Belysning och eluttag på vinden?

  • Skippa båda. Dra upp en skarvsladd vid behov

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    64
  • Omröstningen stängd .
Elektrikern dyker upp i morgon. Var upp nu i kväll och skruvade lampor så det blir både uttag och lyse!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
T
K KNoro skrev:
Elektrikern dyker upp i morgon. Var upp nu i kväll och skruvade lampor så det blir både uttag och lyse!
Nyfiken på vilken lampa du satte. Ska också förbereda inför elektriker med belysning på kallvind. Tack för svar!
 
R
K KNoro skrev:
Körde med julas ledarmaturer.

[länk]

Satte upp två stycken av dessa.
Min erfarenhet av Julas LED-belysning (Anslut) som jag ägt är att de stendör direkt om de utsätts för större temperaturskillnader (de dör förvisso ganska fort även inomhus). Så att anlita en elektriker för att montera dessa på en kallvind känns som dumsnålt.

På just en kallvind som behöver belysas några få gånger per år och skiftar mellan bastuvärme och vintervärrme monteraded jag billiga E27-amaturer och satt i odimbara osram eller philips.

Typ denna https://www.jula.se/catalog/el-och-...ysning/badrumsarmaturer/keramiksockel-240176/

Denna https://www.jula.se/catalog/el-och-...nomhusbelysning/badrumsarmaturer/glob-240192/

Och denna https://www.jula.se/catalog/el-och-...d-lampor/normallampor/normallampa-led-003183/
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Min erfarenhet av Julas LED-belysning (Anslut) som jag ägt är att de stendör direkt om de utsätts för större temperaturskillnader (de dör förvisso ganska fort även inomhus). Så att anlita en elektriker för att montera dessa på en kallvind känns som dumsnålt.

På just en kallvind som behöver belysas några få gånger per år och skiftar mellan bastuvärme och vintervärrme monteraded jag billiga E27-amaturer och satt i odimbara osram eller philips.

Typ denna [länk]

Denna [länk]

Och denna [länk]
Supertack för tips! Jag ska installera FTX på kallvinden så bra belysning behövs men efter det är klart kommer det endast vara sporadiska besök. Men om man ska ha lysrör så bör man välja ett bättre märke alltså än Jula.
 
Mikael_L
En, (eller några, beroende på storlek på vind och önskemål om styrka på belysningen) sån här gallerarmatur brukar jag slänga upp som vindsbelysning, jag köper den billigt på malmbergs, denna på elbutik är troligen malmbergs också, och den (eller liknande verkar finnas lite varstans, typ granngården Clas Olsson osv)
https://www.elbutik.se/product.html/gallerarmatur-60w-stalbygel-ip44-oval

Man må se upp med att inte hur stora lampor som helst ryms, jag brukar försöka hitta en mindre, typ klotlampa, men gärna 6-9W LED typ.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
En, (eller några, beroende på storlek på vind och önskemål om styrka på belysningen) sån här gallerarmatur brukar jag slänga upp som vindsbelysning, jag köper den billigt på malmbergs, denna på elbutik är troligen malmbergs också, och den (eller liknande verkar finnas lite varstans, typ granngården Clas Olsson osv)
[länk]

Man må se upp med att inte hur stora lampor som helst ryms, jag brukar försöka hitta en mindre, typ klotlampa, men gärna 6-9W LED typ.
Tack men är inne på LED-armatur för bra arbetsbelysning under höstens projekt. Helt novis och vet inte vad som är att föredra. Integrerad variant, ex. denna:
https://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-osram-led-submarine-1500lm-18w

eller där det går att byta LED-rör, ex. denna:
https://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-osram-submarine-led-17w

tänker mig minst två stycken på vardera sida murstocken.
 
Mikael_L
Det är lite intressant att "vi" är så insnöade på lysrörsformfaktorn på "rejält med ljus".
Att lysrören var långa och smala och därmed armaturerna också hade ju endast tekniska orsaker, dvs lysrör måste helt enkelt se ut så.

Idag med LED är vi inte bundna av sådana begränsningar, så jag anser att vi måste börja vänja oss vid att sätta upp t.ex. runda plafonder där vi behöver ordentligt med ljus.
Jag ska se, typ nästa vecka ska jag lämna förslag på ny utbytt belysning i ett soprum, med närvarostyrning, jag ska nog föreslå några trevliga runda LED-plafonder jag har provat lite och har fått god känsla av.
Jag får se om det faller i god jord, eller om styrelsen till den BRF'n känner att det fortfarande måste se ut som lysrör (som då blir dubbelt så dyrt per lumen).
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Jag har själv funderat på att sätta upp billiga led strip från AliExpress på vinden. En nackdel som dock gjort att jag dragit mig för sådan LED-belysningen är att jag för många år sedan hörde från en som jobbade med provning av armaturer att många nya LED-armaturer då blev underkända då de sände ut laserljus som kunde skada ögonen… Är väl knappast några sådana tester utgjorda på AliExpress listerna. Vet inte heller hur man skulle kunna testa det. Då är det ju möjligen säkrare att köpa i Sverige, men frågan är ju även här vilka som faktist testas. Och då återstår väl bara märkes grejer som ofta drar iväg lite mer i pris. Det har ju dock gått några år sedan detta och tydligen var de LED som drog åt blått ofta värre än de med varmt ljus. På den tiden var det många som just drog åt blått, medan det nu blivit vanligare med varmt ljus.
 
Vad menas med "då de sände ut laserljus som kunde skada ögonen". För mig låter det både obegripligt och osannolikt, men jag är ingen ljusexpert så du får gärna utveckla det.

Så länge som det går att köpa billiga LED-varianter av gamla lysrörarmaturer för väldigt lite pengar i Sverige (jag har t ex Julas sedan ett antal år och de tuffar på utan problem) så är det ingen anledning att leta på Aliexpress för att spara någon tia.

För övrigt tycker jag att det finns en klar fördel med lysrörsform på belysningen och det är att man i princip aldrig skuggar det man håller på med. Med en mindre ljuskälla behöver man alltid minst två.
 
  • Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vad menas med "då de sände ut laserljus som kunde skada ögonen". För mig låter det både obegripligt och osannolikt, men jag är ingen ljusexpert så du får gärna utveckla det.

Så länge som det går att köpa billiga LED-varianter av gamla lysrörarmaturer för väldigt lite pengar i Sverige (jag har t ex Julas sedan ett antal år och de tuffar på utan problem) så är det ingen anledning att leta på Aliexpress för att spara någon tia.

För övrigt tycker jag att det finns en klar fördel med lysrörsform på belysningen och det är att man i princip aldrig skuggar det man håller på med. Med en mindre ljuskälla behöver man alltid minst två.
Jag håller med om att det låter osannolikt. Men han jobbade med detta på heltid och var expert på sitt område. Skulle självklart frågat mera ingående, men gjorde det tyvärr inte. Det var nog över 10 år sedan också, så risken finns även att jag missförstod något/kommer ihåg lite fel. Han kan möjligen sagt att ljuset liknar laserljus och skadar ögonen på samma sätt eller något liknande. Det var just dock som sagt blåaktigt ljus som det var störst risk med.
 
Hep Hep skrev:
Så länge som det går att köpa billiga LED-varianter av gamla lysrörarmaturer för väldigt lite pengar i Sverige (jag har t ex Julas sedan ett antal år och de tuffar på utan problem) så är det ingen anledning att leta på Aliexpress för att spara någon tia.

För övrigt tycker jag att det finns en klar fördel med lysrörsform på belysningen och det är att man i princip aldrig skuggar det man håller på med. Med en mindre ljuskälla behöver man alltid minst två.
Det är inte bara pga pris, utan för att få det helt platt och för att kunna driva det hela med ett lågvoltsnät. Dessutom för att få ljuset mera spritt. Som fördelen du nämner med lysrör.
 
T
Hep Hep skrev:
Så länge som det går att köpa billiga LED-varianter av gamla lysrörarmaturer för väldigt lite pengar i Sverige (jag har t ex Julas sedan ett antal år och de tuffar på utan problem) så är det ingen anledning att leta på Aliexpress för att spara någon tia.
Har du satt Julas LED-armaturer på kallvinden med dess variationer i temperatur? Funderar på samma men kluven till att man får byta armaturen om ljuskällan går sönder.
 
T Tobbe_G skrev:
Har du satt Julas LED-armaturer på kallvinden med dess variationer i temperatur? Funderar på samma men kluven till att man får byta armaturen om ljuskällan går sönder.
Varför det? :thinking:
 
Anekdotisk bevisföring förvisso, men jag har satt upp ett par av Julas LED-armatur Anslut ute i en verkstad som bara värms upp vid behov, och de har fungerar bra i ett par/tre år nu.
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.