Hej!
Nån som har koll på konsumentköpslagen om hur många gånger Electrolux kan laga samma ugnslucka innan det är ok för oss att hävda felkonstruktion? Tror det är tredje gången nu så en gång varje år sen 2019. Lite tröttsamt.. Handlar om undre ugnsluckan som öppnas som en dörr och den är uppenbarligen för tung för sprinten som håller den uppe. Nån annan som har likadan som råkat ut för det?

Dubbelugn elektrisk spis med öppna ugnsluckor och synliga ugnsgaller.
 
m du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer.

Fel på varan som kunden köpt | För företagare | Konsumentverket
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tergo skrev:
m du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer.

Fel på varan som kunden köpt | För företagare | Konsumentverket
Det måste vara samma fel alla gångerna, inte bara samma symptom. Verkstaden kommer också vilja komma ut den tredje gången för att förvissa sig om att det är samma fel.

Vidare måste felet anses ursprungligt. Dvs inte orsakats av att någon sprungit in i en öppen lucka eller liknande.

Om Electrolux har ett förslag till permanent lösning av problemet hade jag absolut låtit dem försöka någon gång till istf att hårddra saker och hoppas att de inte sätter hårt mot hårt (felet är mig veterligen inte vanligt förekommande på den typen av ugnar). Det är dessutom ett extremt slöseri med resurser att kassera en spis som i grunden fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.