Jag inväntar offerter på solcellsanläggning till vårt hus. I vårt fall är det en färdig anläggning på ca 15 kWp. Hittills har vi fått en offert där priset hamnar på 12100kr/kWp. Det vore intressant att höra vad ni har fått betala för era anläggningar per kWp som jämförelsemått. Jag är medveten om att det är svårt att jämföra men en liten fingervisning kan det kanske ge.
 
P P. Hamse skrev:
Jag inväntar offerter på solcellsanläggning till vårt hus. I vårt fall är det en färdig anläggning på ca 15 kWp. Hittills har vi fått en offert där priset hamnar på 12100kr/kWp. Det vore intressant att höra vad ni har fått betala för era anläggningar per kWp som jämförelsemått. Jag är medveten om att det är svårt att jämföra men en liten fingervisning kan det kanske ge.
Är det före eller efter Miljö-ROT?
 
70 000 för de första 6,4 kWp i etapp 1 och ytterligare 15 000 för tillkommande 2,2 kWp i etapp 2 ( vägghängda i etapp 2 )

Samtliga priser inkl moms och inget utnyttjat bidrag. Köpt i Januari och Juni.
 
B Boende45 skrev:
Är det före eller efter Miljö-ROT?
Bra poäng. Det är efter avdrag (beräknat på 15%).
 
E Elajomannen skrev:
70 000 för de första 6,4 kWp i etapp 1 och ytterligare 15 000 för tillkommande 2,2 kWp i etapp 2 ( vägghängda i etapp 2 )

Samtliga priser inkl moms och inget utnyttjat bidrag. Köpt i Januari och Juni.
Förstår jag dig rätt om det då blir ca 9900kr/kWp? (85000kr/8,6kWp)
 
P P. Hamse skrev:
Förstår jag dig rätt om det då blir ca 9900kr/kWp? (85000kr/8,6kWp)
Ja det är korrekt uppfattat.
 
  • Gilla
P. Hamse
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
70 000 för de första 6,4 kWp i etapp 1 och ytterligare 15 000 för tillkommande 2,2 kWp i etapp 2 ( vägghängda i etapp 2 )

Samtliga priser inkl moms och inget utnyttjat bidrag. Köpt i Januari och Juni.
Är priset inklusive installation eller bara material?
 
V Villläramer skrev:
Är priset inklusive installation eller bara material?
Inkl installation av mig själv.
 
  • Gilla
Villläramer
  • Laddar…
Vi betalade 13900kr/kWp efter alla avdrag. Det enda vi gjorde var att skriva på pappret. Inget eget jobb.
 
  • Gilla
P. Hamse
  • Laddar…
Byggglädje Byggglädje skrev:
Vi betalade 13900kr/kWp efter alla avdrag. Det enda vi gjorde var att skriva på pappret. Inget eget jobb.
Jo men så finns det människor, likt mig, som inte vill att andra springer runt i och på huset (y):geek:
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Vi betalade 13900kr/kWp efter alla avdrag. Det enda vi gjorde var att skriva på pappret. Inget eget jobb.
Hur många kwp totalt?
 
V Villläramer skrev:
Hur många kwp totalt?
10kWp är växelriktaren på, panelerna är 11,1kW
 
E Elajomannen skrev:
Jo men så finns det människor, likt mig, som inte vill att andra springer runt i och på huset (y):geek:
Hehe, nä jag föredrar att göra saker själv också men jag inser mina begränsingar och intressen. Ett sånt projekt hade tagit för stor del av sommaren som jag hellre spenderar med fru och barn. :)
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Hehe, nä jag föredrar att göra saker själv också men jag inser mina begränsingar och intressen. Ett sånt projekt hade tagit för stor del av sommaren som jag hellre spenderar med fru och barn. :)
Jo man skall göra som man vill. Tre dagar tog det för mig. Inkl lite hantlangning av frun. Hon tyckte faktiskt det var riktigt kul. Nu tittar hon oftare på produktionsdata än vad jag gör. :cool:
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
från början 11200kr per kwp.
totalt 141.000 kr, 12,6 kwp.

i slutändan: 9696kr per kwp
128.000 13,2 kwp

Vi fick 13.000 i kompensation pga andra solceller än offererat, vilket resulterade i en mindre snygg installation, samt annat montagesystem vilket också slutade i en mindre snygg installation.
Dock, så fick vi mer effekt, samt hela 35 år (!) produktgaranti på montagesystemet. garantitider osv var samma på solceller trots olika märken/modeller.

Ska bli intressant och se om det går igenom besiktning, skönt att man skrev klausul om att hålla kvar 15% tills godkänd besiktning.

kan tilläggas att hela årets semester blev förstörd pga all huvudvärk dessa solcellerna givit.

Men, nu är de igång, och jag njuter av att jag sålde hela 56 kwh igår (66 kwh producerat, 10 egenanvändning), och förmodligen lika mycket idag.
 
  • Gilla
P. Hamse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.