnavlivningen, antingen med grävning eller med den långsiktiga lösningen. Därefter får du reparera häcken som lyckligtvis är en sort som växer till sig.
 
T
Men snälla.. behövs en diskussion för att ta bort en liten lönn pinne i en buske.

Ryck upp den med handen eller klipp av den.
Hur svårt är det?

Ibland undrar om man om forum skapar mer frågor än vad dom besvarar.
 
  • Haha
Roffe_riff
  • Laddar…
Ett sätt som garanterat funkar är att kapa stammen ytterligare en gång, räcker med ett par centimeter så att kambielagret, det tunna gröna närmast barken, blir färskt, sedan penslar du Roundup på ytan runt kambielagret.

Funkar garanterat, och du har enbart lagt Roundup där det gör verkan, ingen sprutning hejvilt som drabbar annat.
Det tunna skiktet närmast barken, ytterveden, drar ner näring från lövverket till roten, och också Roundup som knäcker den.
Har använt mig av denna metoden många gånger för att stoppa t.ex. asp att skjuta en miljon rotskott när man tar dem.

Om du känner dig obekväm med att använda ett preparat så är ringbarkning effektivt, men bara just på den plantan.
 
Jag har haft flera såna där småträd som växer på oönskade ställen i häcken.

Det som fungerat bäst för mig för att ta död på dem har varit att kapa dem så att bara en decimeter är kvar. Skala därefter bort all bark från trädet så längt ner mot marken du kommer, sedan hugger du med en yxa ett jack rakt uppifrån så att stammen delar sig i två delar. I klykan som bildas kan du knacka ner en liten hemmagjord träkil (förslagsvis tillverkad av av bit av samma träd som du sågat av i föregående steg) som håller delarna än mer separerade.

Efter något år brukar trädet vara så torrt och murket att det bara är att slita upp den lilla stubben ur marken.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Om det är väldigt trångt och svårt att komma åt kanske det fungerar att borra med en lång borr i stället.
Jag har använt en sådan här borr för att sedan kunna klippa av grova och besvärliga grenar som skulle gallras ut.
Lång metallborr med skarpt borrskär använd för att borra stora hål i svåråtkomliga utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag bara gissar här, men ett eller flera lagom stora hål borde kunna ha samma effekt som ringbarkning.
 
Nej. Ringbarkning handlar om att ta bort bort barken runt hela trädet utan att skada det i övrigt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Ringbarkning handlar om att ta bort bort barken runt hela trädet utan att skada det i övrigt.
Jag trodde vitsen var att ta död på det ?
 
  • Gilla
Korpe
  • Laddar…
Vitsen är att trädet ska leva men inte kunna förse roten med energi. Då dör roten och hela växten dör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.