Jag har ett hus byggt i 1947 där det blev installerat en luft till luft värmepump på en eller annan tidpunkt.
Förra vintern har det uppstått blånad och lite vitt mögel på den oisolerade kallvinden.
Värmepumpen har gått hela tiden i två vintrar.
Min teori är att en luft till luft värmepump är döden för gamla hus.
Man får beakta att gamla hus är annorlunda byggt och isolerat än moderna hus.
I moderna hus skall fuktspärren vara tät på riktigt, men så är ofta inte fallet i gamla hus.
En värmepump tillför luft till huset vilket skapar ett övertryck och utan ventilation som i mitt fall så har den varma och fuktiga luften ingen annan väg att gå än ut mot väggarna och för den oisolerade kallvinden sin del så betyder det kondensbildning mot dom kalla ytorna och med tiden mögelpåväxt.
Hur åtgärdar man detta?
Jag har öppnat ventilationsglipor i kallvindens takfot efter att en kunnig snickare med erfarenhet med gamla hus kom och kollade, här var det helt tät.
När värmepumpen inte går så känner man att det kommer luft in i igenom gliporna vilket betyder att det nu är undertryck inne i huset. I stället för att fuktig och varm luft inifrån pressas mot dom kalla ytorna så kommer det på vintern kall och torr luft in.
Som jag kan förstå så måste man, om värmepumpen skall användas på vintern, ha en fläkt som har större kapacitet att suga ut luft ur huset än värmepumpens kapacitet att trycka luft in.
Förr i tiden när man eldade med vedkamin så behövde man ingen fläkt,-en vedkamin som man eldar i suger i sig stora mängder luft och skapar på så sätt ventilation.

Är den här teorin rätt eller fel?
 
Redigerat:
G
E emtor skrev:
Jag har ett hus byggt i 1947 där det blev installerat en luft till luft värmepump på en eller annan tidpunkt.
Förra vintern har det uppstått blånad och lite vitt mögel på den oisolerade kallvinden.
Värmepumpen har gått hela tiden i två vintrar.
Min teori är att en luft till luft värmepump är döden för gamla hus.
Man får beakta att gamla hus är annorlunda byggt och isolerat än moderna hus.
I moderna hus skall fuktspärren vara tät på riktigt, men så är ofta inte fallet i gamla hus.
En värmepump tillför luft till huset vilket skapar ett övertryck och utan ventilation som i mitt fall så har den varma och fuktiga luften ingen annan väg att gå än ut mot väggarna och för den oisolerade kallvinden sin del så betyder det kondensbildning mot dom kalla ytorna och med tiden mögelpåväxt.
Hur åtgärdar man detta?
Jag har öppnat ventilationsglipor i kallvindens takfot efter att en kunnig snickare med erfarenhet med gamla hus kom och kollade, här var det helt tät.
När värmepumpen inte går så känner man att det kommer luft in i igenom gliporna vilket betyder att det är undertryck inne i huset.
Som jag kan förstå så måste man, om värmepumpen skall användas på vintern, ha en fläkt som har större kapacitet att suga ut luft ur huset än värmepumpens kapacitet att trycka luft in.

Är den här teorin rätt eller fel?
En vanlig luft luft värmepump cirkulerar bara luften inne, vad har du för typ av värmepump. Jag anser precis som du att under normala betingelser har man ett svagt undertryck i gamla hus när det är kallt ute. Har huset ingen skorsten alls?
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Värmepumpen är en IVT delad luft/luft.
Skorsten finns, men då jag har en gammal ved/elpatron panna så eldas det inte med ved i den.
Ventilationen borde bli bättre om jag eldade, men skorstenens skick är för mig okänd så jag har inte eldat i den.
 
Förra ägaren till mitt hus byggde i början på 80 talet ett pannrum i garaget och skorstenen användes inte längre. Fortfarande är vinden fin och känner jag på luftventilerna så är det ett svagt drag så självdraget funkar

Det är inte så att det har byggts fågelbon i din skorsten och satt självdraget ur spel?
 
Hur tjock isolering ligger det i taket mot kallvinden ? Du måste få stopp på värmeläckaget
 
Kloge Kloge skrev:
Förra ägaren till mitt hus byggde i början på 80 talet ett pannrum i garaget och skorstenen användes inte längre. Fortfarande är vinden fin och känner jag på luftventilerna så är det ett svagt drag så självdraget funkar

Det är inte så att det har byggts fågelbon i din skorsten och satt självdraget ur spel?
Jag har eldat en gång. Riktigt bra drag, låter som en jet-motor när pannan suger luft, men det kom rök ut igenom taket så skorstenen har sannolikt sprickor. Har därför inte eldat mera.
 
Det är inte värmepumpen som är problemet. Men om man har självdragsventilation driven av värmen från förbränning så måste man ju göra något åt ventilationen om man tar bort den.
 
Problemet är inte värmepumpen, utan att nu när skorstensstocken inte är varm för att ingen eldning sker, så blir luften på vinden för kall och mögeltillväxt kan ske.
 
Skorstensstocken står en bra distans borta från kallvinden, men det är klart att en varm skorstensstock hjälper.
Et annat moment är att om man eldar i en vedkamin eller vedpanna så suger den i sig stora mängder luft och då den luften vill vara fuktig så försvinner mycket utav problemet.
I lite större träbåtar utnyttjar man ofta samma princip för att ta bort fukt under durken vid att förbränningsluften till en dieselvärmare tas från längs kölsvinet.

Jag skall isolera kallvinden med tiden, men inte för än jag har koll på situationen med fukt.
Tanken på att stänga inne ett fuktproblem oroar mig.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte värmepumpen som är problemet. Men om man har självdragsventilation driven av värmen från förbränning så måste man ju göra något åt ventilationen om man tar bort den.
Jag har öppnat för ventilation i takfoten. Jag använde en fuktmätare på det mögelangripna virket före jag öppnade samt ett par veckor efter. Skillnaden i fukthalt var stor så ventilation hjälpte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.