Tja!
Har idag monterat nya innerdörrar (snap-in) från Safco x5, tre går fint att stänga och två tar i karmen på sidan.
Gångjärnen är inte bytta och dörrarna funkar omonterade i karmen.

Karmen är inte utbytt och de gamla dörrarna är av exakt samma mått. Vad gör jag för fel?!
Jag har:
  • Testat att justera upp/ner dörren
  • Testat att dra åt alla skruvar i gångjärnet så mycket jag bara kan.
  • Slitit mitt hår och googlat ihjäl mig!
Går det att lösa det här utan att göra åverkan på dörr eller karm? Kan inte justera karmen på ett enkelt sätt eftersom den är målad med flera lager färg.
Är det ett alternativ att testa med helt nya gångjärn? Att byta plats på gångjärn? Köra stämjärn i karmen vid gångjärnets fäste? Jag har verkligen ingen aning

Pilarna på bilden visar var dörren tar i.
 
  • Stängd vit dörr i ett rum med grå väggar, röda pilar pekar på delar av dörromfattningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara plocka fram vattenpasset och mäta lite. Eventuellt är gångjärnet slitet, för mycket färg, för tung dörr eller sned karm.
Skulle kunna lägga en bit regel uppe i hörnet och klappa till rejält med hammarn.
 
  • Gilla
Kravallapan
  • Laddar…
Har dörren varit inne i huset en tid innan montering? Jag hade liknande problem med ett dörrblad jag monterade som hade legat ny i sin plast ute i garaget.

Efter nån dag självläkte det då fuktkvoten jämnat sig med resten av huset.

Men i värsta fall får du justera karmen lite och måla på
 
Fäll in gångjärnen lite djupare i dörrbladet
 
Ska testa allt detta!
snålt av mig att inte byta gångjärnen kanske :(
raveper raveper skrev:
Det är väl bara plocka fram vattenpasset och mäta lite. Eventuellt är gångjärnet slitet, för mycket färg, för tung dörr eller sned karm.
Skulle kunna lägga en bit regel uppe i hörnet och klappa till rejält med hammarn.
 
Dörrarna har stått i uppvärmt källarförråd några veckor. Annars tänkte jag samma. Iofs hade vi igår 26 grader varmt i lägenheten. Tanken har slagit mig att det kan vara något sånt. Vi ska resa bort några dagar nu - så kanske är det bra att ha is i magen.

P pennybridge skrev:
Har dörren varit inne i huset en tid innan montering? Jag hade liknande problem med ett dörrblad jag monterade som hade legat ny i sin plast ute i garaget.

Efter nån dag självläkte det då fuktkvoten jämnat sig med resten av huset.

Men i värsta fall får du justera karmen lite och måla på
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Fäll in gångjärnen lite djupare i dörrbladet
Menar du att det som sticker ut från gångjärnen (vad det nu heter) ska djupare in?
där stöter vi på patrull iom. att den lilla inbuktningen mellan skruvarna (se bild) liksom bara tar fäste på ett ställe när vi skruvar :seenoevil:
Har du någon fiffig lösning?
 
  • Dörr med halvt iskruvad gångjärnsplatta där inbuktningen inte greppar ramen ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Snarare att fräsa ur under den bromsfärgade plattan som sitter i karmen? Du vet att karmen kan justeras med karmskruvarna som sitter under de vita små plastplattorna på karmens insida va? Det krävs kanske ett varv upptill där dörren tar i, tror inte att det blir så mycket målerijobb efteråt, möjligen skapar det en glipa någonstans. Du behöver en karmskruvsnyckel, finns överallt för nån hundring.
 
  • Gilla
Kravallapan och 1 till
  • Laddar…
Det var fräsning jag menade med stämjärn vid gångjärnen i trådstarten. Tror du att det kan funka? Det är ju så väldigt lite som krävs - så det vore ju toppen om det gick så ”lätt”
Har koll på var karmskruvarna sitter, kändes bara så meckigt att pilla loss plastplattorna under all färg OM det fanns en enklare lösning :D Men inser att det är en av utvägarna!


Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Snarare att fräsa ur under den bromsfärgade plattan som sitter i karmen? Du vet att karmen kan justeras med karmskruvarna som sitter under de vita små plastplattorna på karmens insida va? Det krävs kanske ett varv upptill där dörren tar i, tror inte att det blir så mycket målerijobb efteråt, möjligen skapar det en glipa någonstans. Du behöver en karmskruvsnyckel, finns överallt för nån hundring.
 
Fulkemisten
Kolla hur mycket utrymme du har på gångjärnssidan av dörren. Stäm sedan bort lika mycket ur botten av recessen för den bronsfärgade plattan. Dörrar är luriga. Tror ingenting. I teorin låter det ju som att det kan gå. Jag hade gått på karmskruvarna direkt.
 
  • Gilla
Kravallapan
  • Laddar…
Jag tog bara tag i dörrbladet i öppet läge och knäckte gångjärnet lite försiktig. Fungerade bra.
 
  • Gilla
Papperspåse
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Kravallapan
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Kolla hur mycket utrymme du har på gångjärnssidan av dörren. Stäm sedan bort lika mycket ur botten av recessen för den bronsfärgade plattan. Dörrar är luriga. Tror ingenting. I teorin låter det ju som att det kan gå. Jag hade gått på karmskruvarna direkt.
Jag köpte nya gångjärn idag. Snyggare med vitt :cool:
Passade även på att köpa en karmnyckel. Gick fint att montera de nya gångjärnen - men dörren gick fortfarande inte att stänga. Men med karmnyckeln gick det ju toppen, det krävdes inte mycket och ingenting i snickerierna sprack upp (var lite rädd för det till en början). Nya plastpluppar är på plats och det syns ytterst lite att jag varit där och pillat.

Bara två dörrar kvar nu, men de tar jag imorgon!

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Kolla hur mycket utrymme du har på gångjärnssidan av dörren. Stäm sedan bort lika mycket ur botten av recessen för den bronsfärgade plattan. Dörrar är luriga. Tror ingenting. I teorin låter det ju som att det kan gå. Jag hade gått på karmskruvarna direkt.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag hade testat att byta gångjärnen innan jag gjort något annat och då kan du även få dom i vitt.
Om det inte hjälper så kam du fortsätta felsökningen.
Jag hade inte fält in gångjärnen djupare utan då kan man rikta gångjärnen istället för lika resultat.
[länk]
[länk]
[länk]
Köpte vita gångjärn idag. Snålt av mig att inte göra det från början. Så mycket snyggare!
Karmnyckeln löste mitt problem till slut mycket smidigare än jag från början trott. Nu sover ungen med stängd dörr inatt
:D
 
  • Gilla
bjorsi och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering del två:
Igår skrev jag om att jag köpt nya gångjärn som jag testat i en av tre kärvande dörrar, och att karmnyckeln till slut fick åka fram ändå.

Idag monterade jag gångjärn på de andra två dörrarna - och det räckte!! Behövde alltså bara gå loss med karmnyckel litegrann på en dörr. Resten löstes enbart med nya gångjärn.
Tänk om jag vetat det för en vecka sedan :crysmile:
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.