Hej!

Kanske är en dum fråga, men jag tänker monter liggande bastupanel jag sedan ska vaxa med följande produkt:
https://www.lakkapaa.se/sv/bastu/tikkurila-supi-bastuvax-svart-3l-00170610030/p/6408070075807/

Min tanke är att montera och sedan vaxa, men då funderar jag lite på om det är dumt. För det är ju ändå en bastu och panelerna kommer ju att expandera och krympa när man bastar antar jag. Vilket kanske kan göra att ofärgad panel kan synas om jag inte vaxat innan montering?

Panelen är av gran och avsedd för bastu inhandlad på Optimera.

Har ni kloka där ute något råd gällande detta?

Tack på förhand!
 

Bästa svaret

Har genomfört samma projekt. Vaxade efteråt. Vita springor emellan som resultat. Vilket är lite snyggt. Men vill du undvika, vaxa innan du skruvar upp.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Ahh ok var det jag misstänkte, tusen tack för svaret :).
 
Vi vaxade efter då vi hade tight om tid och nu har vi tyvärr ljusa ränder mellan varje bräda. Skulle jag göra om skulle jag vaxa innan uppsättning.

MVH
Daggen
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Jag tänkte göra samma sak men köpte istället färdigvaxad granpanel från bastubutiken. Blev riktigt bra och sparade mkt tid. Dyrt förvisso. Annars bäst att vaxa innan.
 
  • Hörn av bastu med färdigvaxad granpanel på väggarna, ett fönster med utsikt och svart bastuugn intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Tack för alla klocka svar!
Snyggt byggt där @JoMaV :)!
Ja jag tänkte ju vara lite en snålis annars hade jag också inhandlat färdigvaxat :p
 
Foder och dörr har vaxats nu också. Sedan pausas det tills efter semestern.
 
  • Vaxade träfoder och en öppen dörr som leder till ett rum med säng och inbyggda skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett mörkt trärumsinteriör med vaxade väggar och tak, synlig dörr och fönster som släpper in ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen dörr med vaxade foder leder till ett rum med ljust golv och träinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HittePå och 1 till
  • Laddar…
Bastuinteriör med bänkar, handdukar och en tänd bastuugn, vita springor syns i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vaxning efteråt. Vita springor. Funderar på att täppa till, men det är lite okej tycker jag samtidigt.
 
  • Gilla
HittePå och 1 till
  • Laddar…
Fruktansvärt snyggt @Robert Lann och @Ursviken!
Roligt att se att det blir så bra och jag får nog hålla med, de där vita strecken var ju inte så farligt. Det passade liksom in :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.