mcr108s mcr108s skrev:
Jag genomgår just nu utvecklingsfasen som kanske de flesta här tagit sig igenom sedan länge. Man börjar fixa på ett hus och lär sig allt eftersom osv. Både hantverket, produkterna och leverantörerna. Läst många inlägg och hört från andra där folk fnyser lite åt att handla på "de stora lågprislådorna" Biltema, Byggmax, Bauhaus och liknande. Men man tänker att hur illa kan det vara och provar.

Men nu vet jag! Och jag förstår att proffsen och mer erfarna inte utsätter sig för sånt här i onödan, tid är också pengar.

Byggmax har visat att man är totalt inkompetenta och nonchalanta på flera olika avdelningar och butiker, annars skulle inte det jag råkade ut för kunnat hända. Och jag vill varna alla som ännu inte nått insikten att man ska undvika Byggmax om vill slippa problem.

Vad har då hänt? Jag handlade flytspackel på Byggmax, bor en bit ifrån så ringde och frågade om de hade fått in leverans och de hade fått precis i veckan. Åkte dit, hämtade hem några säckar och körde igång. Spacklet betedde sig inte alls som det jag använt tidigare, blev aldrig trögflytande och tog hela natten att härda. Kollar påsarna... tillverkningsdatum över ett år sedan. Ringer leverantören och kollar, säger tydligt: använd inte det där.

Tar kontakt med Byggmax kundtjänst, prio är att få tag på fräscha säckar så jag frågar om kan bli kopplad till någon butik i närheten för att kolla om de har flyt som inte är gammalt. Kundtjänst lovar återkomma. En dag går, två dagar, tre dagar, fyra dagar skriver jag igen och undrar hur det går.

Får ett helt oengagerat standardsvar att de fortfarande undersöker.

Svarar att det var ju fem dagar sedan, det är ju inte svårare än att kolla datumet på ett mjölkpaket.

Får senare under dagen återkoppling att näst närmaste butikens flyt också är gammalt. Får också en blankett att fylla i "OM" jag vill reklamera. Inte ett ord om ersättning för problemen detta orsakat.

Här kan jag tycka att man dessutom borde ha dragit i nödbromsen och undersökt om alla butiker i Sverige säljer utgånget flytspackel som kan orsaka stora skador och kostnader om används. Förmodligen är det just så. Därför om någon här mot förmodan är inne på en Byggmax, ta gärna foto på flytspackel med datum och posta här som en extra varning för alla och bevis att man inte har koll varken i butiker eller centrallager på vad man egentligen säljer.

Det här gäller en produkt. Men givet hur gammalt flyt man säljer är det bara fundera på vilken kvalitet man har på övriga grejer och dessutom det bristande engagemanget när något gjorts fel.

UNDVIK BYGGMAX.

Så när man passerat första utvecklingssteget, var börjar man handla då?
Har oxå dålig erfarenhet av personalens kunskap av de varor dom säljer.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
För att vända på steken; Hornbach är numera mitt favoritställe. Förutom bra märken till rimliga priser så har de många grymt kunniga personer som jobbar där.
 
  • Gilla
Degerlunden och 22 till
  • Laddar…
Vi har handlat i princip allt på XL-bygg i vårt samhälle. Vi hade ett konto och när vi fick frågan om att skaffa det fick vi automatiskt 15% på allt vi köpte. Därmed var det inte lönt att ens fundera på att köra 2,5 mil till närmsta andra bygghandel. Dessutom har de alltid varit väldigt kunniga och hjälpsamma och har fin ordning på grejorna. Det enda vi tjänade ganska rejält på att åka de där 2,5 milen bort för var lister. Där hade Byggmax grymt mycket lägre priser. Dessutom i bredder som vi behövde.
(Vi har dock konstaterat nu att vi aldrig hade haft råd med vårt bygge idag när vi tittat lite på priser jämfört med 2018/2019.)
 
  • Gilla
mcr108s och 2 till
  • Laddar…
Det intressanta med Byggmax, förutom pris, kvalitet och service förstås, är lokaliseringen (var det ligger).

I mitten på 90-talet bodde jag ett par säsonger i Stenhagen, nyproduktion Uppsalahem (4 tusen för en 2:a). Samtidigt lades Konsumbutiken ner, och byggnaden (vid infarten på 55:an efter Flogsta) revs. Det gick inte ens att cykla dit från stan utan omvägar. Nu till poängen: Det fanns, i mitten 90-talet, inte ett j-la jota till butiker, service eller någonting i Uppsala väster och norr om Flogsta/ Luthagen. Nada, zilsh, niente!
Sedan slog Byggmax upp sina portar i Librobäck, bakom bilprovningen. Varför? Där fanns väl inga kunder inom en mils radie.

För att förstå byggvaruhandeln i Uppsala, bör man fundera över två saker: 1 varför lade den enda tidigare bygghandeln (f d Järlåsa brädgård, numera Woody) och flyttade till Fyrislunds industriområdes sydöstra delar. Svar: De gick inte så bra, BM konkurrerade och till slut gav de upp och blev uppköpta av Woody. Rätta mig om jag har fel.

2: Den enda andra hantverkarkedja, som också vänder sig till privatpersoner i hela norra och Västra Uppsala, valde samma område. Vilka? K-Rauta förstås.

Vad är då poängen med allt detta. I Fyrislund ligger alla andra tätt: Bauhaus, Woody, Beijer, IKEA, Jula, Biltema etc. All i samma korsningar. Varför bara två (2!) i norrort. Ja det är ju bara att titta på åt vilket håll Uppsala med omnejd bygger ut: åt söder och öster. I väster, längs 55:an mot Enköping/Västerås är det I princip byggstopp. Varför?

Fortsättning följer ...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
sir-peaks-kasse3bitte-peaks-peaks.gif
 
  • Gilla
mcr108s och 1 till
  • Laddar…
Oengagerad och okunnig personal är vad jag räknar med när jag besöker Byggmax.
Nu ligger två butiker relativt nära så är minst krångel att åka dit.
Vad jag köper, reglar, impr virke. Något mer kanske. Undviker deras egna märken då jag inte litar på deras kvalite. Skruvarna är tex riktig skit.
Synd för TS att datumet hade gått ut på flytspacklet, till nästa gång kan jag rekommendera Finjas flytspackel som finns på Hornbach, bra pris och bra kvalite.
 
  • Gilla
mcr108s
  • Laddar…
Räkna inte med några experttips någonstans. Det tillhör undantagen att träffa på någon med praktiska kunskaper. De flesta är butikspersonal som lika gärna kunde jobba på Ica. Det var lite komiskt när Beijer hade klätt ut sin personal i t-shirts med texten "fråga någon som vet". Nej man får ta reda på saker själv innan man åker till byggvaruaffären. Vad gäller byggmax varierar kvalitén på sortimentet. Man får plocka russinen ur kakan så att säga. De tar numera mycket av virket från Moelven vilket ger förutsättningar för högre kvalitet än tidigare. Men de kan ju speca högre fuktkvot och sämre sortering för att hålla nere inköpskostnaderna.
 
  • Gilla
mcr108s och 4 till
  • Laddar…
Hornbach som gäller, bra och kunnig personal och ordning i butiken
 
  • Gilla
mcr108s och 4 till
  • Laddar…
Handlar allt trä och skruv på Byggmax. Har gjort så sedan de öppnade.
Förra året beställde jag för första gången hem material. Det handlade om 150m2 takpannor. Gick smidigt och smärtfritt. Pannorna upplever jag som minst lika bra som grannarnas avsevärt dyrare pannor. Året efter beställde jag hem 200m2 plattor och allt som behövs för att lägga dem. De kom på utsatt tid och lossades där jag ville. Det gick väldigt smärtfritt.
I det stora hela är jag väldigt nöjd med Byggmax. Det som inte är bra är att personalen inte alltid är kunnig och att det på vissa Byggmaxställen är väldigt rörigt.

Ett år bytte jag till Beijer bygg. Kunnig personal samt ordning och reda. Men tyvärr gick jag tillbaka till Byggmax, priserna är för höga på Beijer, så höga att men får dras med okunnigt folk på Byggmax.
Å andra sidan säljer Byggmax basbyggprodukter och de förväntar sig att det är kunden som är kunnig. Dvs, billiga varor har sitt pris.
Summering: Byggmax är tillräckligt bra och billiga för att välja dem för bas-byggvaror. Det går också fort att handla där. Dock köper jag inte färg där för då väljer jag dyra sorter och det har de inte på Byggmax.
 
  • Gilla
erre och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Räkna inte med några experttips någonstans. Det tillhör undantagen att träffa på någon med praktiska kunskaper. De flesta är butikspersonal som lika gärna kunde jobba på Ica. Det var lite komiskt när Beijer hade klätt ut sin personal i t-shirts med texten "fråga någon som vet". Nej man får ta reda på saker själv innan man åker till byggvaruaffären. Vad gäller byggmax varierar kvalitén på sortimentet. Man får plocka russinen ur kakan så att säga. De tar numera mycket av virket från Moelven vilket ger förutsättningar för högre kvalitet än tidigare. Men de kan ju speca högre fuktkvot och sämre sortering för att hålla nere inköpskostnaderna.
Ja, så är det. Jag tror inte man skall bygga överhuvudtaget om man inte själv är kunnig. Är man kunnig behöver man inte hjälp av en kunnig säljare (som inte alltid är kunnig efter att gått några timmars kurs i att sälja)..
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Jonas Persson
T Tony Johansson1 skrev:
Hornbach som gäller, bra och kunnig personal och ordning i butiken
Hornbach har tyvärr ganska få butiker men de som finns är nästan lika stora som Bauhaus.

Men det finns en viktig skillnad och det är att Hornbach ofta har rätt produkter, det jag vill ha, trots att Bauhaus har betydligt fler artiklar.

Som nämnts tidigare har de kunnig personal som ofta är tillgängliga direkt, prisgaranti samt ordning och reda. Tyvärr är det närmare fem mil till dem, men trots det är jag periodvis där varje vecka. Innan Corona när man inte jobbade hemma, utan på kontoret som låg närmare, var man där flera gånger i veckan...

Byggmax är mycket beroende av vem som jobbar där. Har tre fyra stycken att välja på och de är helt olika Tyvärr har de skurit så hårt att det ofta bara är en person som jobbar vissa tider. Går mindre bra att sköta kassa, skriva ner vad som lastats på bilarna och hantera grinden. Glöm frågor från kunder eller att städa upp röran vissa kunder skapar.
 
  • Gilla
mcr108s
  • Laddar…
Jonas Persson
K Kalbygge skrev:
Ja, så är det. Jag tror inte man skall bygga överhuvudtaget om man inte själv är kunnig. Är man kunnig behöver man inte hjälp av en kunnig säljare (som inte alltid är kunnig efter att gått några timmars kurs i att sälja)..
Hornbach har kunnig personal. Kan inte upplägget, men vissa verkar bara jobba deltid och övrig tid är de hantverkare. Finns kanske andra som varit hantverkare, men lagt undan verktygen och börjat på Hornbach.

Hornbach håller ner kostnaderna genom en liten reklambudget och att aldrig ha rea eller kampanjer. Undantaget är någon vagn där de slumpar bort utgående eller udda varor.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hornbach har kunnig personal. Kan inte upplägget, men vissa verkar bara jobba deltid och övrig tid är de hantverkare. Finns kanske andra som varit hantverkare, men lagt undan verktygen och börjat på Hornbach.

Hornbach håller ner kostnaderna genom en liten reklambudget och att aldrig ha rea eller kampanjer. Undantaget är någon vagn där de slumpar bort utgående eller udda varor.
Jippikajaj-jippijajej. Jag har undvikit H i många år just pga deras påfrestande reklam. På senare tid har jag varit tvungen att åka dit, trots fåniga utrop i högtalarsystemet, för att de helt enkelt har bra pris på vissa saker.
Jag ogillar däremot deras dumma system att kunden ska prismärka varorna själv. Sånt trams har man ju inte tid med.
Kanske ska man avsiktligt märka grejerna med bättre pris?
 
K Kalbygge skrev:
Ja, så är det. Jag tror inte man skall bygga överhuvudtaget om man inte själv är kunnig. Är man kunnig behöver man inte hjälp av en kunnig säljare (som inte alltid är kunnig efter att gått några timmars kurs i att sälja)..
”Kunnig” kan betyda mycket, är man duktig elektriker kan man inte med självklarhet allt en kunnig snickare eller rörmokare kan. Ser det alltid som en tillgång att ha kunnig personal att prata med, oberoende om jag ska köpa plank eller en skjorta. Slogs av en annan tanke; kunnig personal gillar nog inte i längden att sälja skräp även om det är billigt. Är kanske kunnig personal ett tecken på att man har bra grejor?
 
Jonas Persson
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jippikajaj-jippijajej. Jag har undvikit H i många år just pga deras påfrestande reklam. På senare tid har jag varit tvungen att åka dit, trots fåniga utrop i högtalarsystemet, för att de helt enkelt har bra pris på vissa saker.
Jag ogillar däremot deras dumma system att kunden ska prismärka varorna själv. Sånt trams har man ju inte tid med.
Kanske ska man avsiktligt märka grejerna med bättre pris?
Det utropet har jag inte hört på länge. Med reklam menar jag det som kommer i brevlådan, tidningar, radio eller TV. Miljonbelopp för dem som håller på med det.

Vilka varor mer än skruv och VVS-kopplingar prismärker du själv? Samma gäller på Bauhaus och K-Rauta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.